Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Ford kraloval na stadionu Toyoty

Ford kraloval na stadionu Toyoty

WRC - Japonská rallye - čtvrtek

Adrien Fourmaux vstoupil do závěrečného podniku letošního mistrovství světa v rallye nejlépe ze všech. Francouz ovládl na úvod Japonské rallye 2,15 kilometrů dlouhou superspeciálku, která se konala na stadionu Toyota v blízkosti města Nagoja. Z uchazečů o titul sice zajel lépe Ott Tänak, který obsadil druhou pozici, Thierry Neuville ale stále drží všechny trumfy ve svých rukou. Belgičanovi chybí pouhých šest bodů k zisku premiérového titulu.

Fourmauxovo vítězství se zrodilo v duelu se Sébastienem Ogierem. Jezdec M-Sportu zdolal svého zkušenějšího a slavnějšího krajana rozdílem 2,2 sekundy. Jak se později ukázalo, jeho výkon v hodnotě 1:44,4 byl nakonec nejlepší ze všech. Druhý Ott Tänak za Fourmauxem zaostal rozdílem půl vteřiny. Třetím místem zahájila soutěž domácí hvězda Takamoto Kacuta.

"Byl to skvělý start Japonské rallye," pochvaloval si Fourmaux. Ten měl k zajetí nejrychlejšího času jednu zvláštní motivaci. "Toto je dárek pro mou přítelkyni k jejím dnešním narozeninám," dodal.

Ott Tänak byl jakožto rychlejší z aspirantů na titul také spokojen. "Byla to čistá rychlostní zkouška s pěknou atmosférou. Už se těším na zítra," hodnotil Estonec své vystoupení.

Lídr šampionátu Thierry Neuville se na úvod podělil o páté místo se Sébastienem Ogierem. Belgičana ale nijak nemusí znepokojovat, že se umístil až za Tänakem. I kdyby mu totiž tato pozice patřila v cíli celé soutěže, stačilo by mu to k zisku prvního titulu mistra svéta v kariéře. Ve hře už totiž zůstává jen 30 bodů a Neuville jich má o 25 více než Tänak. Potřebuje proto pouze šest bodů.

Ott Tänak a Thierry Neuville - dvojice, ze které vzejde nový mistr světa WRC. Foto: Red Bull Content Pool



"Samozřejmě, že už odpočítáváme, kolik rychlostních zkoušek zbývá do konce," přiznává Neuville. Současně si ale uvědomuje, že to nejdůležitější teprve přijde. "Toto byla pouze malá zkouška, ty velké jsou ještě před námi. Je pěkné vidět, že jsou všichni motivovaní a přitom docela v pohodě," dodává Neuville.

Neuville byl blízko k zisku mistrovského titulu už několikrát, vždy ale dosáhl nejlépe na celkové druhé místo. Šestatřicetiletý Belgičan se stal vicemistrem už pětkrát - v letech 2013, 2016, 2017, 2018 a 2019. Tänak se stal šampionem již v roce 2019 s Toyotou. Ať už letos vyhraje kdokoli, získá pro Hyundai první jezdecký titul v historii. Šéf stáje Cyril Abiteboul se nechal slyšet, že ani jeden z jezdců nebude omezován týmovou režií.

Nevrcholí však pouze boj o jezdecký titul, ale také o ten týmový. I mezi značkami je na tom lépe Hyundai, Toyota však ztrácí 15 bodů, což je stále hratelný rozdíl. "Pokud to půjde, budeme se snažit podpořit i tým. Přemýšlíme ale také o jezdeckém titulu," říká Neuville.

V bitvě o týmový titul může za jistých okolností sehrát důležitou roli také třetí jezdec Hyundai. Tím je tento víkend opět Andreas Mikkelsen. Norovým cílem je mimo jiné přesvědčit jihokorejskou značku, že si zaslouží s týmem pokračovat i příští rok. Na úvodní suerspeciálce skončil až osmý jakožto nejpomalejší vůz specifikace Rally1. Za tento výsledek ale nemohl pouze on sám.

"Když do konce zbývalo asi půl kola, docházel mi benzín a auto začínalo vynechávat. Musel jsem proto přejíždět zprava doleva. Málem jsme vůbec nedojeli do cíle," kroutil hlavou Mikkelsen.

Toyota už sice jezdecký titul nezíská, stále ale může dobýt hodnocení týmů. Foto: Toyota Gazoo Racing



Pro úplnost dodejme, že Elfyn Evans se vklínil mezi oba své týmové kolegy od Toyoty a skončil na čtvrtém místě. Týmový kolega Adriena Fourmauxe u M-Sportu Grégoire Munster začal sedmým časem.

 

WRC 2: Souboj na dálku




O novém šampionovi se tento víkend rozhodne také ve WRC 2, i když poměrně nevšedním způsobem. Před závěrečným podnikem sice vede Oliver Solberg s náskokem 15 bodů před svým jediným zbývajícím konkurentem Samim Pajarim, což by se mohlo zdát jako pohodlná situace, opak je ale pravdou.

Každý jezdec totiž může během sezony bodovat pouze v sedmi předem zvolených soutěžích, z nichž se mu započítává jen šest nejlepších výsledků. A jelikož tento počet podniků již Solberg s vozem Škoda Fabia RS Rally2 absolvoval, nemůže své stávající bodové konto dále rozšířit. Místo závodění se v tuto chvíli nachází doma a modlí se, aby Pajari dojel na horším než druhém místě. V opačném případě totiž putuje titul do rukou Fina.

Úvodní superspeciálka Solbergovi na klidu rozhodně nepřidala. Vítězem se sice v rámci WRC 2 stal Nikolaj Grjazin, Pajari na něj ovšem ztratil dvě sekundy a v tuto chvíli se dělí o stříbrnou pozici s Gusem Greensmithem.

"Bylo to pěkné. Sice ne perfektní, ale přilnavost byla lepší, než jsem očekával. Mohl jsem proto zatlačit trochu více," uvedl jezdec startující se speciálem Toyota GR Yaris Rally2, který předchozí dvě soutěže absolvoval za tovární tým japonské značky v nejvyšší kategorii. Tlak si snaží nepřipouštět. "Možná nejsem tak úplně pod tlakem, vždy to ale tak trochu je. A vůbec nezáleží na tom, o jakou soutěž jde," myslí si.

Samimu Pajarimu stačí k zisku titulu ve WRC 2 i druhé místo. Foto: Printsport

 

Stejně jako v předchozích dvou letech se Japonské rallye účastní vítěz jedné velké ceny F1 Heikki Kovalainen. Finovo letošní vystoupení je ale v řadě ohledů jiné. Tentokrát už totiž nestartuje se Škodou Fabia R5, ale s Yarisem GR Rally2. Děje se tak navíc sedm měsíců po operaci srdce. Z ní už se Kovalainen podle svých slov zotavil, což dokládá mimo jiné třetí místo při soutěži Rallylegend v San Marinu s vozem Citroën C3 WRC nebo vítězství při japonské Rally Higland Masters s Yarisem.

Letošní Japonská rallye začala pro Kovalainena 12. pozicí absolutně a čtvrtým časem ve WRC 2. "Je úžasné být zpět ve stoprocentní kondici. Těším se na víkend," uvedl po dojezdu do cíle superspeciálky.

Heikki Kovalainen je po roční pauze zpět ve WRC. Foto: Team Aicello

 

Didier Auriol: Vzpomínka na 30 let starý úspěch


Japonské rallye se účastní ještě jedno netradiční a přitom zvučné jméno. Je jím šampion WRC z roku 1994 Didier Auriol. Šestašedesátiletý veterán nastupuje v produkčním voze Toyota GR Yaris, přičemž rozpis mu čte jeho dřívější navigátor Denis Giraudet. Za startem francouzské dvojice stojí sponzor Toyoty Fit Easy, který chce takto oslavit třicetileté výročí od Auriolova titulu před domácími fanoušky. Tohoto úspěchu Auriol totiž dosáhl rovněž s Toyotou, konkrétně s legendární Celicou.

Vstup do soutěže nebyl pro bývalého šampiona snadný. "Zhasl nám motor, nevíme, co se stalo. Byla to ale zábava. Podíváme se na to," řekl Auriol, který si chce víkend především užít.

Do pátku vstoupí vítěz 20 soutěží na 38. pozici absolutně a současně na osmé příčce v japonském šampionátu. Jedná se o jeho první start při podniku MS po 19 letech. Tentokrát ale není fakticky považován za účastníka WRC. Jeho vůz má totiž homologaci pouze od japonské federace, nikoli od FIA. Produkční vůz je přesto pro Auriola v řadě ohledů výzvou. Popasovat se musí například s volantem na pravé straně nebo s chybějící hydraulickou ruční brzdou.Auriol přiznal, že původně chtěl jet s modelem Yaris GR Rally2. Ten pro něj ale Toyota neměla k dispozici.


Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: M-Sport

Komentáře ke článku