Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Jak se kdysi prodávaly škodovky

Jak se kdysi prodávaly škodovky

Jezdili v nich i Karel Čapek a Olga Scheinpflugová

Po první světové válce, přinášející rozpad tradičních odbytišť, se značka Laurin & Klement výrazně zaměřila na posilování pozic na domácím trhu.

První důležitou kvalitativní změnu znamenalo v létě 1920 vybudování servisního centra Elka, výzbroj a opravy automobilů, a.s. (název vznikl fonetizací značky L & K). To zlepšilo dostupnost služeb v metropoli Praze. Tato dceřiná společnost automobilky působila v jedné polovině Valdštejnské jízdárny. Kromě oprav zajišťovala Elka také distribuci náhradních dílů, pneumatik či maziv a tehdy ještě málo obvyklý komisní prodej ojetých vozidel.

V polovině 20. let bylo zákazníkům k dispozici již 25 prodejních míst, z toho 22 na území současné České republiky, dvě na Slovensku a jedno na Podkarpatské Rusi. Nejintenzivnější rozvoj v tomto směru je spojen s přelomem 20. a 30. let, kdy současně došlo k zahájení pásové produkce v nově vybudované mladoboleslavské továrně. Na jaře 1929 fungovalo v ČSR 30 prodejen, o 12 měsíců později jich již bylo 61, z nichž 20 provozovalo také servisní činnost.

V podnikovém Archivu Škoda Auto lze například nalézt záznam o tom, že 28. května 1935 byla hlavním pražským dealerstvím na náměstí Republiky předána herečce Olze Scheinpflugové uzavřená dvoudveřová Škoda 418 Popular s motorem číslo 41 955. Byla vyrobena 15. května, měla rudohnědou barvu karoserie a hnědé čalounění. S tímto vozem podnikla Scheinpflugová se svým přítelem, spisovatelem Karlem Čapkem, v létě 1935 cestu do Alp. O dvě léta později si oba na stejném místě přebírali Škodu Rapid.

Na samém sklonku prvorepublikové éry, v roce 1938, bylo na území Čech nově registrováno 2749 vozů s okřídleným šípem (54,7 % celkového odbytu značky), na Moravě 977 (19,4 %), v oblasti odtržených Sudet 749 (14,9 %) a na Slovensku 399 (7,9 %). Podíl Škody na československém trhu (bez Podkarpatské Rusi) tak dosáhl hodnoty 39,30 %. .

Komentáře ke článku