Přidáte se k nám?
Elektromobil Audi e-tron ve verzi 50 quattro
Velké elektrické SUV s nižším výkonem a menší baterií
Už při představení elektromobilu Audi e-tron, který byl dosud k dispozici jen ve verzi 55 quattro, padla informace, že do budoucna bude v nabídce i verze s menší baterií. Číslovka 55 zároveň naznačovala, že se počítá i s jinou výkonovou variantou, protože podobné označení Audi používá pro jejich odlišení.
Nyní Audi představilo verzi e-tron 50 quattro, která spojuje obě informace. Označení 50 ukazuje na nižší výkon a zároveň má toto elektrické Audi menší a lehčí baterii. Její celková kapacita je „pouhých“ 71 kWh, což by ale do městského a příměstského provozu, pro který je elektromobil ideální, mělo v pohodě stačit.
E-tron 50 quattro má také dva elektromotory a kvůli efektivitě využívá primárně ten zadní na pohon i na rekuperaci. Přední elektromotor zapojuje pouze, když jsou zapotřebí pohon všech kol nebo vyšší výkon. Stejně tak je tomu s rekuperací. Přední elektromotor začíná rekuperovat až při požadavku na větší zpomalení. Běžné brzdy se zapojují teprve, když je požadavek na větší zpomalení než 0,3G. Většinu brždění tedy zvládne i méně výkonný e-tron pouze rekuperací.
Rekuperaci je možné do určité míry nastavovat i pomocí pádel pod volantem. Sériově dodávaný asistent pro hospodárnou jízdu pak podporuje řidiče v úsporném stylu i automatickou rekuperací a prediktivními informacemi na digitálním panelu přístrojů Audi virtual cockpit. Systém používá radarové senzory, záběry z kamer, navigační data a informace z komunikace Car-to-X k detekci dopravní situace a projížděné trasy. Asistent pro hospodárnou jízdu dokáže v kombinaci s adaptivním tempomatem elektricky poháněné SUV také předvídavě brzdit nebo zrychlovat.
Oba elektromotory dají dohromady stále velmi zajímavých 230 kW a točivý moment 540 Nm. Vůz sice nenabídne takové zrychlení jako výkonnější brácha, ale pro běžné cestování i svižnější jízdu je to stále více než dostačující. Dynamice pomůže i fakt, že menší baterie je zároveň lehčí, takže elektromotory nebudou mít s autem tolik práce.
Nižší hmotnost spolu s opatřeními pro větší efektivitu se údajně projevily i na spotřebě, takže ani v dojezdu není tak velký rozdíl, jak by se mohlo předpokládat u auta, které má o 24 kWh menší baterii. Audi zatím neudává přesný dojezd, ale slibuje, že podle cyklu WLTP bude vyšší než 300 kilometrů. Dle stejné metodiky je dojezd verze 55 quattro s baterií o kapacitě 95 kWh celkem 417 kilometrů.
Baterie je složena z 324 prismatických článků, které jsou rozděleny do 27 modulů. Výhodou tohoto řešení je, že v případě vadného modulu nebo jeho mechanického poškození není nutné měnit celou baterii a případná oprava není tak finančně náročná.
Oproti verzi s větší baterií má automobil i nižší maximální nabíjecí výkon, konkrétně 120 kW místo 150 kW u 55 quattro. Na moderních rychlonabíjecích stanicích, například sítě Ionity, se tak nabije na 80 % za podobný čas, tedy okolo půl hodiny. V Česku, kde jsou zatím veřejné stanice o výkonu pouhých 50 kW, jsou ale menší baterie a nižší spotřeba výhodou, protože nabíjení na potřebný dojezd bude rychlejší. A to platí i o nabíjení z běžné zásuvky 230 V nebo třífázové zásuvky 400 V, kde je maximální výkon 11 kW nebo za příplatek 22 kW.
I Audi e-tron 50 quattro bude sjíždět z linky v nově vybudované továrně v Belgii. Byla postavena přímo v Bruselu a Audi uvádí, že má neutrální bilanci emisí CO2.
Komentáře ke článku