Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Praha řeší znečištění ovzduší

Praha řeší znečištění ovzduší

Tři pětiny částic v ovzduší pochází od 10 % vozidel

Nejvýznamnějším zdrojem znečišťování ovzduší na území hlavního města je silniční doprava. Uvádí to tisková zpráva Magistrátu hlavního města Prahy.

Za nejvýznamnější riziko lze považovat ultrajemné částice a na ně navázané rizikové látky. Prakticky u všech typů motorů platí, že emise částic závisejí především na kvalitě konstrukce, seřízení, údržbě a obsluze.

Zanedbávání údržby může vést k nadměrným emisím částic, a je-li vůz vybaven filtrem částic, k jeho selhání. V takových případech relativně často dochází k tomu, že místo řešení primárního problému je filtrační schopnost filtru odstraněna jeho provrtáním, vytlučením nebo odstraněním.

Jaké je skutečné procentuální množství automobilů provozovaných v Praze, které vykazují nadměrné emise částic, bylo předmětem pilotního projektu Prahy založeném na dopravním průzkumu a měření množství ultrajemných prachových částic v reálném provozu.

Na základě analýzy zjištěných údajů a následným vyhodnocením technického stavu vozového parku na území hlavního města Prahy bylo zjištěno, že přibližně 9 % z vozidel, která měla být vybavena filtrem pevných částic (DPF),  ho zcela postrádají nebo je nefunkční. I přesto, že se jedná o poměrně malou skupinu vozidel, bylo prokázáno, že mají značný podíl na celkových emisích částic. Zhruba 10 % vozidel s nejvyššími emisemi produkuje přibližně tři pětiny částic.

„Technickému stavu vozidel je třeba věnovat zvýšenou pozornost, S prakticky beztrestným provozováním automobilů s nadměrnými emisemi je třeba skoncovat. Aby se zabránilo praktikám odstraňování nebo cíleného poškozování DPF, bude nutné zaměřit silniční kontroly i na technický stav vozidel a emisní parametry. Jedině častějšími a důslednými kontrolami lze výrazně snížit počty emisně problematických vozidel na komunikacích, a tím významně přispět ke zlepšení imisní situace ve městech a obcích s vyšší hustotou provozu,“ uvedla radní hlavního města Prahy Jana Plamínková.

Měření prokázalo, že problém částic není omezen pouze na vozy s vadným filtrem. Také starší vozy bez filtru jsou jejich podstatným zdrojem. Velmi závažnou komplikací je charakter zdrojů částic, které na rozdíl od topenišť a kotlů emitují výfukové plyny přímo uprostřed ulic. tedy v bezprostřední blízkosti lidí, kteří se zde pohybují, pracují a v mnoha případech i bydlí. Každodenní působení rizikových látek se velmi negativně projevuje na zdraví značné skupiny obyvatelstva.

(Pozn. red.: Autorka zprávy radní RNDr. Jana Plamínková nám ještě nedávno přiznala, že největším znečišťovatelem ovzduší v Praze jsou turistické lodě na Vltavě.)

Komentáře ke článku