Přidáte se k nám?
Kia e-Soul se představuje české veřejnosti
Městský crossover s elektrickým pohonem je vystavený na e-Salonu
Zatímco větší z dvojice elektrických crossoverů značky Kia, model e-Niro, se už prezentoval veřejnosti dříve, menší e-Soul byl tak trochu v ústraní. Teď je ale právě e-Soul vystavený na e-Salonu a navíc jsme jej jako jedna z prvních redakcí mohli řídit již předtím.
Kia Soul předchozí generace se vyráběla s tradičními pohony. Později přišla plně elektrická verze Kia Soul EV. U nové generace už bude pouze elektromobil pod názvem Kia e-Soul. Na rozdíl od předchůdce, kterého svoji siluetou stále připomíná, je ale podstatně větší. Stojí totiž na stejné platformě jako větší e-Niro.
Zatímco předchozí generace Soulu měla podobnou velikost jako současný Hyundai Kona, který má ve verzi Electric stejnou techniku, aktuální Kia e-Soul je větší než Kona. Nový e-Soul o délce 4195 mm přerůstá svého předchůdce o 55 mm; liší se rozvorem 2600 mm (+30 mm) a o 25 mm delším předním převisem. Jeho šířka pak je 1800 mm.
Je tedy velikostně mezi Konou a Nirem. Prostor pro posádku odpovídá spíše Niru a i 190 centimetrů vysoký člověk má vzadu pár centimetrů před koleny, což se o sesterském modelu Hyundai Kona rozhodně říci nedá. Na rozdíl od spíše cestovního Nira má ale poměrně malý kufr, který je srovnatelný spíše se zmíněnou Konou. Ten má v e-Soulu objem 315 litrů podle metodiky VDA.
Zkrátka Kia e-Soul je spíše stylový městský crossover, u kterého není velký zavazadlový prostor důležitým parametrem. Přední sedačky ale mají dobré boční vedení, což je jeden z parametrů, který slibuje zábavu za volantem. Když se k tomu přidá 150 kW výkonu, velmi nízké těžiště a takřka ideální rozložení hmotnosti díky bateriím pod podlahou, vznikne z toho opravdu zajímavá kombinace.
Stejně jako u e-Nira a Kony Electric se do ČR bude pravděpodobně dovážet hlavně již zmíněná výkonnější varianta se 150 kW pod kapotou, která má baterii o kapacitě 64 kWh. Právě tu jsme měli možnost krátce vyzkoušet na relativně dlouhé cestě. Při teplotě okolo 5°C, za deště a na zimních pneumatikách jsme bez problémů ujeli 235 kilometrů z Prahy do Olomouce. A to jsme jeli na horní hranici rychlostních limitů. Trasa navíc vedla po dálnici, kde se projeví vyšší odpor vzduchu u auta, které je tvarované spíše do města.
Na začátku jsme měli baterii na 99 % a v Olomouci auto ukazovalo zbývající dojezd ještě 85 kilometrů, takže bychom s lehčí nohou pravděpodobně dojeli až do našeho cíle v Opavě. Ale chtěli jsme jet v klidu a není od věci si dát krátkou přestávku na protažení a kávu. Levnější verze e-Soulu má baterii o kapacitě 39,2 kWh a výkon motoru 100 kW, což by pro jízdy po městě a okolí mělo být naprosto dostačující.
Všechny zmíněné vozy se stejnou technikou mají výhodu v podobě vodou chlazené baterie, díky čemuž se udržuje v optimální teplotě. Přispívá to k její prodloužené životnosti a právě na delších cestách a při častějším rychlonabíjení to zamezuje zpomalování nabíjení vlivem přehřátí, se kterým se některé elektromobily potýkají.
Na základě výše zmíněné zkušenosti jsme přesvědčení, že oficiální dojezd 452 kilometrů podle WLTP je v kombinovaném provozu (tedy méně dálnic a více města a okresek) za normálních podmínek a s trochu lehčí nohou dosažitelný. Na letních pneumatikách za sucha a při teplotě okolo 20 stupňů by ani při naší svižné jízdě neměl být problém ujet okolo 400 kilometrů bez nabíjení.
Levnější varianta s baterií o kapacitě 39,2 kWh pak má dojezd podle WLTP 276 kilometrů. Ta má udávanou spotřebu podle stejného cyklu 15,6 kWh/100 km, zatímco těžší verze s větší baterií o pouhou desetinu vyšší.
Pokud jde o ceny, je to jednoduché. V obou případech Kia nabízí pouze jednu výbavu s názvem Executive a jak už název naznačuje, je bohatá. Obsahuje prvky od automatické klimatizace přes různé bezpečnostní i komfortní asistenty až po sedmnáctipalcová litá kola s pneumatikami s nízkým valivým odporem. Jediné položky, za které lze připlatit, tak jsou metalický/perleťový lak a dvoubarevné provedení interiéru.
Levnější motorizace vyjde na 1 149 980 Kč a výkonnější s baterií 64 kWh pak na 1 199 980 Kč. I když tedy spoustě lidem postačí levnější varianta, tak cenový rozdíl mezi nimi je tak malý, že si většina zájemců zřejmě připlatí za téměř dvojnásobnou kapacitu baterie a tedy i dojezd. Dalším benefitem pak je o polovinu vyšší výkon. Kdyby ale varianta s menší baterií odrážela reálnou hodnotu, mohla by se dostat pod milion, což by bylo zajímavé pro zákazníky, kteří si auto za 1,2 milionu nemohou dovolit.
Základní údaje - Kia e-Soul
Karoserie: | pětidveřový crossover |
Počet míst: | 5 |
Předchůdce: | Kia Soul EV |
Příbuzné modely: | Kia e-Niro, Hyundai Kona Electric |
Hlavní konkurenti: | Hyundai Kona Electric, BMW i3 |
Platforma: | - |
Pohon: | předních kol |
Motor: | elektrický synchronní střídavý 150 kW (204 k) elektrický synchronní střídavý 100 kW (136 k) |
Umístění motoru: | elektromotor vpředu napříč |
Převodovka: | jednostupňová |
Maximální rychlost: | 167 km/h |
Zrychlení 0-100 km: | 7,6 s |
Spotřeba paliva podle NEDC: | - |
Spotřeba paliva podle WLTP: | 15,7 kWh/100 km |
Kapacita akumulátorů | 64 kWh kWh |
Dojezd | 452 km |
Délka: | 4195 mm |
Výška: | 1600 mm |
Rozvor náprav: | 2600 mm |
Poloměr otáčení: | 5,3 m |
Provozní hmotnost: | 1682/2180 kg |
Užitečné zatížení: | 498 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 315 l |
Místo výroby: | - |
Záruka: | sedm let/150 000 km |
Cena základní verze: | 1 199 980 Kč za verzi 150 kW/64 kWh vč. DPH |
Komentáře ke článku