Přidáte se k nám?
Stylový elektromobil do města
Představení vozu Mini Cooper SE
Značka Mini měla dosud v nabídce pouze plug-in hybrid Countryman SE All4, ale rozšířila ji také o městský elektromobil Mini Cooper SE, který začíná prodávat i v ČR. Stejně jako plug-in hybridní Countryman nese značku Cooper, určenou pro sportovně zaměřené modely značky. Známe už i českou cenu.
Vůbec první plně elektricky poháněný model této britské značky je podle automobilky skutečné Mini do posledního šroubku. Rozměry, design, prostor a prostředí v interiéru nového Mini Cooper SE odpovídají tradičním motorizacím tohoto modelu. Má také pro značku typický pohon předních kol. Již vývoj této generace předem zohledňoval rozšíření modelové řady o čistě elektricky poháněnou verzi.
Nové Mini Cooper SE se vyrábí v domovské zemi značky a z linky sjíždí spolu s konvenčně poháněnými verzemi v závodě v Oxfordu. Technologie pohonu pochází z odborných výzkumných center BMW Group pro elektromobilitu v německém Dingolfingu a Landshutu. To naznačuje i například výkon elektromotoru, který je shodný s BMW i3S, tedy sportovní verzí „í-trojky“.
Pohonná jednotka je ovšem na rozdíl od zmíněného BMW v Mini umístěna pod kapotou namísto tradičních spalovacích motorů, takže vůz disponuje klasickou koncepcí a nemá elektromotor na nápravě.
Vysokonapěťová baterie s pro tento model specifickým uspořádáním je tvořena lithium-iontovými články, rozdělenými do 12 modulů. Tvoří jednotku ve tvaru písmene T s celkovou kapacitou 32,6 kWh, umístěnou v podlaze vozu. Díky ní má Mini Cooper SE udávaný dojezd 235 až 270 kilometrů.
Elektromotor je nejen menší, ale také podstatně lehčí než spalovací motor, čímž podle automobilky přispívá k lepšímu rozložení hmotnosti mezi nápravy nového Mini Cooper SE. Spolu s nižším těžištěm o zhruba 30 milimetrů poskytuje elektricky poháněnému modelu agilní projev. Díky tomu je podle výrobce automobil skvěle a snadno ovladatelný i v zatáčkách ve vyšších rychlostech.
Díky umístění baterie v podlaze mezi nápravami má nové Mini Cooper SE zavazadlový prostor stejný jako verze se spalovacím motorem. Stejně jako v případě třídveřového Mini se spalovacím motorem činí objem zavazadlového prostoru 211 litrů a lze jej sklopením opěradel zadních sedadel zvětšit až na 731 litrů.
Jediný měřitelný rozdíl je přibližně o 18 milimetrů vyšší karoserie, aby byla zajištěna dostatečná světlá výška pro vysokonapěťovou baterii, instalovanou v podlaze vozidla. Karoserie nového Mini Cooper SE je shodná se standardní verzí, pouze je o zmíněný rozdíl výše nad zemí. S pohotovostní hmotností 1365 kilogramů je pak čistě elektrický model o pouhých 145 kilogramů těžší než třídveřové MINI Cooper S s automatickou převodovkou Steptronic.
Všechny součásti elektrického pohonu jsou chráněny specifickými konstrukčními prvky a v případě kolize se okamžitě odpojují. Bezpečnostní koncept nového Mini Cooper SE je tak v souladu s vysokými standardy BMW Group, které značně přesahují rámec zákonných požadavků. Řídicí elektronika je chráněna vyztuženým držákem nárazníku a nosným rámem motoru, zatímco vysokonapěťová baterie je zabezpečena pevnou základovou deskou.
Spontánní podání hnací síly a nepřetržitý přísun točivého momentu, nepřerušovaný změnami převodových stupňů, to jsou podle automobilky charakteristické rysy elektrického pohonu nového Mini Cooper SE. Zdrojem pohonu je nejnovější vysokovýkonná verze synchronního elektromotoru, vyvinutého společností BMW Group. Motor nového Mini Cooper SE generuje maximální výkon 135 kW (184 koní). Maximální točivý moment 270 Nm je k dispozici již od nulových otáček, což je pro elektromotory typické. Hnací sílu na přední kola přenáší jednostupňová převodovka s integrovaným diferenciálem.
Automobilka uvádí, že je nové Mini Cooper SE schopné vyvinout vzrušující zátah s každým sešlápnutím plynového pedálu, což zajišťuje mimořádně temperamentní zážitek z jízdy zejména v městském provozu. Nové Mini Cooper SE zrychlí z 0 na 60 km/h za pouhých 3,9 sekundy. Na prvních 60 metrech snadno udrží tempo s konvenčně poháněnými sportovními automobily. Čistě elektricky poháněné Mini zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy; maximální rychlost je omezena na 150 km/h.
Ovládání nového Mini Cooper SE pomáhá vyspělý podvozek s přední nápravou se spodními rameny a svislou pružicí a tlumicí vzpěrou a zadním víceprvkovým zavěšením, naladěný speciálně pro tento model.
Nové Mini Cooper SE je prvním elektricky poháněným modelem BMW Group, v němž řidič může ovlivnit stupeň rekuperace. Přepínač umístěný vlevo od tlačítka start/stop umožňuje zvolit intenzivní nebo pouze mírnou úroveň rekuperace, a tím i zpomalení, a to bez ohledu na zvolený jízdní režim Mini.
Pro zajištění maximální hospodárnosti vozu se vždy automaticky po nastartování vozu aktivuje vysoká úroveň rekuperace. Při té je možné vůz ovládat jedním pedálem, protože po sundání nohy z plynu začne výrazně zpomalovat. Je škoda, že není možnost volby ještě většího rozsahu rekuperace až po nulovou, což by mohlo být řešené například pádly pod volantem.
Standardní výbava nového Mini Cooper SE zahrnuje dvouzónový automatický systém klimatizace se samostatnou ventilací a regulací teploty pro řidiče a spolujezdce. Interiér vozu je vytápěn tepelným čerpadlem, které shromažďuje odpadní teplo z motoru, výkonové elektroniky, vysokonapěťové baterie a venkovního vzduchu před tím, než ho nažene do klimatizačního systému. Pro zvýšení dojezdu jsou okruhy chlazení a vytápění přímo spojeny s technologií pohonu, takže tvoří vysoce účinný systém. Integrovaný řídicí systém zaručuje příjemnou teplotu uvnitř vozu a současně ideální pro vysokonapěťovou baterii – nezávisle na sobě, prostřednictvím chlazení a vyhřívání.
Automatická klimatizace nového Mini Cooper SE nabízí také nezávislé topení a funkci klimatizování stojícího vozu. To umožňuje před odjezdem vyhřát nebo vychladit interiér na předem zvolenou teplotu. Řidič může prostřednictvím aplikace Mini Connected Remote nastavit čas plánovaného odjezdu a upravit teplotu interiéru podle svého přání.
Kryty vnějších zpětných zrcátek nového Mini Cooper SE jsou standardně lakovány šedou barvou Vigorous Grey a volitelně žlutou, tedy stejnou, jaká je použita na horizontální ozdobné liště na přední masce chladiče. Bez ohledu na zvolený výbavový paket lze barvy karoserie kombinovat se střechou a kryty vnějších zpětných zrcátek (nelze pro bílou metalickou barvu White Silver). V závislosti na zvoleném výbavovém paketu jsou k dispozici kola z lehké slitiny s průměry 16 a 17 palců, a to až v pěti různých variantách.
Nové Mini Cooper SE je elektromobil, který nabízí prémiovou kvalitu, bohatou výbavu a jistě i požitek z jízdy. Základní cena 835 300 Kč tak z tohoto pohledu vypadá zajímavě, byť jde o malý městský vůz.
Komentáře ke článku