Přidáte se k nám?
Kanadský miliardář zachraňuje Aston Martin
Konsorcium kolem Lawrence Strolla zajistí investice půl miliardy liber
Tradiční britský výrobce exkluzivních automobilů Aston Martin má velké finanční potíže. Nyní kolabující automobilka dostane finanční injekci od konsorcia vedeného kanadským miliardářem Lawrencem Strollem, majitelem týmu formule 1 Racing Point. Ten se současně ujme role předsedy představenstva společnosti.
Lawrence Stroll
Očekává se, že Strollem vedené konsorcium bude muset spolu se současnými majiteli do problematické společnosti Aston Martin Lagonda Global Holdings v anglickém Gaydonu vložit přibližně 500 milionů liber (594 milionů eur), aby se zaplnily mezery v rozpočtu a dofinancovalo se zahájení výroby nadějného SUV DBX.
Stroll a jeho partneři získají 16,7 % akcií za 182 milionů liber s cílem svůj podíl navýšit až na 20 %. Poté navýší kapitál společnosti o dalších 318 milionů liber současní hlavní akcionáři SEIG a Adeem/Primewagon a jejich podíl klesne ze současných 61 % na 50,5 %.
Aston Martin DBX
„Navzdory našemu úsilí obtížné podmínky a následný slabý vývoj prodeje v roce 2019 postavily naši společnost do problematického postavení,“ uvedl generální ředitel Aston Martinu Andy Palmer.
Miliardář Lawrence Stroll vydělal peníze mimo jiné podílem v módních značkách, jakými jsou Tommy Hilfiger, Ralph Lauren a Michael Kors. Spekulace o jeho angažování v Aston Martinu se objevují již delší dobu. Stroll je i menšinovým akcionářem Ferrari.
Členem konsorcia je i obchodník z Montréalu miliardář André Desmarais, který nedávno odstoupil z funkce generálního ředitele quebeckého holdingu Power Corp. of Canada. Dále by v něm měli být šéf společnosti JCB John Bamford, Michael de Picciotto, investor do telekomunikací John McCaw a dlouholetý Strollův partner z Hongkongu Silas Chou.
Strollův tým formule 1 Racing Point se od sezony 2021 na následujících deset let stane týmem Aston Martin. Letos ve F1 ještě splní svou sponzorskou smlouvu s týmem Red Bull Racing, ale poté od původně čtyřletého kontraktu odstoupí. Společnost Red Bull Advanced Technologies ovšem bude i nadále s Aston Martinem spolupracovat, aby mu dodala hyperautomobily Valkyrie. Dodávky prvních vozů jsou naplánovány na konec roku.
Aston Martin Valkyrie a Valhalla
Aston Martin založili Lionel Martin a Robert Bamford v roce 1913. V roce 1947 malého výrobce sportovních vozů koupil anglický průmyslník David Brown a spojil jej se značkou Lagonda, založenou v roce 1904 Wilburem Gunnem. V roce 1959 Aston Martin DBR1 zvítězil ve 24 hodinách v Le Mans a získal titul mistra svět značek. Roku 1964 ve filmu Goldfinger agent 007 James Bond nahradil svůj Bentley Aston Martinem DB5 a tím vzniklo legendární spojení přetrvávající, navzdory mnoha přerušením, dodnes.
V roce 1993 získal kontrolu nad automobilkou Ford. Po jeho neúspěšném působení koupilo v roce 2007 Aston Martin konsorcium vedené Davidem Richardsem, sestávající z kuvajtských investičních společností Dar a Adeem. Roku 2012 italský fond Investindustrial koupil 37,5 % akcií od společnosti Dar. V roce 2013 výměnou za dodávky technologií (mj. pohonných jednotek) od AMG získal pětiprocentní podíl Daimler. Na konci roku 2017 Aston Martin poprvé od roku 2010 ohlásil zisk.
Aston Martin investoval do vývoje nových modelů, především SUV DBX (premiéra byla v listopadu 2019), postavil továrnu ve Walesu (otevřena v prosinci 2019) a zapojil se do několika finančně náročných exkluzivních projektů, mj. hybridního letadla. Pokles prodeje v Číně a USA ale společnost dostal do finančních problémů. K tomu se přidal i pokles prodeje v Evropě.
Aston Martin DB11 a Airbus ACH130 Aston Martin Edition
Komentáře ke článku