Přidáte se k nám?
Futuristický elektrický crossover bZ4X
Toyota startuje svoji elektrickou budoucnost
Toyota se pouští jako jedna z posledních velkých automobilek do produkce vozů s čistě elektrickým pohonem. Japonská automobilka doposud sázela pouze na hybridní, plug-in hybridní a vodíkové modely. S odhalením konceptu bZ4X se však situace mění a Toyota plánuje postupně uvést na trh ucelenou modelovou řadu bZ, která bude čítat 7 vozů, jenž do roku 2025 doplní dalších 8 elektromobilů, včetně pickupů.
Řada bZ bude elektrickou alternativou k vozům RAV4, se kterými má i obdobné rozměry. Platformu Toyota vyvinula společně se Subaru a bude tak využívat know-how pohonu všech kol. Nicméně další podrobnosti o hnacím ústrojí zůstávají do značné míry pod pokličkou.
Toyota nezveřejnila žádná čísla o výkonu ani dojezdu. Očekáváme, že bZ4X bude mít dojezd 400 až 450 km, což je srovnatelné s ostatními konkurenty jako Hyundai Ioniq 5 nebo Volkswagen ID4.
Dlouhý rozvor a krátké převisy dodávají vozu výrazné proporce. Zepředu zaujmou sportovní linie a spodní větrací otvory, zatímco čelo bez masky chladiče jednoznačně identifikuje, že se jedná o elektromobil. Tenké světlomety jsou lemovány černým lesklým lemem, který se rozšiřuje až k podběhům kol a dodává bZ4X drsný, ale futuristický vzhled. Moderní profil auta podtrhují linie, které jakoby tečou zpět pod karoserii, zatímco vysoká linie boků a zadní spoiler dodávají vozu nádech sportovního designu. Zadní světla jsou spojena tenkým LED páskem, což evokuje příbuznost k Lexusu UX.
Když už mluvíme o Lexusu, bZ4X vypadá celkově spíše právě jako Lexus než klasická Toyota, protože jeho design elegantně kombinuje luxusní linie karoserie se sportovními detaily.
Stejně jako exteriér i uvnitř působí vůz luxusně a moderně. Na první pohled poznáte rozdíl od jakéhokoli interiéru Toyoty, který jste kdy viděli. Kapacitní tlačítka ovládání, klimatizace a velká obrazovka infotainmentu pomáhají s tímto prvotřídním vzhledem, ale také prémiová šedá látka, která pokrývá palubní desku a dotváří elegantní tříbarevný interiér. Menší displej se stará o zobrazování údajů příslušejících přístrojové desce a je umístěn přímo před řidičem. Hlavní displej je mnohem větší a je usazen standardně přesně v polovině interiéru, kde slouží k ovládání infotainmentu a ostatních prvků jako je klimatizace, rekuperace nebo dobíjení.
Zajímavý je otočný volič převodů nahrazující tradiční řadicí páku. Je umístěn uprostřed středové konzole a mírně vystupuje nad úroveň ostatních ovládacích prvků.
Zadní sedadla jsou nadstandardně prostorná a cestující mají i díky rovné podlaze komfortní posez. V závislosti na druhu čalounění jsou zde k dispozici USB porty, vyhrazené větrací otvory a vyhřívaná sedadla.
Malé okno umístěné na C-sloupku nabízí cestujícím na zadním sedadle příjemné perirerní vidění, ale především výrazně pomáhá viditelnosti řidiče směrem ven z vozu.
Komentáře ke článku