Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Solberg přesedne z Fabie do Yarisu

Solberg přesedne z Fabie do Yarisu

Cílem je titul ve WRC 2

Stejná kategorie, ale nové auto. Oliver Solberg bude i v příští sezoně rallyeového mistrovství světa působit v kategorii WRC 2. Mění ovšem působiště. Letošní vicemistr se po dvou letech rozloučí se speciálem Škoda Fabia RS a místo toho bude závodit s Toyotou GR Yaris stáje Printsport. Finská ekipa letos dosáhla na titul se Samim Pajarim.

"Cílem pro sezonu 2025 je rozhodně útok na titul," vyhlašuje Solberg sebevědomě. Současně poděkoval Škoda Motorsportu a stáji Toksport. Barvy tohoto spojení hájil v sezonách 2023 a 2024. "Jsem vážně hrdý na to, čeho jsme letos dosáhli. Ztratit titul jenom o tři body rozhodně bolí, teď už se ale těším na další sezonu. Opustit Škodu nebylo lehké rozhodnutí. Za poslední dva roky jsem Škoda Motorsportu a týmu Toksport velice vděčný," dodává 23letý Švéd.

Právě tým Printsport, který se příští rok stane jeho novým působištěm, uštědřil letos Solbergovi zmíněnou těsnou porážku. Syn mistra světa v rallye z roku 2003 Pettera Solberga vedl šampionát ještě před posledním podnikem v Japonsku. Byl však ve zvláštní situaci. Podle pravidel totiž mohou účastníci kategorie WRC 2 bodovat jenom v sedmi předem nominovaných soutěžích. Takové podniky už měl ale Solberg tou dobou za sebou. Naopak Sami Pajari, který před začátkem víkendu ztrácel na škodovácké eso 15 bodů a figuroval na třetím místě, věděl, že když dojede v Japonsku do druhé pozice, stane se šampionem. A právě stříbrného výsledku se mu podařilo dosáhnout.

S týmem Printsport dosáhl letos na titul Sami Pajari. Oliver Solberg se příští rok pokusí o to samé. Foto: Printsport



Za volantem vozu Škoda Fabia RS Rally2 dosáhl Solberg celkem na pět triumfů během dvou let - loni vyhrál ve Švédsku a Chile, letos znovu ve Švédsku a poté také v Lotyšsku a Finsku. V konečném pořadí WRC 2 loni obsadil šesté místo. Solberg se několikrát blýskl také z hlediska absolutní klasifikace. To platí zejména o letošních vystoupeních ve Švédsku a Finsku, kde dosáhl na páté místo. Za zmínku stojí také skutečnost, že letos se Solbergovi podařilo v rámci WRC 2 vyhrát více rychlostních zkoušek než komukoli jinému.

Prostředí týmu Printsport nebude pro Solberga zas tak neznámé. "Je to velice profesionální a úspěšný tým. Spoustu kluků navíc znám už z minulosti, takže cítím, že jsem se rozhodl správně. A také samozřejmě víme vše o vozu Toyota GR Yaris Rally2. Když uvážíme, že to auto vyjelo na rychlostní zkoušky teprve před 11 měsíci, je to neuvěřitelné," poukazuje Solberg na skutečnost, že nový Yaris dosáhl ve třídě WRC 2 titulu hned na první pokus.

Se speciálem Škoda Fabia RS Rally2 závodil Oliver Solberg dva roky. Foto: Toksport



Solberg si rovněž pochvaluje, že mu stáj vyjde maximálně vstříc při přípravě na jednotlivé soutěže. "Printsport bude během roku 2025 hodně testovat. Jsem si také jistý, že Toyota Gazoo Racing ještě odvede i nějakou práci při vývoji. Co nejlepší příprava zní jako dobrý plán," říká.

Oznámení Solbergova přestupu do Printsportu současně vylučuje možnost, že by se příští rok Švéd vrátil do elitní kategorie v barvách týmu M-Sport, s nímž byl doposud jako jeden z kandidátů spojován. V nejvyšší třídě startoval již v letech 2021 a 2022 při vybraných soutěžích s Hyundai. Na stupně vítězů nedosáhl ani jednou. Jeho nejlepší výsledek představuje čtvrté místo, kterého dosáhl v roce 2022 na belgické Ypres rallye.

Úspěch za volantem Toyoty by ale teoreticky mohl Solbergovi návrat do speciálu kategorie Rally1 usnadnit. Japonská značka totiž na rozdíl od Škody v nejvyšších patrech šampionátu působí s továrním týmem. Ostatně inspirací může Solbergovi být jeho letošní soupeř Sami Pajari. Fin byl po zisku titulu povýšen do továrního týmu, kde příští rok odjede celou sezonu. Tři podniky už se speciálem Rally1 absolvoval letos.

S vozem Toyota závodil v roce 1998 i Oliverův otec Petter. Foto: WRC



Zbarvení Solbergova auta by mělo být odhaleno až v příštím kalendářním roce. Dá se předpokládat, že jeho součástí bude logo a barvy společnosti Monster Energy. Výrobce energetických nápojů patří k Solbergovým dlouholetým partnerům. Upřesněn teprve bude i kalendář Solbergových startů.

Na závěr připomeňme, že spojení Solberg - Toyota není na scéně mistrovství světa úplnou novinkou. Oliverův otec Petter totiž v roce 1998 odjel se speciálem Toyota Celica GT-Four ST205 soutěže ve Švédsku a Velké Británii. Šlo o jeho první dva starty ve WRC. Petterův bratr Henning má s Toyotou ještě o něco větší zkušenosti. Nejprve stejně jako Petter startoval v roce 1998 ve Švédsku a Velké Británii s Celicou GT-Four ST205. Poté si připsal dalších pět startů s Toyotou Corolla WRC v období 2001-2002.

Zdroj: Motorsport, DirtFish, WRC, Autonoviny.cz, úvodní foto: Printsport

 

Komentáře ke článku