Přidáte se k nám?
Korunní princ konečně králem
WRC - Japonská rallye - neděle
Thierry Neuville. Tak zní jméno letošního mistra světa v rallye. Belgičan slaví v 36 letech svůj první titul. Závěrečný den Japonské rallye přinesl rozhodnutí již na první rychlostní zkoušce, kdy Neuvillova týmového kolegu a současně lídra soutěže Otta Tänaka potkala havárie. Neuvillovi pak stačilo i šesté místo v cíli. Mezi značkami nakonec slaví titul Toyota.
"Upřímně, jsme překvapení," reagoval Neuville na informaci o své korunovaci. "Nevím, co na to říct, ale myslím, že jsme si to zasloužili. Při této soutěži jsme byli pod mnohem větším tlakem, než bychom potřebovali, ale i se všemi těmi problémy jsme to nakonec zvládli, jak nejlépe umíme," radoval se Belgičan.
Neuville měl zisk titulu na dosah už před startem víkendu. Před svým týmovým kolegou Ottem Tänakem, který ho mohl jako jediný ohrozit, totiž vedl o 25 bodů. Stačilo mu tak za celý víkend získat jen šest bodů a měl korunovaci jistou. V pátek ale přišla významná komplikace. Na posledním dopoledním testu Neuville začal ztrácet výkon motoru a zbývající "erzety" tak musel odjet s vozem, který nebyl ve stoprocentní kondici. To vyústilo v Belgičanův pád až na 15. příčku, tedy mimo body. Naopak Ott Tänak stále vedl.
V sobotu už ale mohl být Neuville opět o něco klidnější. Během dne se totiž zvládl prokousat na sedmou pozici. To mu za podmínky, že soutěž dokončí, zaručovalo zisk minimálně čtyř bodů (kvůli Tänakově odstoupení jich nakonec bylo šest). V neděli mu tak stačily již jen dva body. Ty sice bez problémů posbíral, po nehodě svého kolegy už měl ale jistotu titulu po první rychlostní zkoušce.
Neuville tak konečně prolomil dlouhé čekání. Jakožto stálý účastník nejvyšší kategorie totiž nastupuje v soutěžích mistrovství světa již od roku 2012. Za tu dobu zvládl posbírat 21 výher, 69 pódiových umístění a dokonce pět titulů vicemistra světa. Na ten první dosáhl v roce 2013 ještě s vozem Ford Fiesta RS WRC stáje M-Sport, zbylé čtyři (2016, 2017, 2018, 2019) získal již za volantem Hyundai, ke kterému se připojil v sezoně 2014. V případě většiny vicemistrovských titulů byl nad jeho síly Sébastien Ogier. V roce 2019 sice Francouze zdolal, pro změnu ale podlehl Ottu Tänakovi, který tenkrát závodil ještě v barvách Toyoty. Dnes Estoncovi porážku oplatil.
Mezi jezdci sice může Hyundai poprvé v historii slavit titul, což ostatně věděl již před začátkem Japonské rallye, mezi značkami ale nakonec musí skousnout porážku. Jihokorejská automobilka sice před víkendem vedla o 15 bodů před Toyotou a po sobotě stále držela jedenáctibodový náskok, Tänakova havárie ale zamíchala kartami. Toyota se díky ní ujala vedení, přičemž na kontě v tu chvíli měla stejný počet bodů jako Hyundai. Výsledky nedělní etapy a závěrečné powerstage nakonec rozhodly o tom, že titul poputuje k japonské značce.
Toyota ovládla hodnocení značek již poosmé v historii. Letos navázala nejen na tituly z let 2018, 2021, 2022 a 2023, ale také na úspěchy z předchozí éry svého působení na světové scéně rallye. Prvenství dosáhla i v letech 1993, 1994 a 1999. V historické tabulce šampionátu se nyní dělí o druhé místo s Citroënem. Více titulů má pouze Lancia. Italský výrobce ovládl hodnocení značek desetkrát.
Evans vicemistrem
K titulu Toyoty v Japonsku výrazně přispěli především Elfyn Evans a Sébastien Ogier. Britský jezdec se totiž po Tänakově odstoupení ujal vedení a zvítězil s náskokem větším než minuta a půl právě před Ogierem. Evans dosáhl na své první letošní vítězství. Ogier se propracoval ke stříbrnému výsledku i navzdory náročnému pátku, který kvůli defektu pneumatiky zakončil až na páté pozici. Stupně vítězů zkompletoval třetí Adrien Fourmaux ze stáje M-Sport.
Tänakova havárie měla na konečné pořadí šampionátu ještě jeden dopad. Estonec totiž kvůli svému odstoupení přišel o celkové druhé místo, které nakonec putuje do rukou Evanse. Ten se stává vicemistrem světa už počtvrté. Tänak se musí spokojit se třetí pozicí.
Závodníka Hyundai nehoda na první "erzetě" dne velice mrzela. "Nechali jsme se nachytat," přiznal. "Trať byla špinavá, auto nedotáčivé a šli jsme ven. Moc dobře se necítím," uvedl krátce po havárii, při které se jeho hyundai dokonce přetočil přes předek.
Tänakovo drama mělo později ještě pokračování. V úplně stejném místě totiž vylétl ven také Heikki Kovalainen s Toyotou GR Yaris Rally2. Vítěz jedné velké ceny F1 neukočíroval svou honbu za pódiovým umístěním ve WRC 2 (ráno se nacházel na čtvrté pozici) a přistál na Tänakově voze.
Pro úplnost dodejme, že Thierryho Neuvilla pokořili z jezdců elitní kategorie Rally1 také čtvrtý Takamoto Kacuta a pátý Grégoire Munster. Třetí jezdec Hyundai Andreas Mikkelsen skončil hluboko v poli poražených. Nor totiž v pátek havaroval a sobotní program nedokončil kvůli technickým potížím. Šlo o druhou soutěž v řadě, kde ho potkala havárie. Svým odstoupením navíc připravil Hyundai o potenciální body, které se mu mohly v bitvě s Toyotou hodit. Jestliže bylo jeho cílem v Japonsku přesvědčit své šéfy, aby mu dali smlouvu i na příští rok, rozhodně naplněn nebyl. S jeho místem je naopak spojována letošní kometa Adrien Fourmaux.
Pajari šampionem WRC 2
Toyota neuspěla pouze v hodnocení značek elitní kategorie. V kategorii WRC 2 se totiž stal letošním šampionem Sami Pajari. Finovi stačilo i druhé místo za vítězným Nikolajem Grjazinem. Třetí skončil domácí Hiroki Araj.
I když to nemusí být na první pohled patrné, také Araje můžeme zařadit mezi největší hrdiny dne. Jeho vůz Škoda Fabia R5 totiž během závěrečného dne sužovala řada technických problémů včeně nefunkční ruční brzdy nebo přehřívajícího se zadního diferenciálu. Nebýt nehody Heikkiho Kovalainena, nejspíš by bronzový výsledek uhájil jen těžko.
Titul Samiho Pajariho znamená, že model Toyota GR Yaris Rally2 triumfoval hned při své první sezoně v mistrovství světa. Ukončil rovněž nadvládu značky Škoda v kategorii WRC 2. Ta získávala tituly nepřetržitě od roku 2021. Nejprve se stal šampionem Andreas Mikkelsen, poté Emil Lindholm (2022) a loni opět Mikkelsen (2023).
Právě jezdec startující s vozem Škoda Oliver Solberg byl letos pro Samiho Pajariho hlavním konkurentem. Vždyť ještě před posledním podnikem vedl Švéd průběžné pořadí s náskokem 15 bodů před Pajarim, který se nacházel až na třetí pozici. Byl v tom ale jeden háček. Jak Solberg, tak druhý Yohan Rossel totiž v Japonsku již nestartovali, neboť už předtím absolvovali sedm soutěží, ve kterých mohli podle pravidel bodovat do šampionátu. Pajari, který letos odjel tři soutěže i se speciálem Rally1, si svůj poslední start schoval na konec sezony. V posledním podniku mu stačilo dojet do druhého místa, což se podařilo.
Mistr světa z roku 1994 Didier Auriol dokončil svůj první start na světové scéně po dlouhých 19 letech symbolicky na 19. místě. Šestašedesátiletý Francouz rovněž vyhrál s produkční Toyotou GR Yaris národní klasifikaci.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Komentáře ke článku