Přidáte se k nám?
Jediný hybridní kombík střední třídy
Test vozu Ford Mondeo Hybrid
Elektrifikace hýbe automobilovým světem a ubývá modelů, které nemají takovouto verzi. Proto je překvapivé, že Ford Mondeo je jediným hybridním manažerským kombíkem. Ano, jsou na trhu plug-in hybridy, které ovšem zpravidla cenou začínají o něco výše, ale základním full-hybridem bez externího nabíjení je jen Mondeo. Jak jezdí, jsme vyzkoušeli v redakčním testu.
Design exteriéru a interiéru
Současné Mondeo je na trhu už poměrně dlouho a dostalo jen menší facelift. Přesto vypadá pořád dobře a je to stále elegantní kombík s maskou ve stylu Aston Martinu. Zkrátka je to auto, které se po designové stránce povedlo tak dobře, že výraznější facelift nepotřebovalo.
V interiéru se modernizace výraznější. Tvarově sice přístrojová deska také nedoznala velké změny, ale nový je infotainment. A právě ten byl slabou stránkou Mondea, protože byl poměrně nepřehledný. To se ale s modernizací změnilo.
Celkově máme z interiéru dobrý pocit. Působí na nás příjemné, je z kvalitních materiálů, sedačka řidiče je pohodlná a ergonomie je dobře vyřešená, teď už včetně infotainmentu. Jediné, co nám trochu vadilo, je široký středový panel, který „utlačuje“ řidičovo pravé koleno.
Prostor uvnitř a praktičnost
Pokud jde o prostor, najdou se ve střední třídě určitě i větší auta. Zejména zavazadlový prostor bychom u kombíku střední třídy čekali větší. Ten je zmenšený kvůli bateriím, které jsou uloženy pod ním. Je tedy mnohem mělčí, takže místo toho, aby byla podlaha pod úrovní horní hrany zadního nárazníku, tak od nárazníku naopak mírně stoupá. Pozitivní ale je, že v něm není žádný schod, jako tomu bylo u hybridního Mondea s karoserií sedan. Navíc u kombíku není hloubka zavazadlového prostoru tak důležitá, protože lze zavazadla v případě potřeby naložit až po střechu. Ze strany Fordu bylo přesunutí hybridního pohonu do kombíku určitě dobrým rozhodnutím.
Ani prostorem pro posádku nepatří Mondeo mezi rekordmany střední třídy. Když si „za sebe“ sedne 190 centimetrů vysoký řidič, tak mu mnoho místa před koleny nezůstane, ale důležité je, že se tam vejde. Zadní sedák je poměrně krátký a nízký, takže mu již nepodpírá stehna. Naopak přední sedačka je komfortní a nebýt již zmíněného širokého středového panelu, bylo by pohodlí řidiče a spolujezdce maximální.
Pohonné ústrojí
Co se na hybridním Mondeu opravdu povedlo, je pohonné ústrojí. Jde o atmosférický dvoulitr 2,0 Duractec o výkonu 103 kW a elektromotor o 88 kW ve spojení s planetovou převodovkou, která dělí práci mezi oba motory. Mondeo tak může jet čistě elektricky, pokud je dostatečně nabitá baterie o kapacitě 1,4 kWh, může jej pohánět jen spalovací motor, nebo se na pohonu v různém poměru podílejí oba agregáty. V takovém případě je maximální systémový výkon 138 kW (187 k).
Planetová převodovka způsobuje podobný zvukový projev spalovacího motoru jako variátor. Zajišťuje však, aby pracoval vždy v optimálních otáčkách pro požadovaný výkon. Důsledkem je však například i zvuk vytočeného motoru v konstantních otáčkách během zrychlování.
Jízda
Na rovinu je potřeba si přiznat, že Ford Mondeo Hybrid není auto pro sportovně založené řidiče. A vůbec to není tím, že by mělo špatné jízdní vlastnosti nebo nedostatečnou dynamiku. Spíše jde o to, že je zaměřené primárně na komfort a úspornost, takže sportovně založený řidič z jízdy nebude mít ten správný požitek.
Zmíněných téměř 190 koní s autem umí pěkně zahýbat, zvláště pak při akceleraci v nižších rychlostech, na dálnici už mu trochu dech dochází. Ale zvuk vytočeného motoru v konstantních otáčkách není nic pro ucho milovníka sportovní jízdy, navíc je motor velmi tichý a dobře odhlučněn.
I když je podvozek naladěn komfortně a přes nerovnosti se ladně přenáší, vede si velice dobře i v zatáčkách a dá se na něj spolehnout také při svižnější jízdě. Řízení je ale přeposilované, takže neposkytuje zpětnou vazbu, kterou by sportovně založený řidič uvítal. Hybridní Mondeo sice umí jet svižně, ale komfort a úspornost byly pro konstruktéry důležitější než požitek ze sportovní jízdy.
Pokud jde o úspornost, je určitě potřeba zmínit brždění. Brzdový pedál sice působí tak trochu gumově, ale v kombinaci s informací na infotainmentu po každém zastavení se lze snadno naučit brzdit tak, aby byl většinou při tom použit pouze elektromotor, který pak maximum brzdné energie rekuperuje. Auto po zastavení vyhodnotí efektivitu brždění a ideálně ukáže 100 %. Tím se šetří nejen energie, což ve výsledku sníží spotřebu, ale i brzdové destičky, které defenzivním řidičům klidně vydrží přes sto tisíc kilometrů.
Spotřeba
Výhoda hybridního pohonu se nejvíce projeví ve městě. Tam jsme průměrně jezdili za pět a čtvrt litru na sto kilometrů a nebyly výjimkou ani průjezdy Prahou, po kterých palubní počítač ukázal hodnotu mírně přes čtyři litry. Velmi dobře ale hybridní Mondeo zvládá i jízdu ustálenou rychlostí 90 km/h mimo město, kde jsme se pohybovali v průměru dokonce pod pěti litry.
Naopak ve vyšších rychlostech už se výhoda hybridního pohonu vytrácí a na rychlostní silnici spotřeba stoupne na šest a půl litru. Na dálnici, také při maximální povolené rychlosti, je pak ještě o litr vyšší. Ani to není špatná hodnota, ale pro časté jízdy po dálnici se více hodí diesel. Naopak na krátké trasy je hybrid ideální volbou, protože je nejen úspornější než diesel, ale odpadá i starost například o filtr pevných částic, kterému kratší přejezdy ani městský provoz nesvědčí. Spotřeba za celý test, tedy v kombinovaném provozu včetně častých jízd po dálnici nám podle tankování vyšla na 5,7 l/100 km.
Závěr
Na rozdíl od většinou dražších plug-in hybridů je hybridní Mondeo i cenově srovnatelné s podobně velkými diesely. Pro řidiče, který jezdí spíše v městském provozu a preferuje úspornost a komfort před sportovním požitkem, je určitě dobrou volbou.
Oproti zmíněným plug-in hybridům má ale nevýhodu, protože už nemůže parkovat na modrých zónách zdarma. To je ale záležitost, která se zatím týká pouze Prahy a Ostravy, takže pokud nepotřebujete často parkovat v centrech těchto měst, bylo by zbytečné si připlácet za plug-in hybrid. Jestli nemáte možnost doma dobíjet, byl by plug-in hybrid zbytečný i z hlediska spotřeby. V takovém případě bohatě stačí takto efektivně fungující základní hybrid.
Základní údaje - Ford Mondeo Titanium Hybrid
Karoserie: | pětidveřové kombi |
Počet míst: | pět |
Předchůdce: | Ford Mondeo Hybrid (sedan) |
Příbuzné modely: | - |
Hlavní konkurenti: | Škoda Superb iV, Volkswagen Passat GTE, Kia Optima PHEV |
Platforma: | - |
Pohon: | předních kol |
Motory: | zážehový 2,0 Duractec 103 kW + elektromotor 88 kW |
Výkon: | 138 kW (187 k) |
Točivý moment: | 173 N.m |
Umístění motoru: | vpředu napříč |
Převodovka: | planetová eCVT (automatická) |
Maximální rychlost: | 187 km/h |
Zrychlení 0-100 km: | 9,4 s |
Spotřeba paliva podle NEDC: | 4,4 l/100 km |
Spotřeba paliva podle WLTP: | 5 l/100 km |
Objem nádrže | 49 l |
Dojezd | 1113 km |
Délka: | 4867 mm |
Výška: | 1501 mm |
Rozvor náprav: | 1850 mm |
Poloměr otáčení: | 11,6 m |
Provozní hmotnost: | 1716/2260 kg |
Užitečné zatížení: | 544 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 403 l |
Místo výroby: | Valencie (Španělsko) |
Záruka: | 5 let/120 000 km |
Cena testovaného modelu: |
961 900 Kč vč. DPH za Mondeo Titanium Hybrid |
Komentáře ke článku