Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Neuville má na dosah první vítězství v sezoně, Ogier je ze hry

Neuville má na dosah první vítězství v sezoně, Ogier je ze hry

Rallye Itálie-Sardinie - sobota

Všechno je jinak. Zatímco v pátek se přetahovali na Sardinii o vedení Sébastien Ogier s Esapekkou Lappim, v sobotu se ujal vedení Thierry Neuville, který má nyní na dosah letošní premiérové vítězství. Zatímco Lappi ztrácí na druhém místě 36,4 sekundy, Ogier havaroval a sobotní program nedokončil. Lídr šampionátu Kalle Rovanperä se nachází na třetí příčce.

"Oddechl jsem si, že už jsem v cíli. Byl to náročný den, ale v autě jsem se cítil stále lépe. Hodně jsme se toho dnes naučili, což je důležité. Stále to ale není perfektní a pořád se můžeme zlepšit," zhodnotil Neuville svůj sobotní den.

Začátek druhé etapy se přitom nesl v podobném duchu jako ta první. O vedení se totiž přetahovali Esapekka Lappi a Sébastien Ogier, které po pátku dělila jediná desetina. Zatímco na první erzetě dne se dostal do vedení Ogier, na té nadcházející mu Lappi vrátil úder a znovu vedl on. Při třetí rychlostní zkoušce dne ovšem začal Ogier unikat. Lappi měl totiž defekt pneumatiky a osminásobný mistr světa toho využil k tomu, aby natáhl svůj náskok na 12,7 sekundy. Na posledním testu dopolední sekce své vedení ještě navýšil, a to na 18,2 sekundy.

Už se zdálo, že Ogier zahájil rozhodující útok na cestě za třetím vítězstvím, opak ale byl pravdou. Úvodní dvě odpolední erzety přinesly Francouzovi ztrátu. Při obou ho totiž po průjezdu vodou potkaly potíže s motorem a Lappi se dotáhl jen na 4,3 sekundy. Na přeposlední rychlostní zkoušce dne pak Ogierovo trápení vyvrcholilo. V kluzkých podmínkách havaroval a jeho den tím skončil.

Jak se později ukázalo, jeho chyba byla dost nešťastná. Vše začalo už před startem rychlostní zkoušky, kdy Ogier zpozoroval pomalý defekt pneumatiky a na poslední chvíli měnil gumu. To vše se dělo v blátě, na což Francouz později doplatil.

Sébastien Ogier pohřbil své naděje na vítězství. Foto: Toyota Gazoo Racing WRT



"Brzdil jsem a noha mi přitom sjela z pedálu. Byla zablácená a zkrátka sklouzla. Pak jsem sice sešlápl brzdu znovu, ale bylo to příliš pozdě, nevím.... Zablokoval jsem kolo, zhasl mi motor a pak už nic. Kdyby auto zastavilo o metr dříve, mohl bych se vrátit na trať. Nebyl to zkrátka můj den," sypal si jezdec Toyoty popel na hlavu.

Vedení ovšem nepřevzal Lappi. Právě na předposlední erzetě totiž Fina přeskočil jeho týmový kolega Thierry Neuville. Lappiho ztráta nakonec narostla až na 36,4 sekundy.

"Řekněme, že poslední 2,5 rychlostní zkoušky byly za nějakou dobu ty nejtěžší, jaké jsem kdy viděl. Neustále jsme vyvíjeli tlak na Seba a nakonec udělal chybu. Nyní to pro tým vypadá dobře, stále ale zbývá jeden den," uvedl Lappi po sobotě.

Lappi má namířeno ke třetímu pódiovému umístění za sebou. Při předchozích podnicích v Chorvatsku a Portugalsku totiž pokaždé obsadil bronzovou pozici. Neuville směřuje ke svému prvnímu vítězství od loňské Japonské rallye.

 


Rovanperä minimalizuje škody


Lídr šampionátu Kalle Rovanperä věděl, že Rallye Itálie-Sardinie nebude jeho nejvydařenějším vystoupením. Finovi se totiž při této soutěži nikdy nedařilo. Nejlépe zde dojel loni, kdy skončil pátý. Letos sice během první etapy doplácel na to, že musel čistit trať, vyvaroval se však vážnějších chyb a mimo jiné i díky zaváhání ze strany soupeřů směřuje po sobotě za třetí příčkou. Na Lappiho už sice ztrácí 1 minutu a 14 sekund, čtvrtý Elfyn Evans ovšem zaostává už o tři a tři čtvrtě minuty.

Kalle Rovanperä má na dosah bronzový výsledek. Foto: Toyota Gazoo Racing WRT



Pro Elfyna Evanse nebyla sobota bez potíží. Byl totiž jedním z mnoha jezdců, kteří během dne ztratili kvůli průjezdu přes vodu výkon motoru. Britovi se něco takového stalo při dvou rychlostních zkouškách. Na páté místo se po páteční nehodě dokázal prokousat Dani Sordo. Španěl na Evanse ztrácí 51,4 sekundy. Na cestě vzhůru ho v sobotu nezastavily ani potíže s tlakem paliva na šesté rychlostní zkoušce dne.

Sébastien Ogier nebyl jediným jezdcem s vozem specifikace Rally1, pro kterého skončila sobota předčasně. To samé se totiž stalo i Pierru-Louisi Loubetovi, Takamotu Kacutovi a Ottu Tänakovi. Zatímco Loubet odstoupil ještě před první erzetou dne kvůli poškozením po páteční nehodě, Kacutovi s Tänakem se stal osudným průjezd přes vodu. Zatímco Japonec odstoupil po první rychlostní zkoušce, pilot M-Sportu to zabalil po druhém testu.

"Chlazení bylo sice rozbité, ale opravili jsme to. Zdálo se, že chlazení jsme dali do pořádku, ale měli jsme tam ještě nějaké další věci, které jsme museli pořádně zkontrolovat. Proto jsme se rozhodli nepokračovat, pomalým tempem by to nemělo smysl," vysvětlil Kacuta svůj konec.

U Tänaka byly jiné potíže: "Trochu mě to překvapilo. Nějaká voda se do motoru rozhodně dostala. Vypadalo to, že se poškodily i nějaké elektrické součástky. Pak zkrátka přišel výpadek proudu a už jsme neměli žádný elektrický výkon," říká Estonec.

 

WRC 2: Fourmaux střídá Pajariho v čele, Češi na bodech



Ke změně lídra došlo i v kategorii WRC 2. Sami Pajari si totiž poškodil zavěšení pravého zadního kola a odstoupil. V čele je tak nyní jezdec M-Sportu Adrien Fourmaux. Za ním následuje se ztrátou 25,7 sekundy Andreas Mikkelsen. Třetí je Teemu Suninen. Fin tak dohání ztrátu, kterou nabral, když měnil v pátek kolo. Kvůli tomu přišel o vedení.

Adrien Fourmaux stále směřuje k prvnímu vítězství ve WRC 2. Foto: M-Sport



Yohan Rossel sice nadále zůstává pátý, přesto však směřuje k upevnění celkového vedení. Oliver Solberg sice vyhrál dvě rychlostní zkoušky, ani tentokrát ale nedokončil celý program dne. Své snažení zabalil po problémech na RZ14.

Z Čechů je na tom stále lépe sedmý Erik Cais. K zisku jednoho bodu ale míří i Martin Prokop, který se posunul na desátou příčku.

Vzhledem k problémům řady vozů Rally1 směřují i účastníci WRC 2 k bodům do celkového pořadí. Zatímco Adrien Fourmaux je šestý, Andreas Mikkelsen sedmý, Teemu Suninen osmý, Emil Lindholm devátý a Kajetan Kajetanowicz desátý. U Lindholma je ale třeba dodat, že na Sardinii neboduje do průběžného pořadí WRC 2. Erik Cais je celkově třináctý a Martin Prokop šestnáctý.

Erik Cais je stále nejlepším Čechem. Foto: Jan Froněk

 

WRC 3: Korhnen první navzdory nehodě, Kohn v potížích


Ve WRC 3 nadále vede lídr šampionátu Roope Korhonen. Jeho náskok před Williamem Creightonem činí 17,8 sekundy. Třetí je Roberto Blach.

Korhonenův den ovšem rozhdně nebyl růžový. Na první rychlostní zkoušce totiž šel přes střechu a ve zbytku dopolední sekce ho navíc limitovalo rozbité čelní sklo. Odpoledne ale potkaly Williama Creightona dva defekty a přišel tak o své vedení.

Filip Kohn si nezajezdil podle představ. Už na třetí erzetě dne totiž odstoupil.

"Vyřadila nás prasklá kardanka a následný požár auta. Všechno naštěstí dopadlo dobře a pomocí všeho, co jsme měli, jsme požár jen tak tak uhasili," napsal na sociálních sítích.

Pro závěrečné čtyři nedělní rychlostní zkoušky se ale jezdec Duck Racing plánuje vrátit. V hodnocení WRC 3 je momentálně devátý.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Hyundai Motorsport

 

Komentáře ke článku