Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Kopecký má v kapse desátý titul

Kopecký má v kapse desátý titul

Barum Czech Rally Zlín – sobota

První etapa Barum Czech Rally Zlín rozhodla o letošním mistru republiky. Díky bonusovým bodům za průběžnou vedoucí pozici si totiž definitivně zajistil titul Jan Kopecký. Čerstvý desetinásobný šampion vstoupí do závěrečného dne soutěže s náskokem 4,6 sekundy před Václavem Pechem. Třetí příčku má ve svém držení Miklós Csomós z Maďarska. Útok Erika Caise na vítězství zničil defekt pneumatiky a Hayden Paddon je blízko k titulu mistra Evropy.

„Je nám teplo, protože je strašné horko. Když je sucho, tak nám to jede o to víc rychleji. Moc jsme toho ale nenaspali, takže jsme docela unavení,“
hodnotil Kopecký své sobotní vystoupení.

Rodák z Opočna nekraloval soutěži hned od začátku dne. Po druhém nejrychlejší čase na páteční superspeciálce totiž držel stříbrnou pozici i po celé sobotní dopoledne. Před ním se to ale střídalo. Zatímco po prvním sobotním testu se dostal do vedení Alexej Lukjaňuk, vzápětí ho z vedoucí pozice sesadil Miklós Csomós. Ani Maďar se ale na špici neohřál dlouho. Závěrečný dopolední test Troják, který je s 25,64 kilometry nejdelším úsekem celé soutěže, totiž vyhrál Erik Cais a do odpolední fáze tak vstupoval jako lídr on. Před Kopeckým měl k dobru 1,8 sekundy.

Jezdec týmu Orsák Rallysport vedl po dopolední části i přesto, že na druhé erzetě vycestoval z dráhy: „Bohužel jsme udělali jednu chybu a vyletěli ven. Naštěstí tam ale nic nebylo, a i když jsme byli poměrně hluboko, tak jsme se z toho vyhrabali. Byla to moje chyba, měl jsem špatně napsaný brzdný bod, takže to musím vzít na sebe,“ popisoval Cais svou krizovku.

Když ale přišlo odpoledne, tak se účastník mistrovství světa musel z prvního místa pakovat. Úvodní rychlostní zkouška této sekce se totiž jela po předchozím dešti na osychající trati. A na to Cais, který si pro sobotu zvolil start z první pozice, doplatil. Propadl se až na třetí místo a do vedení se posunul Kopecký, který zde zůstal až do konce dne.

Cais ovšem nekončil sobotu jako třetí, ale až jako dvanáctý se ztrátou téměř minuty a půl na Kopeckého. Důvodem byl defekt levé přední pneumatiky na předposledním testu.

„Byla to moje chyba. Byl jsem příliš rychlý v zatáčce, kde byla spousta šotoliny. Takové je ale závodění a já dnes závodit chtěl. Rád bych se omluvil týmu,“ sypal si zlínský rodák popel na hlavu.

Erik Cais vedl jenom krátce. Foto: Škoda Motorsport


Třetí místo tak po Caisovi zdědil Csomós. Ani pro Maďara nebyla předposlední rychlostní zkouška bezproblémová. Potkal ho na ní totiž smyk. Csomósova ztráta na Kopeckého činí 14,9 sekundy.

Ztrátu 13,8 sekundy má na bronzovou příčku Simon Wagner. Vítěze páteční superspeciálky potrápily brzdy, které mu v závěru dopolední části nefungovaly optimálně. Po výměně destiček v servisu už se ale vše vrátilo do pořádku.

Dvojnásobný mistr Evropy Alexej Lukjaňuk je na tom ještě hůře než Erik Cais. Rus startující s kyperskou licencí sice po úvodní erzetě dne vedl, problémy s palivovým čerpadlem na posledním testu ho ale odsunuly až na 16. místo. Kromě toho nebyl spokojen ani s výkonem svého spolujezdce Jevgena Čevroněnka.

„Jedu bez rozpisu, 50 % jedu na oči. Mluvím více než můj spolujezdec,“ stěžoval si.

Paddon volí jistotu



Lídrovi průběžného pořadí mistrovství Evropy Haydenu Paddonovi reálně hrozí, že se letos poprvé neumístí na stupních vítězů. Po sobotě je totiž Novozélanďan až šestý se ztrátou 1,6 sekundy na Adama Březíka. Jelikož se ale jeho hlavní soupeř Martins Sesks nachází až na 14. místě, směřuje Paddon za titulem. Pokud ho v neděli nepotkají nějaké závažné nepříjemnosti, bude moci oslavovat.

„Hodně si to tady užívám, tato soutěž je velká výzva. Udělali jsme na autě pár změn a funguje teď lépe, takže všechno je dobré. S průběžným pořadím jsme spokojeni, nejedeme na výsledek v soutěži, jsme zde kvůli šampionátu,“ přiznává vítěz jednoho podniku WRC.

Hayden Paddon volí ve Zlíně opatrný přístup. Foto: BRC


Za Paddonem následuje české duo v pořadí Filip Mareš a Dominik Stříteský. Devátý je Efrén Llarena a desátý Mathieu Franceschi.

Pro některé z předních protagonistů skončila sobota předčasně. Zatímco Mads Ostberg vzdal své snažení poté, co mu přestal fungovat pohon předních kol, navrátilce Chrise Ingrama vyřadily potíže s posilovačem řízení. Šampion z roku 2019 musel už po páteční superspeciálce měnit převodovku.

Tomáš Enge se s Toyotou GR Yaris nachází na celkové 33. pozici. Ve třídě RN9 zůstává druhý za Václavem Pechem.

Ve třídě ERC 3 havaroval dosavadní lídr Jon Armstrong. V čele ho tak vystřídal Igor Widlak. Majitel prvního místa se měnil i v ERC 4. Zde nyní vede Timo Schulz, kterému patří první místo i mezi juniory. Jaromír Tarabus se v ERC 4 propadl na druhé místo. Za Schulzem zaostává o 14,3 sekundy. V klasifikaci Peugeot Rally Cupu ovšem českému jezdci stále patří první příčka.

V neděli na posádky čeká závěrečných 92,40 kilometrů. Ty budou rozloženy do šesti rychlostních zkoušek. Na závodníky čekají úseky Semetín, Pindula a Halenkovice. Všechny budou na programu dvakrát.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Škoda Motorsport

Komentáře ke článku