Přidáte se k nám?
Zastíní dobíjecí stanice tradiční „benzínky“?
Může se to stát už letos
Budeme mít v České republice více dobíjecích stanic pro elektromobily nebo plug-in hybridní vozidla než tradičních „benzínek“ pro auta na benzín nebo naftu? Do tohoto stavu bychom mohli dospět již letos. Vyplývá to ze statistik Ministerstva průmyslu a obchodu a Centra dopravního výzkumu.
„Pokud by dobíjecí stanice přibývaly podobným tempem jako v posledních letech, na konci roku jich může být podobný počet jako čerpaček s benzínem a naftou,“ potvrzuje Damir Durakovič, který je generálním ředitelem nákupní aliance Axigon.
Standardních čerpacích stanic s výdejem benzínu a nafty evidovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu k 12. dubnu 2 857. Síť veřejných dobíjecích stanic je momentálně v Česku stále o něco menší. Ke 30. červnu 2024 jich zde bylo 2 543, což představuje celkem 4 549 dobíjecích bodů.
Statistiky Centra dopravního výzkumu ovšem prozrazují, že by již velmi brzy mohl být počet dobíjecích stanic vyšší. V posledních třech letech totiž vždy došlo k nárůstu této sítě minimálně o 500 stanic. Loni jich vzniklo 650, což představovalo 1 200 dobíjecích bodů.
Damir Durakovič ale upozorňuje, že v případě úplného přechodu na elektromobily by musela být síť dobíjecích stanic mnohonásobně větší než v případě čerpacích. Důvodem jsou současné dobíjecí možnosti.
Zatímco v případě benzínové nebo naftové čerpací stanice je možné na jednom stojanu natankovat až 10 aut během půlhodiny, s ultrarychlým nabíjením UFC zvládnete nabít za stejnou dobu v lepším případě dva elektromobily. Při stejnosměrném DC nabíjení je to maximálně jeden vůz a se střídavým AC nabíjením žádný. Podstatnou roli ale samozřejmě může sehrát také možnost neveřejného dobíjení, například doma nebo v práci.
Vyšší využití
Není to jenom počet veřejných dobíjecích stanic, co v Česku roste. Podle údajů Axigonu vzrostly loni u Energokarty počet nabití i množství odebrané elektřiny o více než polovinu. Podobný trend pokračuje i v letošním roce.
„Za prvních šest měsíců letošního roku registrujeme růst odběru o 25 procent oproti stejnému období loňského roku. Současně to však představuje téměř stejné množství energie jako za celý rok 2022,“ odhaluje Durakovič.
V České republice je Energokarta akceptována u tří největších tuzemských sítí nabíjecích stanic. Jimi jsou ČEZ, Pražská energetika a E.ON Drive.
„Počet Energokaret, které zákazníkům poskytujeme již třetím rokem, od začátku letošního roku vzrostl přibližně o třetinu. V současnosti tak spravujeme již téměř tři tisíce karet na dobíjení elektrovozidel,“ dodává Durakovič.
V počtu registrovaných elektromobilů zatím Česká republika oproti ostatním zemím EU zaostává. To naznačují také údaje Axigonu. Ten sice jako autorizovaný distributor poskytuje zhruba tři tisíce Energokaret, u tankovacích karet společnosti Shell je to ovšem téměř 50 tisíc, přičemž u společnosti EuroOil okolo 15 tisíc.
Co se způsobu dobíjení týče, využívají zákazníci Axigonu nejčastěji DC nabíjení. Tato metoda má 55% zastoupení. AC nabíjení, které je nejpomalejší variantou, vzrostlo z 23,8 na 26 %. Podíl nejrychlejšího UFC dobíjení činí necelých 20 %.
Zdroj: Axigon, úvodní foto: ČEZ
Komentáře ke článku