Přidáte se k nám?
Nové metodiky měření WLTP a RDE
V čem spočívá automobilová revoluce, která nás čeká od září
Od září 2018 se budou u všech osobních vozů udávat hodnoty spotřeby pohonných hmot a emisí na základě nové metodiky měření WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). Vozidla se po technické stránce nezmění, pouze budou podrobena měřením podle nových požadavků a budou muset splnit pozměněné emisní limity. Do konce roku 2020 budou pro všechna nová vozidla i nadále zjišťovány hodnoty podle stávající metodiky NEDC souběžně s hodnotami WLTP, aby bylo možné kontrolovat dosahování flotilových emisních cílů.
Zavedení metodiky WLTP je revoluční reformou, která přináší zákaznické realitě bližší hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2. Současně musí být prokázáno dodržování limitů NOx v tzv. silničním testu RDE (Real Driving Emissions). Homologace podle WLTP je v porovnání s dosavadní metodikou NEDC mnohem náročnější.
V roce 1970 vstoupil v platnost první evropský jízdní cyklus s cílem poskytovat zákazníkům porovnatelné a reprodukovatelné hodnoty napříč všemi výrobci. Udával dvě hodnoty spotřeby při různých rychlostech a třetí celkový údaj se dopočítával podle daného vzorce. V roce 1992 byl tento postup rozšířen o cyklus městského provozu. Přesto, že tato metodika už dlouho neodpovídala reálným podmínkám provozu na evropských silnicích a stavu automobilové techniky, od zohlednění podílu studeného startu v roce 2000 nedošlo v metodice označované jako NEDC (New European Driving Cycle) k žádné další zásadní změně.
Novou metodikou měření WLTP se zjišťují hodnoty spotřeby paliva a emisí vozidel ve zkušebně. Metodika WLTP se postupně zavádí od 1. září 2017. V porovnání s NEDC došlo k výraznému zpřísnění mnoha požadavků, např. na zjišťování jízdních odporů i realizaci testu na zkušebně.
Jízdní cyklus podle metodiky WLTP nese označení WLTC (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Cycle). Ten je složen ze čtyř částí napodobujících provoz vozidla ve městě, mimo město a na rychlostních silnicích, resp. dálnicích. V porovnání s dosavadní metodikou NEDC trvá jízdní cyklus WLTP o 10 minut déle. Délka celého cyklu činí cca 23 km, což je více než dvojnásobek v porovnání s jízdním cyklem NEDC o délce 11 km. WLTP zahrnuje vyšší rychlost jízdy (až 131 km/h zatímco NEDC 120 km/h), průměrná rychlost jízdy vzrostla na 46 km/h (NEDC 34 km/h) a vozidla jsou při testu vystavována větším a rychlejším změnám rychlosti jízdy.
Zásadní změnou je, že už není testována pouze základní varianta modelu, ale jsou zohledňovány také prvky výbavy na přání, které mají vliv na spotřebu, resp. emise. To například znamená veškeré možné kombinace motorů, převodovek, rozměrů kol například s klimatizací nebo doplňků zvyšujících celkovou hmotnost vozidla nebo jeho aerodynamický odpor.
V minulosti probíhala měření emisí v rámci typové homologace výhradně ve zkušebnách. To se nyní mění. Současně s novou metodikou WLTP se totiž musí kontrolovat, zda se emise pevných částic a NOx nepřekračují ani v silničním testu za přesně definovaných podmínek. Nad rámec WLTC se proto uskutečňuje ještě silniční test pro kontrolu emisí škodlivin RDE (Real Driving Emissions). Pro absolvování testu ale musejí být splněny přísné předpisy, týkající se mj. i klimatických a dopravních podmínek. Proto jej lze uskutečnit jen po určitou část roku a ne každý realizovaný test je nakonec možné vyhodnocovat.
Hospodárnost vozidel se přechodem na novou metodiku měření WLTP nezmění. Mohou se ale poněkud změnit i údaje podle NEDC vzhledem ke zpětnému přepočtu u některých verzí.
Díky WLTP tak bude snazší odhadnout průměrnou spotřebu paliva vozidla a různá vozidla lépe porovnávat mezi sebou. Nesmíme ale zapomínat, že i hodnoty WLTP se zjišťují ve zkušebnách za pevně stanovených podmínek tak, aby byly reprodukovatelné a porovnatelné mezi jednotlivými vozidly a výrobci. Skutečné hodnoty spotřeby paliva nebo emisí, zjištěné v rámci silničního testu, jsou ovlivňovány individuálními faktory: jízdním stylem, projížděnou trasou, povětrnostními podmínkami, skutečným zatížením vozidla, jeho stavem a samozřejmě hustotou dopravy. Proto tyto hodnoty nejsou reprodukovatelné a porovnatelné. Silniční testy odrážejí okamžitou situaci a v žádném případě nejsou reprezentativní ani neodpovídají požadavkům a způsobu využití vozidla u všech zákazníků.
K upřesnění postupu měření WLTP a RDE, stejně jako k důsledkům přechodu na novou metodiku měření spotřeby a emisí, se ještě vrátíme.
Komentáře ke článku