Přidáte se k nám?
Nová emisní pravidla zdraží automobily
Výrobci do cen promítnou pokuty
Od letoška platí nová emisní pravidla. Vozidla uváděná na trh po roce 2020 musejí vypouštět v průměru maximálně 95 g CO2 na kilometr.
Český vozový park přitom stále stárne. Vláda chce proto rozšířit jednorázové emisní poplatky za převod ojetého automobilu. Ty se již řadu let vztahují pouze na vozy plnící emisní normy Euro 0 až Euro 2.
„Tehdy byl hlavní smysl zpoplatnění zejména regulační. Cíl byl poměrně jednoduchý – motivujme lidi, aby při nákupu ojetin preferovali takové, které nesmrdí a jejichž stáří je do deseti let,“ uvádí Jiří Grund, předseda Asociace obchodu ojetými automobily.
Vozidel s alternativním pohonem je stále velmi málo
Nyní je nutné, aby se opatření rozšířilo i na Euro 3 a Euro 4. „Našinci si často nemohou dovolit pořizovat nová vozidla, a proto udržují v provozu ta stará. Tlak Evropské komise na snižování emisí pokračuje a v každém případě tudíž dojde ke zdražení aut jak nových, tak i ojetých,“ tvrdí Petr Přikryl, předseda Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA).
Pokud výrobci nedodrží předpis o 95 g C02 na kilometr, čekají je pokuty. Ty pak ve finále zvednou prodejní ceny. K výpočtu se přitom používá průměr celé produkce. Teoreticky by ho tak mohly pozitivně ovlivnit elektromobily, hybridy nebo vozy na CNG. Těch je však zatím příliš málo.
Komentáře ke článku