Přidáte se k nám?
Úsporný a komfortní manažerský sedan z Japonska
Test vozu Toyota Camry Hybrid
Toyota je bezesporu největším průkopníkem hybridů. Kromě Priusu, který se prodává pouze jako hybrid a plug-in hybrid, nabízí hybridní pohon ve většině svých modelů na našem trhu. Prius ale není jediný model, který má pouze hybridní motorizaci. Manažerský sedan vyšší střední třídy Camry se v Evropě prodává pouze jako hybrid. Tuto vlajkovou loď Toyoty pro Evropu, která se sem vrátila po dlouhé době, jsme otestovali.
Design exteriéru a interiéru
Toyota Camry většinou byla velkým elegantním sedanem, i když některé generace, například ta předposlední, byly po této stránce slabší. U současné generace to ale Toyota napravila tak, že udělala auto, se kterým si troufla vrátit do boje s evropskými sedany.
Velký sedan Camry vyzařuje nejen eleganci, ale má i moderní design a poměrně dynamické linie. Design je sice subjektivní záležitost, ale troufneme si tvrdit, že tímto autem Toyota alespoň po této stránce zaboduje i u náročného evropského zákazníka. Testovaný kus v bílé perleti vypadal opravdu luxusně a budil pozornost.
Stejně tak povedený je kožený interiér s decentním dřevěným dekorem. Má moderní design, vypadá luxusně a není nijak přeplácaný tlačítky. Zkrátka působí jednoduše a přehledně. Jen na ovládání infotainmentu je potřeba si zvyknout, protože jeho logika je jiná než u většiny evropských aut.
Testovaný vůz měl navíc VIP paket, který obsahuje ve výklopné loketní opěrce na zadní sedačce integrované ovládání klimatizace, hudby, sklonu zadního opěradla nebo slunečních rolet. Je to tedy vůz připravený pro lidi, kteří mají osobního řidiče a sedí vzadu.
Prostor uvnitř a praktičnost
Zatímco některé hybridy měly různá omezení v zavazadlovém prostoru, současná Camry už ničím takovým netrpí. Žádný schod nebo něco podobného, ale normální tvar zavazadlového prostoru. Jen je potřeba myslet na to, že je to sedan, takže určité omezení tam je, ale je dané pouze typem karoserie.
Prostor pro posádku je velkorysý, zejména pokud jde o místo na předních sedačkách a šířku interiéru. I když i na zadních sedačkách to není špatné, přece jen bychom v podélném směru u sedanu této velikosti čekali místa o něco více. Řidič vysoký 190 centimetrů si moc nemůže natáhnout nohy, když si sedne „za sebe“. Pokud ale někdo má osobního řidiče, tak zpravidla sedí za sedadlem spolujezdce, takže si ho může posunout dopředu.
Pohonné ústrojí
Toyota sází na osvědčený hybridní systém, tedy atmosférický spalovací motor a elektromotor, jimž práci rozděluje planetová převodovka. Camry má ale samozřejmě spalovací motor větší, takže jde o dvouapůllitr, který má pod kapotou i hybridní SUV RAV4.
Spalovací motor má výkon 131 kW a pomáhá mu elektromotor o 64 kW. Systémový výkon, když se zapojí obě jednotky najednou, činí maximálně 160 kW, tedy 218 koní. Kapacita baterie hybridního pohonu by měla být zhruba 1,6 kWh, což na ukládání přebytečné energie stačí i u takto velkého auta. Na čistě elektrický pohon se při pomalejší jízdě s lehkou nohou dá ujet i několik kilometrů.
Jízda
Toyota Camry Hybrid je primárně komfortní a úsporné auto. Podvozek je velmi komfortní a hybridní systém nastavený hlavně na úsporu paliva. V zatáčkách se auto chová jistě, ale kvůli primárně komfortnímu nastavení, dlouhému rozvoru a poměrně vysoké hmotnosti není sportovní jízda po okreskách jeho doménou.
Stejně tomu je s dynamikou. Zmíněných 218 koní sice není špatný výkon, ale pocitově zrychlení tomu neodpovídá. Je to dané jíž zmíněnou hmotností auta a také zvukem vytočeného motoru, který planetová převodovka drží v otáčkách nejvyššího výkonu. Zní to podobně jako u variátoru.
Na pohodovou, ale i mírně svižnější jízdu to stačí. Ostatně pravověrný vyznavač sportovní jízdy si asi nekoupí hybridní motorizaci s automatickou převodovkou. A nejvíce si auto lebedí při klidné komfortní a defenzivní jízdě.
Spotřeba
Překvapením, a nutno dodat, že příjemným, byla spotřeba. Že bude ve městě nízká, jsme čekali. Městský provoz zkrátka hybridu vyhovuje. Během testu dosáhla podle palubního počítače krásných 4,65 l/100 km. Stejně tak jsme očekávali, že i při mimoměstských 90 km/h by mohla být nízká, což se také potvrdilo. Palubní počítač ukázal v průměru dokonce nejnižší hodnotu, a sice 4,4 l/100 km.
Při rychlejší jízdě jsme ale čekali spotřebu vyšší. Přesto vycházela poměrně nízká i tam, alespoň podle palubního počítače. Na rychlostní silnici to dělalo pouze čtyři a půl litru na sto kilometrů a na dálnici o pouhý litr více. Je tedy otázkou, zda palubní počítač mírně neproměřuje. Spotřeba za celý test podle tankování vyšla na 5,48 l/100 km.
Závěr
Toyota Camry Hybrid je určitě zajímavé auto, které v dané třídě nemá konkurenci. Evropský trh sice fandí spíše vozům SUV, ale i zde jsou lidé, kteří si raději pořídí elegantní sedan. Jen je škoda, že na náš trh s tímto modelem přišla Toyota až v době, kdy možnost zvýhodněného parkování v Praze pro hybridy skončila.
Plug-in hybridní verzi Camry zatím nemá. To pravděpodobně odradí některé zákazníky, kteří zvolí buď RAV4 Plug-in hybrid (ta by na náš trh také měla dorazit) nebo některý sedan z evropské produkce, pokud budou preferovat tento typ karoserie. Ale třeba Toyota tento pohon nabídne i v modelu Camry. Ostatně RAV4 má stejnou techniku, takže by to velký problém být neměl.
Základní údaje - Toyota Camry Hybrid
Karoserie: | čtyřdveřový sedan |
Počet míst: | pět |
Předchůdce: | Toyota Camry Hybrid |
Příbuzné modely: | Toyota RAV4 Hybrid |
Hlavní konkurenti: | BMW 530e, Volvo V90 |
Platforma: | TGNA |
Pohon: | předních kol |
Motor: | zážehový 2,5 l + elektromotor |
Výkon | 160 kW (218 k) |
Točivý moment: | 221 N.m |
Umístění motoru: | vpředu |
Převodovka: | automatická bezestupňová planetová e-CVT |
Maximální rychlost: | 180 km/h |
Zrychlení 0-100 km: | 8,3 s |
Spotřeba paliva podle NEDC: | 4,3 l/100 km |
Spotřeba paliva podle WLTP: | - |
Objem nádrže | 50 l |
Dojezd | 1162 km |
Délka: | 4885 mm |
Výška: | 1445 mm |
Rozvor náprav: | 2825 mm |
Poloměr otáčení: | 6,1 m |
Provozní hmotnost: | 1670/2100 kg |
Užitečné zatížení: | 430 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 525 l |
Místo výroby: | Japonsko |
Záruka: | tři roky/100 000 km |
Cena testovaného modelu: | 1 050 000 Kč včetně DPH za Camry Hybrid Executive |
Komentáře ke článku