Přidáte se k nám?
Jedna rodina, jeden tým
Citroën vsadí ve WRC 2 na bratry Rosselovy
Yohan Rossel se chystá na boj o titul, jeho bratr Léo bude sbírat první zkušenosti na světové scéně. Značka Citroën vsadí v příští sezoně rallyeového mistrovství světa v rámci kategorie WRC 2 na sourozenecký tandem. Rosselovi budou francouzskou automobilku reprezentovat prostřednictvím stáje PH-Sport, která střídá v roli továrního týmu DG Sport Compétition.
"Náš program pro sezonu 2025 plně vyjadřuje závazek Citroën Racingu ke kvalitě a výchově mladých talentů," říká Didier Clément, ředitel zákaznického závodního programu skupiny Stellantis, které je Citroën součástí. "Pro naši značku i naši rallyeovou vizi se jedná o ambiciózní novou kapitolu. Soustředíme se na výkonnost a výchovu nové generace šampionů," dodává.
Největší naděje bude Citroën v sezoně 2025 vkládat do Yohana Rossela. Devětadvacetiletý jezdec totiž patří k předním protagonistům již od roku 2022, kdy do ní po zisku titulu ve WRC 3 vstoupil. V každé z uplynulých tří sezon dokázal Francouz triumfovat ve dvou soutěžích. Celkově obsadil v sezonách 2022 a 2024 čtvrtou příčku. Ročník 2023 mu přinesl bronz.
"Možnost reprezentovat Citroën Racing na té nejvyšší úrovni je pro mě obrovskou poctou a také pokračováním mého závazku," říká Rossel, který se na spolupráci se svým bratrem moc těší. "Díky Léovi to bude hodně osobní, ale také to přinese vášeň," dodává.
Sezona 2025 se u Yohana Rossela ponese mimo jiné ve znamení návratu k bývalému spolujezdci. Po kratší pauze se totiž opět ujme role navigátora Arnaud Dunand. Ten četl Rosselovi rozpis od roku 2022 až do poloviny letošní sezony. Pak se ale rozhodl dát si pauzu a na místě Rosselových spolujezdců se ve zbytku roku vystřídali Benjamin Boulloud a Florian Barral.
Sedmadvacetiletý Léo Rossel dosud na světové rallyeové scéně nezávodil. Byl ale úspěšný ve své domovině. Letos se stal asfaltovým mistrem Francie. Za zmínku stojí i loňský ročník, kdy opanoval francouzský pohár. Již na tyto úspěchy dosáhl s vozem Citroën C3 Rally2 stáje PH-Sport. V případě auta ani týmu proto nejde do neznáma.
"Když jsem se letos stal francouzským šampionem, byl to v mé kariéře ohromný milník," ohlíží se Rossel mladší za letošním úspěšným rokem. "To, že se v roce 2025 připojím k Citroënu jako tovární jezdec, považuji za splněný sen. Ve světě rallye jsem vyrůstal díky podpůrným programům Stellantis Motorsport. Má cesta je důkazem toho, že se Citroën věnuje mladým talentům. Na novou výzvu po boku svého bratra jsem připraven," říká jezdec, kterého doplní v posádce jako spolujezdec Guillaume Mercoiret.
V tuto chvíli je jisté, že se bratři Rosselové objeví při lednové Rallye Monte Carlo. Jak bude vypadat zbytek jejich programu, je v tuto chvíli otázkou. Je ale nanejvýše pravděpodobné, že vzhledem ke svým ambicím oba jezdci absolvují minimálně sedm podniků. Podle pravidel si může každý z účastníků zvolit až sedm soutěží, do kterých bude bodovat. Z těchto výsledků se mu do šampionátu započítá šest nejlepších. Kalendář pro příští sezonu je složen celkově ze 14 podniků.
V továrním týmu Citroënu nahradí Léo Rossel Nikolaje Grjazina. Pod bulharskou vlajkou startující Rus byl letos o něco lepší než Yohan Rossel a v šampionátu se umístil jako třetí, což je výsledek, ke kterému dokráčel mimo jiné po trojici triumfů. Jaká bude jeho další budoucnost, není v tuto chvíli jasné. Ve hře je pokračování ve WRC 2, ale také přesun do elitní kategorie Rally1. Zde je Grjazin spojován s M-Sportem, ale také s případným čtvrtým vozem Hyundai, ve kterém by mohl odjet vybrané podniky.
Během příští sezony uvidíme v akci minimálně pět speciálů Citroën C3 Rally2. V barvách týmů Iron Lynx a Iron Dames s nimi budou závodit Pablo Sarrazin a Sarah Rumeauová. Devatenáctiletý Francouz je synem někdejšího závodníka WRC, F1 nebo účastníka 24 hodin Le Mans Stéphana Sarrazina. Právě jeho tým Sarrazin Motorsport bude tyto dva vozy, které dostanou pouze částečnou továrnní podporu, připravovat. S autem francouzské značky ale pojede také Jan Černý. Ten nedávno potvrdil svou účast při Rallye Monte Carlo.
Účast v příští sezoně WRC 2 už potvrdili také letošní šampion WRC 3 Diego Domínguez, který odjede celou sezonu s Toyotou GR Yaris stáje Teo Martín Motorsport. Znovu uvidíme i Olivera Solbega. Švéd také pojede s Yarisem, do kterého přesedne z Fabie RS Rally2. Bude hájit barvy stáje Printsport. Pro tu letos vybojoval titul Sami Pajari. Fin se přesouvá "na plný úvazek" do nejvyšší kategorie. Stane se součástí továrního týmu Toyoty, se kterým už letos odjel tři soutěže.
Pokud by se příští rok stal šampionem někdo z jezdců Citroënu, šlo by o třetí titul tohoto výrobce v kategorii WRC 2. Hned v jejím premiérovém ročníku 2013 vystoupal na trůn bývalý pilot F1 Robert Kubica. Rok 2020, kdy byla tato kategorie určena pouze soukromínkům (tovární jezdci startovali ve WRC 2 - Pro), patřil Madsi Ostbergovi. Jak Kubica, tak Ostberg startovali při svých mistrovských sezonách za PH-Sport.
Pro úplnost dodejme, že Citroën v minulosti nezářil v mistrovství světa pouze v rámci kategorie WRC 2. Značka totiž v letech 2001-2019 působila i v nejvyšší třídě a mezi lety 2004 a 2012 získal s jejich vozy devět titulů Sébastien Loeb. Mezi výrobci se stal Citroën mistrem světa osmkrát. Co se jezdeckých titulů týče, dělí se automobilka v historické tabulce o první místo s Toyotou. I v případě značek je na tom stejně jako Toyota, v této tabulce se ale obě značky dělí o druhou pozici. Rekord drží Lancia s 10 tituly.
Zdroj: Motorsport, DirtFish, PH-Sport, Autonoviny, úvodní foto: Citroën Racing
Komentáře ke článku