Přidáte se k nám?
Hybridní Ford obstál jako pracovní auto
Mondeo HEV jezdilo měsíc v kurýrní službě
Vozidla pouze se spalovacím motorem mají své limity v efektivitě, na které narážejí nejvíce v městském provozu. Tam je časté brzdění nebo popojíždění v koloně. Elektrifikované vozy mohou využít velkou část brzdné energie díky rekuperaci, kterou tak zároveň šetří brzdové destičky a kotouče. A v koloně se pak plně hybridní vozy mohou pohybovat jen na elektřinu s vypnutým spalovacím motorem.
Naopak často využívané vozy se vznětovými motory jsou nejefektivnější na delších mimoměstských trasách. Zejména moderní diesely, které musejí být vybaveny DPF (filtry pevných částic), nejsou do městského provozu vhodné vůbec, protože filtr se tam rychleji zanáší a nemá příležitost k regeneraci.
Pro služby, při kterých se jezdí hlavně po městě, se tedy nejvíce hodí elektrifikované vozy, ať už jde o klasické hybridy bez externího dobíjení, nebo auta s vyšším stupněm elektrifikace, tedy plug-in hybridy a elektromobily. Přesto ale i v rozvážkových a kurýrních službách, případně taxislužbách, jezdí převážně diesely.
Český Ford se tedy rozhodl prověřit Mondeo HEV jako pracovní auto a na měsíc jej zapůjčil do kurýrní služby Takecars. Ta jej po tuto dobu využívala pro rozvážku převážně po Praze nebo okolních městech. Jde tedy o režim, který hybridním vozům vyhovuje nejlépe.
Po celou dobu byl řidičem hybridního Mondea kombi Oldřich Halama. „Běžně jezdím s menší dieselovou dodávkou jiné značky, ale s Fordem Mondeo HEV kombi jsme si rychle porozuměli,“ uvedl. „Chce to jen citlivou nohu a odhad pro provoz, aby člověk mohl něco ujet na čistě elektrický pohon a aby také dal autu možnost rekuperačně dobíjet baterii při jízdě bez plynu a při brzdění.
Z asistenčních systémů jsem nejvíc využíval adaptivní tempomat, ten vám hodně pomůže na dlouhých městských úsecích s rychlostí omezenou na 30 nebo 50 kilometrů za hodinu. S hybridním Fordem Mondeo jsem jezdil zejména v Praze a jejím okolí – a spotřeba byla vždy nižší než u mého běžného vozu. Pro mě, který za volantem strávím spoustu hodin, je v autě nejdůležitější sedačka. I sebelepší vůz, pokud vás z něj po několika hodinách bolí záda, je k ničemu. Mondeo ale obstálo se ctí.“
Za měsíc najelo Mondeo HEV 5100 kilometrů a spotřeba dosáhla 5,1 l/100 km. Tím se hybridní Ford Mondeo stal nejúspornějším vozem z flotily Takecars. Dispečer firmy spočítal, že celková roční úspora v nákladech na palivo by u Fordu ve srovnání s dalšími firemními vozy činila od 11 000 do 19 800 Kč. Tento fakt se stal jedním z důvodů, proč se vedení kurýrní služby Takecars s českým Fordem dohodlo na následném odkoupení vozu, který se stal prvním hybridem v jejích službách.
„Od začátku spolupráce jsem byl mile překvapený seriózností a vstřícností jednání českého Fordu. Veškerá komunikace ohledně zápůjčky, od ladění detailů spolupráce až po uvedení auta do provozu, probíhala bez jakéhokoliv problému. Během celého testu fungovalo Mondeo HEV bez jakýchkoli potíží – a navíc velmi úsporně. Na tento nový přírůstek do naší flotily se velice těšíme,“ prohlásil Petr Jakub, Sales manager společnosti Takecars.
Jako kombík střední třídy se hybridní Ford Mondeo ještě lépe než do kurýrní služby hodí jako vůz pro taxislužbu. Poskytne dostatečný prostor i komfort pro cestující a pojme i zavazadla. Řidič si navíc užívá komfortu díky automatické převodovce, takže takové auto má určitě velký potenciál k nahrazení dieselů v těchto službách.
Komentáře ke článku