Přidáte se k nám?
Jak jezdí na sněhu a ledu mistr světa
Kopecký: Zachovat klid a nepanikařit
Škoda Auto zveřejnila rozhovor se svým továrním jezdcem Janem Kopeckým, exmistrem světa, Evropy a asijsko-pacifické zóny v rallye. Tentokrát se však netýkal jeho sportovní činnosti, nýbrž řízení auta v náročných zimních podmínkách. Rady zkušeného profesionála přijdou jistě vhod každému motoristovi.
V běžném silničním provozu jsou řidiči s nepřízní počasí konfrontováni zejména na podzim a v zimě. Jak se na to připravit?
Nejdůležitější věc by měl mít na paměti vždy každý. Nenechat se za volantem rozptylovat a jezdit vždy předvídavě, s dostatečným odstupem a přizpůsobenou rychlostí. Než vyrazí, měl by se v každém případě informovat o meteorologické předpovědi a případně si na cestu naplánovat více času. Když vyrazí dřív, bude v menším stresu.
Před odjezdem by také měl vůz kompletně očistit od sněhu a námrazy. Tím jsou myšleny i střecha a kapota. Jen ten, kdo má dobrý výhled, může také dobře reagovat. Styl řízení je nezbytné vždy přizpůsobit stavu vozovky. Nutností jsou zimní pneumatiky s dostatečně hlubokým, minimálně čtyřmilimetrovým vzorkem.
Jan Kopecký patří dlouhá léta do světové rallyové špičky
Dá se včas poznat, že vozovka je namrzlá nebo kluzká?
Tmavší místa jsou při nízkých teplotách příznakem náledí a tam, kde se to leskne, bychom měli v každém případě ubrat plyn. Zejména při sněžení je vozovka často kluzká. Působením soli sníh rozbředne, což riziko smyku dále zvyšuje. Snížit rychlost bychom ale měli i na sněhové pokrývce, pod ní může totiž být povrch silnice zmrzlý. Od vozu před námi bychom měli vždy dodržovat třívteřinový odstup.
Jak se nejlépe zachovat, když se dostaneme na kluzký úsek komunikace?
Pravidlo číslo jedna: Zachovat klid a nepanikařit. Na zasněžené nebo zledovatělé vozovce snížíme rychlost jízdy asi na polovinu. Brzdná dráha se totiž za těchto povětrnostních podmínek rychle prodlužuje až na troj- či čtyřnásobek. Aby se vůz nedostal do smyku a nestal se neovladatelným, měli bychom se vyhnout prudkému zatáčení a brzdění. Můžete mi věřit, že v běžném provozu na namrzlé vozovce buď vůbec nejezdím, nebo tak, jako bych vezl v zavazadlovém prostoru vejce.
U automobilů s manuální převodovkou bychom také měli při smyku vyšlápnout spojku, kola pak musejí přenášet jen podélně působící síly. Pokud auto i přesto začne v zatáčce klouzat, většinou stačí trochu zmenšit rejd, aby se vrátilo do správného směru. I při přejíždění mezi jednotlivými jízdními pruhy přes sníh bude nejlepší, když při tom vyšlápneme spojku a vozidlo s lehce zvýšenou setrvačností necháme přejet na druhou stranu.
Co by motoristé měli určitě vozit s sebou?
V autě bychom určitě měli mít škrabku na námrazu a smetáček na odmetení sněhu. Někdy se může hodit i odmrazovací sprej. Podstatně usnadní práci, pokud je vrstva ledu obzvláště silná nebo když nemáme takovou sílu. Při jízdách do hor jsou nutností sněhové řetězy, jejich nasazování bychom si ale měli předem nacvičit. V nádržce ostřikovače je třeba mít dostatek nemrznoucí směsi. U starších baterií neuškodí, pokud si ji necháme před zimou zkontrolovat.
Co lze udělat pro to, aby se při rozjezdu na kluzké vozovce zabránilo protočení kol?
Když sedíme v moderním voze, zasáhne v takových případech většinou elektronická kontrola trakce. U vozů s manuální převodovkou se dá rozjíždět na druhý rychlostní stupeň a trochu si přitom pohrát se spojkovým a plynovým pedálem, abychom motor neudusili.
Komentáře ke článku