Přidáte se k nám?
Snížení emisí CO2 o 40 % do roku 2030
Zákonodárci Evropské unie schválili technicky zcela nereálné požadavky
Po dlouhé diskusi evropští zákonodárci ve středu svým hlasování poměrem hlasů 389 ku 239 podpořili cíl snížit emise CO2 z osobních automobilů a dodávkových vozidel do roku 2030 o 40 %. Kromě toho poslanci Evropského parlamentu vyzývají výrobce automobilů, aby do roku 2030 prodávali nejméně 35 % vozidel s malými nebo žádnými emisemi uhlíku (tzn. elektromobilů a plug in hybridů).
Největší politická skupina v Evropském parlamentu, středopravá Evropská lidová strana, tento cíl nepodpořila, protože by to mohlo poškodit konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu. Naopak sociální demokraté v Evropském parlamentu vyjádřili spokojenost s tímto rozhodnutím. Nespokojeni jsou Zelení, kteří požadují ještě tvrdší opatření proti automobilům.
Ministři životního prostředí 28 zemí EU by měli 9. října zaujmout k omezování emisí CO2 společné stanovisko.
Průměrná hodnota emisí CO2 je v současné době v Evropě 118,5 g/km, což odpovídá 4,47 l nafty/100 km, resp. 5,11 l benzinu/100 km. Do roku 2021 se má tato hodnota snížit na 95 g CO2/km, tedy na 3,58 l nafty/100 km, resp. 4,09 l benzinu/100 km. Požadavek Evropského parlamentu znamená dosažení 57 g CO2/km, tedy průměrnou spotřebu 2,16 l nafty/100 km, resp. 2,46 l benzinu/100 km. Jde o hodnoty, které musejí být průměrem všech vozidel prodaných každým výrobcem. Automobilky, které uvedené požadavky nesplní, budou čelit tvrdým sankcím, které pro ně budou v podstatě likvidační.
Jedinou cestou k dosažení požadovaných limitů ale je použití elektrického pohonu, který je z hlediska zákonodárců bezemisní.
Šéf sdružení německých automobilek VDA Bernhard Mattes k rozhodnutí Evropského parlamentu řekl jednoznačně: „Tyto cíle nejsou v tomto období proveditelné.“
Generální tajemník Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) Erik Jonnaert prohlásil: „Znepokojují nás extrémně agresivní cíle snižování emisí CO2 a zavedení prodejních kvót pro elektrické vozy s akumulátory, které poslanci EP podpořili. Dnešní rozhodnutí hrozí, že bude mít velmi negativní dopad na pracovní místa napříč automobilovým hodnotovým řetězcem. V podstatě by to přinutilo odvětví k dramatické transformaci v rekordním čase. Přitom zde není zde žádná záruka, že bude k dispozici vhodný rámec umožňující tento náhlý přechod k elektromobilitě. V současné době chybí infrastruktura dobíjení. Spotřebitelé nemohou být nuceni nakupovat elektromobily, aniž by pro jejich použití existovala potřebná infrastruktura.“
Komentáře ke článku