Přidáte se k nám?
Jediný dochovaný Laurin & Klement BSC z roku 1908
Většina komponentů je původní
Minulý týden oslavil český hokej své 110. výročí. A právě v době jeho vzniku se už po českých silnicích proháněly sportovní vozy domácí výroby. Automobil Laurin & Klement BSC, který letos také slaví 110. narozeniny, byl zkompletován 12. července roku 1908. Nyní jej můžete navštívit ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi.
Společný podnik Václavů Laurina a Klementa vznikl v roce 1895 jako výrobna jízdních kol. V roce 1899 se výroba rozšířila na motocykly a nedlouho poté, v roce 1905, již následoval první vůz, Laurin & Klement Voiturette A. Model šel skvěle na prodej díky dobrému poměru cena/užitná hodnota. Výrobní program se postupně rozšiřoval. Významné místo v něm tehdy zaujímala modelová řada BS. Od původních voiturett typů A, B a B2 s vidlicovým uspořádáním dvojice válců se lišila hlavně řadovým dvouválcem o objemu 1399 cm3. Řadu BS bylo možné individualizovat pro potřeby zákazníka. K dispozici bylo šest různých délek rozvoru náprav a své uplatnění našla například ve službách lékařů nebo taxislužby. Celkově jich vzniklo 66. K nejcennějším z nich patří 12 vozů ve sportovním provedení BSC, o výkonu zvýšeném na 12 k (8,8 kW) oproti 10 k (7,4 kW) modelu BS.
Právě tento model měl velmi zajímavou historii. Většinu času totiž nevypadal tak jako na obrázcích. Prošel si přestavbou na závodní speciál a zahrál si ve filmu Alfréda Radoka Dědeček automobil. V pozdějším období se několikrát změnila podoba přední kapoty, ale i blatníků a řady dalších detailů, mimo jiné v rámci úprav pro další filmové produkce. Důležité ale je, že pod kapotou zůstalo vše téměř beze změn. Vůz byl oblíbeným návštěvníkem českých motoristických akcí.
Do rukou odborníků ze Škoda Muzea se vůz dostal v roce 2006, kdy prošel detailní analýzou. Následně proběhla velmi náročná renovace s jasným cílem - vrátit legendární sportovní vůz co nejvíce originální podobu z roku 1908.
„Sportovně koncipovaný Laurin & Klement BSC z roku 1908 je jediným dochovaným exemplářem z dvanácti vyrobených kusů. Po kompletní opravě podvozku, motoru, převodovky i dalších skupin a po sjednocení elektroinstalace byl vůz osazen karoserií, která tvarově odpovídá dokumentaci. Dvouválec o objemu 1399 cm3 nyní opět spolehlivě ožívá již po několika málo otočeních startovací klikou. Výsledek náročné práce profesionálních restaurátorů se zařadil k nejcennějším exponátům Škoda Muzea v Mladé Boleslavi,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.
Unikátní kus české historie je k viděné v muzeu naší domácí automobilky v Mladé Boleslavi.
Komentáře ke článku