Přidáte se k nám?
Passat slaví padesátku
V Essenu bude vystaven nejstarší vůz
Již půlstoletí jezdí po světě vozy Volkswagen Passat. Německá značka vzdá tomuto modelu hold na veletrhu historických vozů s názvem Techno Classica v Essenu. Ten se bude konat od 12. do 16. dubna a bude na něm vystaveno pět historických exemplářů tohoto modelu včetně vůbec nejstaršího Passatu.
Sériová výroba Passatu začala 14. května 1973. Navržením nové modelové řady s motorem chalzeným kapalinou byl pověřen Giorgetto Giugiaro. Nový model ovšem nevznikal hladce. Původní Giugiarův projekt s označením (EA) 272 byl totiž ukončen předčasně kvůli vysokým nákladům. Italský designér tak nakonec přišel s racionálnějším modelem, jehož součástí byla harmonicky tvarovaná karoserie se splývavou zádí a mírně pozměněnou čelní partií. Základem nového vozu byl model Audi 80 B1.
Nejprve se Passat vyráběl pouze jako dvoudveřový a čtyřdveřový sedan. Kombi verze přišla v lednu roku 1974 pod názvem Passat Variant. V roce 1975 byl představen hatchback. Ten už měl výklopné páté dveře a bylo v něm možné složit opěradla. Později vzniklo dalších sedm generací Volkswagenu Passat. Na podzim letošního roku se chystá dokonce už v pořadí devátá generace.
Návštěvníci výstavy Techno Classica budou moci v Essenu spatřit hned pět historických Passatů. Jsou jimi B1 LS (1973), B1 L Variant (1974), B2 CL Formel E (1983), B3 Variant GT G60 syncro (1991) a B2 Electronic (1983).
Nejstarší Passat na světě
Z vystavovaných modelů stojí za zmínku především Passat B1 LS. Jde totiž o nejstarší dochovaný Passat na světě s číslem podvozku 2. Vůz pochází ze sbírky nadace Stiftung AutoMuseum Volkswagen. Kombíkový B1 L Variant bude vystaven v odstínu bílá Atlas.
Pro Passat B2 CL Formel E se také nese letošní rok ve znamení kulatin. Na trh byl totiž uveden v roce 1983 a slaví tak 40 let. První registrace tohoto vozidla měla výročí nedávno - 5. dubna. V Essenu bude model vystaven v odstínu stříbrná Diamant a s metalickým lakem.
Passat B3 Variant GT G60 syncro bude v Essenu reprezentovat třetí generaci modelu. Tento vůz se vyznačoval především dynamikou a sportovností. Zatímco zdvihový objem jeho motoru činil 1,8 litru, výkon 118 kilowatt/160 koní. Vůz byl vybaven pohonem všech kol.
Volkswagen Passat B2 Electronic je dalším unikátem. Jedná se o studii, která v roce 1983 prezentovala lifestylovou verzi modelu Passat s pohonem všech kol a přeplňováním turbodmychadlem. Byla vybavena rozsáhlou elektronickou výbavou. Do ní patřily navigační, informační a zábavní systémy i velký počet elektricky ovládaných prvků.
Vozy Passat bude Volkswagen Classic vystavovat s mottem „Immer wieder neu“. To v překladu znamená "pokaždé nový".
Zdroj: Volkswagen, úvodní foto: Volkswagen
Komentáře ke článku