Přidáte se k nám?
Fourmaux se přidává k šampionům
Francouz přestupuje k Hyundai
Adrien Fourmaux mění ve WRC působiště. Pátý nejlepší jezdec uplynulé sezony se podle očekávání přesouvá z M-Sportu k Hyundai. Zde odjede celou sezonu se třetím vozem a stane se týmovým kolegou úřadujícího šampiona Thierryho Neuvilla a mistra světa z roku 2019 Otta Tänaka. Jihokorejská značka stále nevylučuje ani nasazení čtvrtého auta.
"Z toho, že se v roce 2025 přidám k Hyundai, jsem vážně nadšený," těší se na novou výzvu Fourmaux, který v květnu příštího roku oslaví 30. narozeniny. Jako spolujezdec bude po jeho boku pokračovat Alexandre Coria. "Pro mě i pro Alexe je to velká příležitost a my se těšíme na to, až začneme. Jako jezdec se vždy snažím růst a posouvat dopředu. Toto beru jako správný krok, který přichází v ten pravý čas. Hyundai už je roky ve WRC velmi výrazný a já jsem hrdý na to, že se v budoucnu stanu jeho součástí. Jsem připraven odvezdat své maximum a uvidíme, kam na této cestě dojdeme," dodává.
O Fourmauxově přestupu se spekulovalo už několik měsíců. Změna působiště přichází poté, co Francouz zažil svou nejlepší sezonu v kariéře. S vozem Ford Puma Rally1 stáje M-Sport dosáhl na pět bronzových výsledků ve Švédsku, Keni, Polsku, Finsku a Japonsku. To mu v konečném pořadí vyneslo pátou příčku.
Do nejvyšší kategorie mistrovství světa se letos Forumaux vrátil na plný úvazek po roční pauze. Mezi elitou působil s M-Sportem již v letech 2021 a 2022, zejména ročník 2022 byl ale u něj poznamenán častými chybami a incidenty. To dovedlo britskou stáj k tomu, že nenechala Fourmauxe ani dojet sezonu a pro rok 2023 ho sesadilo do nižší kategorie Rally2. S Fordem Fiesta nastupoval nejenom na světových rychlostních zkouškách v rámci kategorie WRC 2, ale také ve Velké Británii. Právě tam se stal národním šampionem a M-Sport se rozhodl, že mu dá letos ještě jednu šanci s vozem Rally1. A jak se ukázalo, bylo to správné rozhodnutí.
Právě Fourmauxova vyzrálost udělala na Hyundai dojem. "Nezapůsobil na nás jenom svými výsledky, ale také svou odlišnou mentalitou a přístupem, který při svém návratu do vozu Rally1 ukázal. Věříme, že naše sestava složená z Thierryho, Otta a Adriena bude v roce 2025 na světových rychlostních zkouškách obávanou silou," říká šéf týmu Cyril Abiteboul.
Boss stáje současně poděkoval Andreasi Mikkelsenovi, Esapekkovi Lappimu a Danimu Sordovi. Ti se letos ve třetím speciálu Hyundai i20 N Rally1 střídali. "Sdílení třetího auta nám dopřálo jeden z našich nejlepších roků ve WRC. Rád bych proto Esapekkovi, Danimu a Andreasovi srdečně poděkoval za to, že k tomu ohromnou měrou přispěli," říká Abiteboul, který ovšem zdůrazňuje, že pro příští rok bude potřeba jiná strategie. "Klíčovou roli budou hrát stabilita a konzistence u všech třech aut," vysvětluje.
První test Adriena Fourmauxe s Hyundai by se měl uskutečnit už příští týden. Ještě předtím se ale Fourmaux rozloučí s M-Sportem. Tento víkend se ukáže při Rallye Monza.
Na tři permanentní jezdce nebude Hyundai příští rok sázet ve WRC poprvé. Stejný přístup volila jihokorejská značka již v období 2015-2017, kdy byli jejími stálými závodníky Thierry Neuville, Hayden Paddon a Dani Sordo.
Čtvrté auto ve hře
Sestava Hyundai pro příští rok by ještě nemusela být uzavřená. Cyril Abiteboul se totiž netají svým přáním nasadit čtvrté auto. To by se mělo objevovat pouze na vybraných soutěžích. Jednání o této možnosti měla proběhnout při Japonské rallye. Sám Abiteboul se nyní dokonce nechal slyšet, že tým stále zvažuje možnosti pro Andrease Mikkelsena, Esapekku Lappiho a Daniho Sorda.
Nejúspěšnějším z jezdců, kteří se dělili o třetí auto, byl letos Sordo. Španěl se při všech ze svých třech startů dokázal dostat do elitní pětky, přičemž v Itálii (3.) a Řecku (2.) dosáhl dokonce na stupně vítězů. V konečném pořadí obsadil deváté místo se 44 body. Andreas Mikkelsen skončil se 40 body jako jedenáctý. Nor zaznamenal trojici šestých míst a poté havárie na Středoevropské rallye a v Japonsku, které ho připravily o naději na solidní celkový výsledek. Vystoupení Esapekky Lappiho poznamenávaly především technické problémy a incidenty. V únoru však zazářil ve Švédsku, kde zvítězil.
Pokud by Esapekka Lappi u Hyundai pokračoval, musel by si hledat nového spolujezdce. Jeho dlouholetý parťák Janne Ferm totiž oznámil konec kariéry po letošní Rallye Chile. U Daniho Sorda je navíc otázkou, zdali bude chtít nadále závodit. Spekuluje se totiž o tom, že by se mohl u Hyundai stát součástí managementu a rozdělit si některé pravomoci s Cyrilem Abiteboulem. Ten totiž nešéfuje u Hyundai pouze týmu WRC, ale je rovněž prezidentem pro motorsport. To znamená, že je v současnosti zaneprázdněn přípravami budoucího působení ve WEC a IMSA s prototypem LMDh. Do těchto šampionátů automobilka vstoupí pod značkou Genesis.
Čtyři vozy by Hyundai ve WRC nenasazovalo poprvé. Při některých soutěžích se s tímto počtem aut ukázal tovární tým už v období 2015-2018.
Už teď je jasné, že minimálně čtyři auta uvidíme při každé soutěži u Toyoty. Za ní totiž odjedou kompletní sezonu navrátivší se mistr světa z let 2022 a 2023 Kalle Rovanperä, Elfyn Evans, Takamoto Kacuta a nově Sami Pajari, který absolvoval již letos tři podniky a povýšení se dočkal po zisku titulu v kategorii WRC 2. Na vybraných podnicích se připojí Sébastien Ogier. U japonského výrobce dochází ke změnám také v čele stáje. Šéf Jari-Matti Latvala se totiž bude účastnit evropského šampionátu historiků, což znamená, že při některých podnicích ho zastoupí čtyřnásobný mistr světa Juha Kankkunen.
Stáj M-Sport pravděpodobně nasadí stejně jako letos dva vozy Ford Puma. Po odchodu Adriena Fourmauxe bude nutné sestavu změnit. Ve hře jsou současný závodník týmu Grégoire Munster, dále Martins Sesks, který už letos za M-Sport příležitostně nastupoval, a také letošní účastníci kategorie WRC 2 Oliver Solberg a Nikolaj Grjazin. Také Solberg už má s elitní kategorií zkušenosti. V letech 2021 a 2022 závodil s vozy Hyundai.
Týmový šéf Richard Millener se nechal při Japonské rallye slyšet, že o jezdecké sestavě M-Sportu by mělo být jasno do dvou týdnů. Tato doba už brzy uplyne.
Zdroj: Motorsport, DirtFish, Hyundai Motorsport, Autonoviny, úvodní foto: Hyundai Motorsport
Komentáře ke článku