Přidáte se k nám?
Úsporné SUV ve sportovním kabátě
Test Peugeotu 2008 1,5 BlueHDI 120 S&S GT-line
Současná generace malého SUV Peugeot 2008 již dosluhuje a již existuje její nástupce. My jsme ji ale ještě před jejím odchodem ze scény otestovali.
Zatímco u nových nafťáků kvůli stále přísnějším emisním normám stoupá spotřeba, Peugeot použil řešení, které ve třídě malých aut není běžné. Jde o katalyzátor využívající AaBlue, neboli močovinu, která se používá spíše u větších aut s naftovým motorem.
Toto řešení by mělo výrazně snížit spotřebu paliva, zvláště u vozů, které plní normu Euro 6c, případně Euro 6d. V našem případě ale šlo o verzi s automatickou převodovkou, což naopak spotřebu zvyšuje. I tak byl ale výsledek zajímavý.
Design exteriéru i interiéru
Zvenku je vidět, že Peugeot 2008 brzy dostane svého nástupce, protože design nových modelů již nese jiný styl. Nicméně pořád jde o hezké auto, které má navíc zajímavé designové prvky. Zvláštní je například černé lakování nad zadními dveřmi, které budí dojem, že tyto jsou vyšší než přední. Ne každému se to ale bude líbit. Plaketky GT-line a s nimi související černá kola pak dávají malému SUV sportovnější vzhled.
Po prvním usednutí za volant má řidič smíšené pocity. I přístrojová deska má originální styl a interiér je opravdu povedený. I po několika letech, během kterých se Peugeot 2008 vyrábí, vypadá pěkně a osvěžují jej detaily paketu GT-line, které mu dodávají sportovní „šmrnc“.
Je ale težké najít příjemnou polohu za volantem. Buď horní část jeho mírně šišatého věnce zasahuje do výhledu na „budíky“, nebo je volant nepřirozeně nízko mezo koleny. Možná se na tuto neobvyklou pozici dá zvyknout, ale když jsme přesedali mezi Peugeotem a jinými auty, tak nám stále připadala nepřirozená.
Naopak velmi příjemné jsou sportovní sedačky s poměrně výrazným bočním vedením. Nejenže vypadají hezky, ale v zatáčkách příjemně podrží těla vpředu sedících cestujících.
Prostor uvnitř
Pokud jde o prostornost interiéru, ta je na poměry malých SUV nadprůměrná. I člověk o výšce přes 190 centimetrů si „za sebe“ sedne. Nemá sice velký nadbytek prostoru, ale zároveň nemusí mít kolena namáčklá na sedačce před sebou. I v některých vozech, které patří o třídu výše, je podélný prostor podobný. A zvláště na zadních sedačkách je nad hlavou díky vyšší zadní části karoserie opravdu nadbytek místa.
Zavazadlový prostor má podle výrobce objem 410 litrů a podle oficiální metody VDA to je 350 litrů. To odpovídá průměru třídy a od auta této kategorie asi nikdo výrazně více neočekává. Větší objem mezi malými auty nabídly jen kombíky a ty jsou v této třídě kvůli nízké poptávce na ústupu.
Jízda
Když pomineme již zmíněnou neobvyklou polohu za volantem, je jízda s Peugeotem 2008 příjemná, zvláště pro vyznavače sportovnějšího naladění auta. Tvrdší podvozek GT-line nedovolí výraznější náklony karoserie a nízkoprofilové pneumatiky stabiliě a jistotě v zatáčkách také pomáhají.
Má to ale i odvrácenou stránku, protože podvozek je poměrně tvrdý a každá nerovnost je v interiéru cítit, větší hrboly poměrně výrazně. Takže kdo preferuje spíše komfort, není paket GT-line pro něj to pravé.
Automatická převodovka umožňuje i sekvenční řazení, ale při něm nám chyběla možnost volby převodových stupňů pomocí pádel pod volantem, která už se stává poměrně běžnou výbavou.
Motor a převodovka
Pod kapotou je čtyřválcová vznětová parnáctistovka, samozřejmě přeplňovaná, která má výkon 88 kW a točivý moment 300 Nm. To na pohodovou i lehce svižnější jízdu bohatě stačí, i když samozřejmě žádný závodník to není - kvůli výkonu i charakteristice naftového motoru.
Agregát je v tomto případě spojen se šestistupňovou automatickou převodovkou. Ta funguje dobře, jízda s ní je komfortní, ale pro úsporný diesel by byla lepší volbou manuální převodovka. Zejména proto, že automat od Peugeotu neumí „plachtění“ na neutrál.
Spotřeba
Ukázalo se, že této kombinaci motoru a převodovky nejvíce vyhovuje ustálená rychlost, zejména pomalejší jízda. Na běžné silnici při 90 km/h se spotřeba podle palubního počítače pohybovala okolo tří litrů na 100 kilometrů. Na rychlostní silnici už byla přes čtyři litry a na dálnici téměř pět a půl litru. Největší ale byla ve městě, kde se blížila k šesti litrům.
Takže trápit naftový motor ve městě opravdu nemá smysl. Podle tankování dosáhla spotřeba za celý test hodnoty 4,69 l/100 km při opravdu kombinovaném provozu.
Předpokládáme, že v kombinaci s manuální převodovkou by spotřeba určitě o půl litru klesla. V tomto ohledu se tedy vstřikování AdBlue rozhodně osvědčilo. Podobně velké diesely, které musejí plnit Euro 6c bez močoviny, se na takové hodnoty dostávají jen s hodně lehkou řidičovou nohou, nikoli při běžném stylu jízdy, který jsme uplatňovali my.
Závěr
Peugeot 2008 určitě má stále co nabídnout, i když nástupce bude z hlediska designu mnohem modernější a z našeho pohledu i hezčí. S paketem GT-line se hodí jen pro řidiče, kteří preferují jisté jízdní vlastnosti před komfortem. Se vznětovým motorem a automatickou převodovkou se hodí hlavně na mimoměstské trasy, protože ve městě se bude auto trápit.
Katalyzátor s AdBlue se ale osvědčil i u malého auta a určitě dává smysl, protože jedině s ním se u nových naftou poháněných vozidel dá dostat na očekávanou spotřebu. To se o většině současných malých dieselů rozhodně říci nedá.
Základní údaje - Peugeot 2008 1,5 BlueHDI 120 S&S GT-line
Karoserie: | pětidveřové SUV |
Počet míst: | 5 |
Předchůdce: | - |
Příbuzné modely: | - |
Hlavní konkurenti: | SEAT Arona, Hyundai Kona |
Platforma: | - |
Pohon: | předních kol |
Motor: | vznětový - 1,5 l BlueHDI 120 k |
Výkon: | 88 kW (120 k) |
Točivý moment: | 300 N.m |
Umístění motoru: | vpředu napříč |
Převodovka: | šestistupňová automatická |
Maximální rychlost: | 193 km/h |
Zrychlení 0-100 km: | 9,5 s |
Spotřeba paliva podle NEDC: | 4 l/100 km |
Spotřeba paliva podle WLTP: | - |
Objem nádrže: | 50 l |
Dojezd: | 1250 km |
Délka: | 4159 mm |
Výška: | 1556 mm |
Rozvor náprav: | 2538 mm |
Průměr otáčení: | - |
Provozní hmotnost: | 1280 kg |
Užitečné zatížení: | 470 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 350 l |
Místo výroby: | Rueil-Malmaison (Francie) |
Záruka: | 2 roky/100 000 km |
Cena testovaného modelu: | 592 000 Kč vč. DPH za 2008 1,5 BlueHDI EAT6 |
Komentáře ke článku