Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Tänak odložil Neuvillovu korunovaci

Tänak odložil Neuvillovu korunovaci

WRC – Středoevropská rallye

O novém šampionovi WRC se rozhodne až při závěrečném podniku sezony v Japonsku. Ott Tänak totiž ovládl Středoevropskou rallye a svou ztrátu na týmového kolegu Thierryho Neuvilla snížil na 25 bodů. Naopak jezdci Toyoty Sébastien Ogier a Elfyn Evans už jsou v tuto chvíli ze hry.

„Všechno se mění, zvláště v hodnocení značek. Chtěli jsme čistě zajet poslední rychlostní zkoušku a přivézt domů body. To se nám podařilo,“ radoval se v cíli Tänak. Závodníka Hyundai ovšem mrzelo, že jeho souboj se Sébastienem Ogierem skončil Francouzovou nehodou na předposlední rychlostní zkoušce. „Je vždy těžké, když bojujete se svým kamarádem a pak se mu stane něco takového,“ dodává.

Byl to právě Sébastien Ogier, kdo ve čtvrtek zahájil Středoevropskou rallye nejlépe ze všech. Po slavnostním startu na Hradčanském náměstí, kdy Ogiera a další jezdce vypustil ze startovní rampy do soutěže český prezident Petr Pavel, ovládl jezdec Toyoty 2,55 kilometrů dlouhou úvodní superspeciálku. Ta se konala na dostihovém závodišti Velká Chuchle. Ogier na ní porazil o šest desetin Takamota Kacutu a o 1,1 vteřiny Andrease Mikkelena.

Na dalším testu v Klatovech sice Ogier zajel třetí čas se ztrátou 1,1 sekundy na Thierryho Neuvilla, na jeho celkovém vedení to ale nic neměnilo. Do pátku šel jako lídr průběžného pořadí s náskokem devíti desetin právě před Neuvillem. Třetí pozice patřila Andreasi Mikkelsenovi, přičemž Ott Tänak byl v tu chvíli pouze pátý.

„Bylo to pěkně kluzké. Všechno v pohodě, ale nic výjimečného. Takto to ve čtvrtek bývá často,“ hodnotil osminásobný mistr světa první dvě rychlostní zkoušky. Dobře si ale uvědomoval, že mu zbývá do cíle ještě 16 dalších rychlostních zkoušek. „Zítra uvidíme více akce,“ dodal.

Thierry Neuville mohl být na první pohled spokojen. V průběžném pořadí se nacházel jako druhý. Zásadní bylo, že figuroval před svým nejbližším pronásledovatelem v šampionátu Ottem Tänakem. Takový výsledek mu proto mohl v neděli zajistit korunovaci. U Belgičana ale ve čtvrtek dobrá nálada nepanovala. Starosti mu dělal náraz do balíku slámy na úvodní superspeciálce.

„Byl to hloupý kontakt. Vpředu na pravé straně jsem kvůli němu přišel o nějaké aerodynamické prvky,“ kroutil hlavou Neuville, který z tohoto důvodu nevyhlížel pátek zrovna s optimismem. Věděl totiž, že v servisních zónách v Janovicích nad Úhlavou nebude možné měnit díly karoserie. „Zítra na to budu doplácet. Upřímně, spokojen být nemůžu,“ předpokládal.

 

Titul ve vzduchu

 

Před pátečními rychlostními zkouškami měl sice Thierry Neuville obavy, nakonec mu ale Šumava přinesla štěstí. Při prvním testu v Klatovech, který kopíroval druhou čtvrteční „erzetu“, sice Ogier navýšil své vedení na 3,2 sekundy, následující rychlostní zkoušky Strašín a Šumavské Hoštice ovšem zamíchaly kartami. Ogiera potkala na obou z nich jezdecká chyba. Toho Neuville zužitkoval na maximum a do odpolední sekce vstupoval s náskokem 2,7 sekundy. Ten při druhých průjezdech ještě navýšil na 6,4 vteřiny.

„Udělat chybu je velice snadné a věděl jsem, že důležité je především to, abychom se dostali až do cíle. Na poslední rychlostní zkoušce to bylo docela kluzké, takže jsem jel hlavně na jistotu,“ popisoval lídr šampionátu páteční nástrahy.

Sébastien Ogier proklínal především nevydařené dopoledne. „Ráno jsme to dvakrát přestřelili v zatáčce, což nás stálo nějaké ty vteřiny. Na páté rychlostní zkoušce jsme navíc počítali s tím, že budeme ztrácet čas. Na trati totiž byly nečistoty a spousta listí. Odpoledne jsme ztratili pár sekund ke konci sedmé rychlostní zkoušky, což bylo také frustrující,“ nebyl spokojen.

Thierry Neuville ještě jistotu titulu nemá. Foto: Hyundai Motorsport

 

Všichni uchazeči o titul se po pátku nacházeli v nejlepší čtveřici. Na třetí místo se posunul Ott Tänak, který zaostával o 1,4 sekundy za Ogierem. Estonec měl k dobru 7,3 sekundy před Evansem.

Naděje na dobrý výsledek naopak vyhlasly u Andrease Mikkelsena. Nor, který se do třetího vozu Hyundai vrátil poprvé od červnové Polské rallye, sice ve čtvrtek začal slibně, jeho tažení se ale zastavilo při prvním průjezdu Šumavskými Hošticemi. Tam havaroval.

„Zkrátka jsem uklouzl a šel mimo trať,“ nehledal Mikkelsen výmluvy a posypal si hlavu popelem. „Podmínky byly velice záludné a šlo o náročnou rychlostní zkoušku. V té levé zatáčce to zkrátka klouzalo více, než jsem očekával a šel jsem do plotu. Byl to pořádný plot, takže auto bylo hodně poškozené,“ dokresluje.

 

Příkop vyhaslé naděje

 

Po pátku byl Thierry Neuville velmi blízko k tomu, aby si s předstihem zajistil svůj první titul mistra světa. V sobotu, kdy se soutěž přesunula na německé a rakouské cesty, se mu ale tento scénář vzdálil.

Po prvních dvou rychlostních zkouškách se sice Neuville stále držel v čele, ranní fáze pro něj ale skončila velmi špatně. Belgičan se dvakrát roztočil, a dokonce uvízl v příkopu. Tam ztratil zhruba 40 sekund, čímž se mu výrazně zkomplikovaly šance na vítězství.

„Můj rozpis byl zkrátka příliš rychlý. Rozhodl jsem se, že to pustím rovně, ale uvízl jsem,“ posteskl si Neuville, kterého tento incident srazil v průběžném pořadí až na čtvrté místo. Na konci dne mu chybělo k prvnímu místu 39,8 sekundy.

Po Neuvillových potížích probíhal boj o první místo mezi Sébastienem Ogierem a Ottem Tänakem. Estonec se sice po první rychlostní zkoušce před závodníka Toyoty dostal a octl se na druhé pozici za Neuvillem, Francouz mu ale následně oplatil stejnou mincí. Před Tänakem se poté udržel až do konce dne a před posledním dnem se tak znovu stal lídrem soutěže. Rozhodně ale nemohl být v klidu. Tänak na něj totiž ztrácel 5,2 sekundy. Třetí byl s mankem 14 vteřin Elfyn Evans.

Tänak sice dýchal Ogierovi na záda, před finálovým dnem ale velkým optimistou nebyl. „Poslední dvě rychlostní zkoušky byly sušší, než jsme očekávali. Zdá se, že v těchto podmínkách na Toyotu ztrácíme,“ připustil mistr světa z roku 2019.

 

Tänakova vítězná tečka

 

Navzdory své skepsi to byl Ott Tänak, kdo v neděli oslavoval na stupních vítězů v německém Pasově nejvíce. Estonec hned na prvním testu dne překonal Ogiera a poté už ho před sebe nepustil. Dojel si tak pro své druhé letošní vítězství. Navázal na triumf z italské Sardinie, kde se jelo na přelomu května a června.

Sébastien Ogier nakonec do cíle vůbec nedojel. Francouz havaroval na předposlední rychlostní zkoušce. Na druhé pozici tak nakonec skončil Elfyn Evans, přičemž třetí pozici zaznamenal Thierry Neuville.

Sébastien Ogier boural už na třetí soutěži v řadě za sebou. Foto: Toyota Gazoo Racing

 

„Lidé tu zatáčku řezali více, než jsem očekával. Kvůli tomu tam bylo hodně bláta a také to dost klouzalo. Proto jsem nezvládl zatočit a narazil do stromu,“ přibližuje svůj incident Ogier, kterého zbrzdily havárie již při předchozích dvou soutěžích v Řecku a Chile. „Jsem naštvaný na sebe a je mi to také líto vůči týmu. Dělal jsem, co bylo v mých silách, abych dosáhl našich cílů. Myslím si, že až do této chvíle jsme odváděli dobrou práci. Je to těžké,“ byl zklamaný.

Ogier mohl být zklamaný ještě z jednoho důvodu. Nedělní havárie totiž definitivně ukončila jeho sen o devátém titulu mistra světa. Stejně hořkou pilulku musel skousnout i Elfyn Evans. Kombinace druhého místa celkově, druhé pozice v nedělní etapě a třetího času na powerstage sice znamenala, že si Brit z víkendu odnesl nejvíce bodů ze všech (posbíral o dva body více než Tänak a Kacuta), na Neuvilla ale nahnal místo nutných 16 bodů pouze šest.

Thierry Neuville si titul sice ještě nezajistil, přesto je ale jeho situace před závěrečným podnikem v Japonsku slibná. Na Otta Tänaka má k dobru 25 bodů. Ve hře jich přitom bude již jen 30.

„Moc mi nepomáhá, když si řeknu, že jsme mohli vyhrát titul,“ posteskl si Neuville. „Byla to náročná soutěž, po pátku jsme byli v dobrém rytmu. Pak jsme ale udělali malou chybu a museli jsme už jen kontrolovat situaci. Chtěli jsme to dovézt domů,“ řekl po dojezdu. Na mysli ale pochopitelně neklesá. „Tento víkend se nám to sice nepodařilo, ale je před námi Japonsko a na to se těším. Ještě jednou děkuji týmu za spolehlivé auto a omlouvám se za svou chybu,“ dodal.

Situace zůstává otevřená také mezi značkami. Hyundai sice zažil z hlediska celkového pořadí lepší víkend než Toyota, v kombinaci s výsledky powerstage a nedělní etapy ale získala japonská značka o dva body více. O to se zasloužil mimo jiné Takamoto Kacuta, který v nedělní etapě i na powerstage vyhrál. Do posledního podniku půjde Hyundai s náskokem 15 bodů.

 

Stříbro pro Mareše i Kohna

 

Středoevropská rallye přinesla úspěch i dvěma českým jezdcům. V kategorii WRC 2 dosáhl na druhou pozici Filip Mareš s Toyotou GR Yaris Rally2. Jezdec stáje ACCR Toyota Dolák zabodoval i absolutně. Tam totiž obsadil osmou příčku, což znamenalo zisk tří bodů do šampionátu.

„Jsem moc spokojen. Ze všeho nejdříve bych rád poděkoval své ženě, která je doma s našimi dvěma dětmi. Velké díky patří také týmu, partnerům, Radkovi (spolujezdec Radovan Bucha – pozn. red.) a českým fanouškům,“ byl nadšený.

Marešovi pomohlo mimo jiné trápení účastníků nejvyšší kategorie. Havárie nepřekazila snahu o dobrý celkový výsledek pouze Andreasi Mikkelsenovi se Sébastienem Ogierem. V sobotu totiž odstoupil kvůli problémům s předním diferenciálem Adrien Fourmaux. V neděli potkala nehoda Samiho Pajariho.

Stříbrného výsledku dosáhl ve třídě WRC 3 také Filip Kohn. Potenciál na úspěch měl v této kategorii také Jan Černý. Ten vyhrál jedenáct z celkových osmnácti rychlostních zkoušek, v pátek ho ale zdržely potíže s brzdovým třmenem. Kvůli nim ztratil téměř dvě minuty a nakonec obsadil až šesté místo. Věroslav Cvrček a Petr Nešetřil obsadili ve WRC 2 desátou, respektive třináctou pozici.

Vítězem kategorie WRC 2 se stal Nikolaj Grjazin s Citroënem C3 Rally2. Mattéo Chatillon triumfoval ve WRC 3 s Renaultem Clio Rally3.

Filip Mareš zazářil nejvíce ze všech Čechů. Foto: ACCR Toyota Dolák

 

Ve WRC 2 měl smůlu Yohan Rossel. Francouz musel bezpodmínečně vyhrát, aby se udržel v boji o titul. Ve čtvrtek i v sobotu si ale poškodil zavěšení a kvůli tomu obsadil až 11. příčku. To znamená, že nový šampion vzejde z dvojice Oliver Solberg a Sami Pajari. Jezdce momentálně dělí 15 bodů. Solberg už letos může startovat pouze mimo klasifikaci WRC 2. Již totiž absolvoval maximální povolený počet sedmi podniků. Pajari ještě může v Japonsku skórovat. Ve WRC 3 už je o titulu rozhodnuto od Rallye Chile. Tam se stal šampionem Diego Domínguez.

Japonská rallye se uskuteční od 21. do 24. listopadu.

Středoevropská rallye 2024: 1. Ott Tänak – Martin Järveoja (oba Estonsko, Hyundai Shell Mobis WRT, Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) 2:37:34,6, 2. Elfyn Evans – Scott Martin (oba Velká Británie, Toyota Gazoo Racing WRT, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +7,0, 3. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (oba Belgie, Hyundai Shell Mobis WRT, Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +39,8, 4. Takamoto Kacuta – Aaron Johnston (Japonsko – Irsko, Toyota Gazoo Racing WRT, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +1:21,0, 5. Grégoire Munster – Louis Louka (Lucembursko – Belgie, M-Sport Ford WRT, Ford Puma Rally1 Hybrid) +3:41,9, 6. Nikolaj Grjazin – Konstantin Aleksandrov (Bulharsko – neutrální vlajka, DG Sport Compétition, Citroën C3 Rally2) +9:17,6, 7. Oliver Solberg – Elliott Edmondson (Švédsko – Velká Británie, Toksport WRT 2, Škoda Fabia RS Rally2) +9:34,1, 8. Filip Mareš – Radovan Bucha (oba Česko, ACCR Toyota Dolák, Toyota GR Yaris Rally2) +11:41,5, 9. Mikolaj Marczyk – Szymon Gospodarczyk (oba Polsko, Škoda Fabia RS Rally2) +12:10,6, 10. Kajetan Kajetanowicz – Maciej Szczepaniak (oba Polsko, Škoda Fabia RS Rally2) +12:20,3, 18. Věroslav Cvrček – Petr Těšínský (oba Česko, Škoda Fabia RS Rally2) +21:36,3, 19. Filip Kohn – Ross Whittock (Česko – Velká Británie, Ford Fiesta Rally3) +22:04,6, 25. Jan Černý – Ondřej Krajča (oba Česko, Ford Fiesta Rally3) +23:19,9, 30. Petr Nešetřil – Jiří Černoch (oba Česko, Škoda Fabia RS Rally2) +42:53,6.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: WRC

Komentáře ke článku