Přidáte se k nám?
Hyundai Nexo čistí vzduch
V Londýně se teď lépe dýchá
Britské zastoupení korejské automobilky Hyundai uspořádalo, společně s veřejnou výzkumnou univerzitou University College London, zajímavý pokus.
Hyundai má ve svém modelovém portfoliu nově vodíkový automobil Nexo. Jde o vůz, který má svou samostatnou platformu, vyvinutou speciálně pro vodíkový pohon. Nexo je v podstatě elektromobil, který si energii vyrábí chemickou reakcí palivových článků. Odpadem u této reakce je pouze vodní pára. Kromě toho, že je tedy šetrné k životnímu prostředí, čistí svou jízdou navíc vzduch v okolí. Dojezd činí ďábelských 666 kilometrů a tankování je otázkou pěti minut.
Projekt s názvem Clean Driving Month (měsíc čisté jízdy), měl za úkol jezdit po frekventovaných silnicích Londýna, a zkoumat účinky čištění vzduchu vodíkovým pohonem. Výsledek je překvapující. Hyundai Nexo vyčistil za měsíc více než 900 kg vzduchu (konkrétně 918,75 kg). To je množství, které průměrnému dospělému člověku vydrží na 60 dnů, nebo vydrží hodinu pro 1 455 lidí. Hyundai jezdil po Londýně celkem 31 dní. O víkendech měla za volant možnost usednout veřejnost. Vůz najel celkem 560 km, po těch nejznečištěnějších ulicích. Trasa byla naplánována společně s výzkumnou univerzitou, která zpracovala mapu znečištění podle dat od Královské univerzity v Londýně.
Na Hyundai Nexo je unikátní i vzduchový filtrační systém. Ten používá tři úrovně filtrace, který dokáže při jízdě odfiltrovat až 99 % škodlivých částic a plynů v ovzduší. „Všichni jsme znepokojeni kvalitou ovzduší a tím, co ji zhoršuje“, říká Sylvie Childsová, Senior Product Manager pro Nexo. „V Hyundai jsme se zavázali ke zlepšení účinnosti a environmentálního dopadu našich vozů. V důsledku toho investujeme miliardy, abychom na trh přinášeli vozidla s nulovými emisemi. Věříme, že dostupnost alternativ, jako vodíkové Nexo, přivedou Británii blíže k bezemisní budoucnosti.“
To samozřejmě platí i pro celý svět. Vodík je nejrozšířenější prvek ve vesmíru. Pro mnohé je to mnohem lepší alternativa k obyčejným elektromobilům, které svým nabíjením zatěžují rozvodnou síť. Jak by asi podobný experiment dopadl třeba na Magistrále? Dýchalo by se pak v Praze lépe?
Komentáře ke článku