Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Zastíní dobíjecí stanice tradiční „benzínky“?

Zastíní dobíjecí stanice tradiční „benzínky“?

Může se to stát už letos

Budeme mít v České republice více dobíjecích stanic pro elektromobily nebo plug-in hybridní vozidla než tradičních „benzínek“ pro auta na benzín nebo naftu? Do tohoto stavu bychom mohli dospět již letos. Vyplývá to ze statistik Ministerstva průmyslu a obchodu a Centra dopravního výzkumu.

„Pokud by dobíjecí stanice přibývaly podobným tempem jako v posledních letech, na konci roku jich může být podobný počet jako čerpaček s benzínem a naftou,“ potvrzuje Damir Durakovič, který je generálním ředitelem nákupní aliance Axigon.

Standardních čerpacích stanic s výdejem benzínu a nafty evidovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu k 12. dubnu 2 857. Síť veřejných dobíjecích stanic je momentálně v Česku stále o něco menší. Ke 30. červnu 2024 jich zde bylo 2 543, což představuje celkem 4 549 dobíjecích bodů.

Statistiky Centra dopravního výzkumu ovšem prozrazují, že by již velmi brzy mohl být počet dobíjecích stanic vyšší. V posledních třech letech totiž vždy došlo k nárůstu této sítě minimálně o 500 stanic. Loni jich vzniklo 650, což představovalo 1 200 dobíjecích bodů.

Damir Durakovič ale upozorňuje, že v případě úplného přechodu na elektromobily by musela být síť dobíjecích stanic mnohonásobně větší než v případě čerpacích. Důvodem jsou současné dobíjecí možnosti.

Zatímco v případě benzínové nebo naftové čerpací stanice je možné na jednom stojanu natankovat až 10 aut během půlhodiny, s ultrarychlým nabíjením UFC zvládnete nabít za stejnou dobu v lepším případě dva elektromobily. Při stejnosměrném DC nabíjení je to maximálně jeden vůz a se střídavým AC nabíjením žádný. Podstatnou roli ale samozřejmě může sehrát také možnost neveřejného dobíjení, například doma nebo v práci.

Tradičních čerpacích stanic možná bude v Česku brzy méně než "dobíječek". Foto: Orlen

Vyšší využití



Není to jenom počet veřejných dobíjecích stanic, co v Česku roste. Podle údajů Axigonu vzrostly loni u Energokarty počet nabití i množství odebrané elektřiny o více než polovinu. Podobný trend pokračuje i v letošním roce.

„Za prvních šest měsíců letošního roku registrujeme růst odběru o 25 procent oproti stejnému období loňského roku. Současně to však představuje téměř stejné množství energie jako za celý rok 2022,“ odhaluje Durakovič.

V České republice je Energokarta akceptována u tří největších tuzemských sítí nabíjecích stanic. Jimi jsou ČEZ, Pražská energetika a E.ON Drive.

„Počet Energokaret, které zákazníkům poskytujeme již třetím rokem, od začátku letošního roku vzrostl přibližně o třetinu. V současnosti tak spravujeme již téměř tři tisíce karet na dobíjení elektrovozidel,“ dodává Durakovič.

V počtu registrovaných elektromobilů zatím Česká republika oproti ostatním zemím EU zaostává. To naznačují také údaje Axigonu. Ten sice jako autorizovaný distributor poskytuje zhruba tři tisíce Energokaret, u tankovacích karet společnosti Shell je to ovšem téměř 50 tisíc, přičemž u společnosti EuroOil okolo 15 tisíc.

Co se způsobu dobíjení týče, využívají zákazníci Axigonu nejčastěji DC nabíjení. Tato metoda má 55% zastoupení. AC nabíjení, které je nejpomalejší variantou, vzrostlo z 23,8 na 26 %. Podíl nejrychlejšího UFC dobíjení činí necelých 20 %.

Zdroj: Axigon, úvodní foto: ČEZ

Komentáře ke článku