Přidáte se k nám?
Drama v boji o titul: Tänak vede, Neuville mimo body
WRC - Japonská rallye - pátek
Boj o letošní titul ve WRC nakonec nebude zas tak poklidný, jak se zdálo. Lídr šampionátu Thierry Neuville se kvůli problémům s motorem propadl po pátečním programu Japonské rallye mimo body. Naopak Ott Tänak uniká v čele a stále může snít o tom, že se stane mistrem světa. Jeho belgický rival má ovšem stiuaci stále více méně ve svých rukou.
Do pátku Tänak vstupoval na druhé pozici se ztrátou půl sekundy na vítěze úvodní superspeciálky Adriena Fourmauxe. To se ale změnilo hned na začátku dne. Jezdci M-Sportu Fourmaux i Grégoire Munster totiž dopoledne se svými vozy zápasili poté, co se jim nevyplatilo nasazení čtyř měkkých pneumatik. Naopak Tänak se ujal vedení. Na posledním dopoledním testu sice o první místo přišel ve prospěch Elfyna Evanse, při úvodní odpolední "erzetě" už byl ale zpátky v čele. Na konci dne činil jeho náskok před závodníkem Toyoty 20,9 sekundy.
Adrien Fourmaux se sice po dopoledním trápení propadl až na pátou příčku, odpoledne ale opět zabral a na závěrečné dvojici, superspeciálek ukořistil třetí příčku. O tu momentálně bojuje s domácím Takamotem Kacutou, který za Fourmauxem zaostává o jedinou desetinu. Japonce přitom na úvodním úseku dne potkal defekt levé zadní pneumatiky, který ho odsunul až na devátou pozici.
Malér pro Neuvilla
O největší příběh dne se ovšem postaral Thierry Neuville. Šestatřicetiletému Belgičanovi stačí získat pouhých šest bodů k tomu, aby se poprvé ve svém životě stal mistrem světa. Do podniku totiž vstoupil s náskokem 25 bodů před týmovým kolegou Tänakem. Zpočátku se držel na třetí pozici a zdálo se, že má vše pod kontrolou. Poslední dopolední test ale zamíchal kartami.
"Nevím, co se děje. Zkrátka nemáme výkon," kroutil hlavou jezdec Hyundai. Po skončení dopoledního programu sice ještě bronzový výsledek udržel, pak ale jeho trápení propuklo naplno. Neuville totiž spolu se svým týmem nedokázal před odpolední částí problémy vyřešit a ve zbytku dne výrazně ztrácel. Výsledkem byl propad až na 15. pozici. Z té zaostává za Tänakem téměř o osm minut.
Neuvillova situace sice nyní vypadá komplikovaně, zatím ale nemusí být tak zle. Pokud by stejné pořadí platilo i po sobotě, tak by si Tänak sice připsal 18 bodů a Neuville naopak žádné, v neděli ale budou ve hře body za umístění v závěrečné etapě a také na powerstage. A pokud Neuvillovi nebude během posledního dne stávkovat technika, je zisk nutných šesti bodů reálný.
Thierry Neuville nebyl jediným jezdcem Hyundai, který se v pátek trápil. Andreas Mikkelsen dopadl ještě hůře. Nor boural na úvodním odpoledním testu, čímž se postaral o červené vlajky, jelikož zablokoval trať. Nor, který havaroval již před měsícem na Středoevropské rallye, tímto pohřbil své naděje na dobrý výsledek a před svými šéfy, od kterých by rád dostal smlouvu také na příští rok, se rozhodně neukázal v dobrém světle.
"Na pravé straně trati tekla malá říčka a já zkrátka ztratil přilnavost, poté i kontrolu nad vozem a trefil předkem strom," popisuje Mikkelsen incident. Současně věří, že jeho vystoupení v letošním finále ještě nekončí. "Na to, abychom mohli pokračovat, bylo auto příliš poškozeno. Doufejme ale, že se v akci ukážeme zítra znovu," přeje si.
Osminásobný mistr světa Sébastien Ogier figuruje po pátku na páté příčce. Francouze potkal při úvodním testu dne stejně jako jeho parťáka Takamota Kacutu defekt pneumatiky. Šestý je Grégoire Munster. Lucemburčan přečkal mimo jiné hodiny na poslední dopolední rychlostní zkoušce. "Na brzdách to klouzalo a já to neměl v rozpisu. Musel jsem proto jít do smyku, abych neskončil ve zdi," popisuje jezdec M-Sportu svou krizovku.
Problémy Neuvilla a Mikkelsena rozhodně nepomáhají Hyundai v boji o titul mezi značkami. Pokud by ale tyto výsledky vydržely do soboty, stále by jihokorejská značka zůstala ve vedení. Toyota by se dotáhla na rozdíl osmi bodů.
WRC 2: Pajari na cestě za titulem
Ve WRC 2 kraluje i po pátku Nikolaj Grjazin. Jeho Citroën C3 už má náskok téměř minuty a čtvrt. Spokojen ale může být také Sami Pajari. Fina sice potkal na druhé rychlostní zkoušce dne defekt, stále ale zůstává na druhém místě, což je výsledek, který mu zaručuje zisk titulu. Před třetím Hirokim Arajem má pohodlný minutový náskok.
"Dnešek byl docela slušný. Ano, Nikolaj je sice o pořádný kus před námi, v tuto chvíli se to ale pro nás vyvíjí dobře," pochvaluje si jezdec stáje Printsport.
Pajari se sice nyní v průběžném pořadí šampionátu nachází až na třetí příčce se ztrátou 15 bodů na lídra Olivera Solberga a s tříbodovým mankem na druhého Yohana Rossela, jeho pozice je ale přesto velmi slibná. Každý jezdec totiž může předem nominovat pouze sedm soutěží, ve kterých bude bodovat do šampionátu a ze kterých se mu poté započítá šest nejlepších výsledků. Solbeg a Rossel už ale všechny tyto podniky absolvovaly a v Japonsku nestartují. Naopak Pajari ví, že když dojede do druhého místa, stane se šampionem.
Bývalý pilot F1 Heikki Kovalainen drží i nadále čtvrtou pozici. Finovi ovšem chybí pouze 5,3 sekundy na třetího Araje. Pódiový výsledek proto zůstává hratelný.
Povedený den má za sebou také mistr světa z roku 1994 Didier Auriol. Legendárního Francouze, který startuje na scéně mistrovství světa po dlouhých 19 letech, sice ve čtvrtek potrápil zhasnutý motor, pátek ale pro něj byl poklidnější. Absolutně se posunul na 28. místo a v národní klasifikaci s produkční Toyotou GR Yaris dokonce vede. Jeho náskok před Kosukem Muratou už je téměř dvouminutový.
Kromě Auriola startovalo v rámci národní klasifikace i jiné známé jméno z minulých let, byť rozhodně ne tak slavné - Tošihiro Araj. Šampion PWRC z let 2005 a 2007 se během pátku nacházel na druhé pozici za Auriolem, na úvodním odpoledním úseku ale odstoupil kvůli technické závadě na svém Subaru.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Komentáře ke článku