Přidáte se k nám?
Honda e skýtá víc, než se zdá na první pohled
Známe i evropskou cenu městského elektromobilu z Japonska
Honda už delší dobu postupně odhaluje svůj první elektromobil, který bude prodávat i v Evropě. Začala studií Urban EV Concept, pokračovala prototypem e Prototype a ve Frankfurtu měl výstavní premiéru sériový model Honda e. Byli jsme u toho a známe i evropskou cenu.
Honda o tomto modelu říká, že byl navržen s důrazem na jednoduchý design a účelnost. Zároveň jde o první vůz na nové platformě Honda pro elektromobily, který je tedy od počátku stavěný pouze jako elektromobil. Jednoduchý design, který kombinuje retro prvky, inspirované první generací Civiku, s moderními je doplněn o řadu moderních technologií.
Jako první sériový vůz v segmentu kompaktů tak přináší například kamery místo zpětných zrcátek. Obraz z nich se promítá na obrazovky v rozích přístrojové desky. To znamená samořejmě přínos v podobě lepší aerodynamiky vozu, ale podle Hondy i v bezpečnosti. Obraz z kamer vypadá kvalitně, ale důkladněji posoudit jej budeme moci až v reálném provozu. Aerodynamice nepochybně pomohou i „vyskakující“ kliky, které jsou také doménou vozů o několik tříd výše.
V interiéru jsou retro prvky také kombinované s moderními technologiemi. Dominují mu dva velké 12,3palcové dotykové LCD displeje uprostřed, které fungují jako hlavní obrazovky informačního i zábavního systému. Usnadňují přístup k řadě aplikací a propojených informačních a zábavních služeb, díky nimž se vůz jednoduše a nenápadně stává součástí moderního městského životního stylu majitele. Bez ohledu na to, zda vůz jede, parkuje nebo se dobíjí, si mohou řidič i spolujezdec vychutnat vždy stejnou konektivitu a pohodlí.
Vůz je vybaven vysoce výkonným elektromotorem, který je k dispozici ve dvou variantách – 100 kW (136 k) a 113 kW (154 k) – a s točivým momentem ve výši 315 Nm. O uložení energie se stará akumulátor o kapacitě 35,5 kWh, který podle údajů automobilky Honda umožňuje dojezd až 220 kilometrů na jedno dobití. To je naprosto dostačující hodnota pro každodenní provoz v městském prostředí.
Velikost akumulátoru a údaj o dojezdu vyvolává otázky zda jde o celkovou kapacitu baterie nebo využitelnou, která bývá menší. Honda to zatím neuvádí, ale vše nasvědčuje tomu, že má na mysli celkovou kapacitu. Pokud by šlo o využitelnou, tak by z údajů vyplývala spotřeba okolo 16 kWh/100 km, což by na auto této velikosti bylo hodně.
Vraťme se ještě k technologiím uvnitř. Služby, které jsou dostupné pomocí dotykových obrazovek, lze ovládat i pomocí osobního asistenta Honda za použití hlasových příkazů. Intuitivní osobní asistent Honda je funkce řízená umělou inteligencí (AI), která využívá jedinečné kontextuální porozumění s cílem navodit přirozenou konverzaci a zajišťuje přístup k celé řadě služeb online.
I když není majitel zrovna ve voze, může zůstat ke svému elektromobilu Honda e připojen na dálku prostřednictvím aplikace My Honda+ v chytrém telefonu. Zatím ale nevíme, zda tato funkce bude i v češtině a pokud ano, tak jak bude fungovat.
Ve Frankfurtu jsme měli možnost vyzkoušet i interiér. Zavazadlový prostor se zdá být malý, ale u městského vozu by měl stačit. Překvapením je ale prostornost interiéru. Ten je sice pouze čtyřmístný, ale přestože zvenku auto vypadá jako opravdu malinké, tak uvnitř mají čtyři lidé poměrně dost místa. Když si dozadu sedne 192 centimetrů vysoký člověk, tak se sice koleny dotýká sedačky před sebou, ale nemá tam nohy namačklé. Takže čtyři dospělí cestující průměrného vzrůstu by se v Hondě e měli pohodlně usadit.
Nakonec se dostáváme k té ceně. Česká sice není oficiálně stanovena, ale v německém konfigurátoru už Honda e je. Vzhledem k parametrům auta i technologiím jsme se obávali, že bude přes milion a půjde o podobnou „stylovku“, jakou je třeba BMW i3.
V Německu ale základní výbava začíná na 33 850 eur, což vychází na necelých 880 000 Kč za předpokladu, že i v ČR Honda zvolí stejnou cenovou politiku. A v této ceně jsou například i kamery místo zrcátek, což nemá v základu ani luxusní SUV Audi e-tron. Počkejme tedy na to, jak to bude s kapacitou baterie a se spotřebou, ale vypadá to, že by Honda e mohla být zajímavou volbou pro technologické nadšence, kteří si zároveň rádi užijí sportovní svezení.
Komentáře ke článku