Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Před 55 lety byla předvedena revoluční Škoda 1000 MB

Před 55 lety byla předvedena revoluční Škoda 1000 MB

Motor se stěhoval dozadu

Právě před 55 lety, 21. března 1964, poprvé ukázala mladoboleslavská automobilka v mnohém převratný vůz Škoda 1000 MB. Současně zprovoznila novou část závodu, v němž se vozidlo montovalo.

Revoluční změnu představovalo především umístění litrového agregátu na zádi samonosné karoserie a s tím spojený pohon zadních kol. 

Zahájení sériové výroby předcházely náročné testy. Jen do května 1962 ujelo 50 prototypů celkem 1 598 840 kilometrů, mimo jiné v extrémních mrazech na území Sovětského svazu. Zkoušky brzdové, palivové a chladicí soustavy se odehrávaly na Kavkaze, kde naopak teploměr šplhal až na 45 °C ve stínu.

Definitivní typové označení vyjadřovalo zdvihový objem zaokrouhlený na 1000 cm3, zkratka MB znamenala Mladou Boleslav.

Na rozdíl od předchozí Octavie s rámovou konstrukcí podvozku byla zvolena zcela nová koncepce samonosné karoserie s nezávislým zavěšením všech kol. Za poháněnou zadní nápravou byl podélně uložen motor. Kapalinou chlazený řadový čtyřválec OHV měl zdvihový objem 988 cm3 a v první fázi poskytoval 27 kW (37 k). Maximální rychlost dosahovala 120 km/h při spotřebě paliva sedm až osm litrů na sto kilometrů. V roce 1966 došlo ke zvýšení výkonu na 32 kW (43 k). Na trh zároveň zamířily verze Š 1100 MB s 38 kW (52 k) z 1,1 l objemu a také dvoudveřové provedení MBX. 

Ke standardní výbavě patřila například lůžková úprava. Automobil měl dva zavazadlové prostory: jeden za zadními sedadly, přístupný i během jízdy, v přídi vozu pak druhý, o objemu 220 litrů. Pod jeho podlahou bylo uloženo rezervní kolo, přístupné po odklopení části masky. Pro vyjmutí pneumatiky tak nebylo třeba vykládat náklad.

Veřejnosti se „embéčko“ představilo v září 1964 na strojírenském veletrhu v Brně, následně pak na autosalonech v Paříži a Londýně. Denní produkce se postupně vyšplhala až na 150 kusů. Více než polovina z 443 000 vzniklých aut šla na export.

 

 

 

Komentáře ke článku