Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Jak Lamborghini málem způsobilo zkázu BMW M1

Jak Lamborghini málem způsobilo zkázu BMW M1

Stačilo málo a jediný mnichovský supersport vůbec nevznikl

BMW M1 je supersport ze sedmdesátých let, který dokazuje, že mnichovská automobilka má co mluvit do světa nejvýkonnějších aut. Původně to ale bylo Lamborghini, které mělo vůz vyvinout. Bohužel to mělo pro M1 téměř katastrofální následky.

Původně to vypadalo velmi slibně pro obě společnosti. BMW potřebovalo homologační speciál pro závody a Lamborghini, které nebylo zrovna v nejlepší finanční situaci, by za pomoc získalo příjemnou odměnu. V Lamborghini se ale nespoléhali pouze na pomoc od BMW a aktivně se zapojovali do výběrového řízení pro nové ultimátní vozidlo americké armády.

Tento příběh možná znáte. Americká armáda vyhlásila konkurz pro inženýrské firmy s jednoduchým zadáním. Postavit auto, které bude lehké, průbojné, obratné a dostane vojáky na bojiště i z něj. Získat tuto zakázku by pro Italy znamenalo zajištění finanční stability a tak se pustili do práce, zatímco v BMW stále čekali.

V Boloni se tvrdě pracovalo na vojenském vozidle. S čím přišli, byl koncept nazvaný Cheetah. Otevřená karoserie ze sklolaminátu, pohon na všechna čtyři kola a masivní vodotěsný motor Chrysler o objemu 5.9 litru, umístěný vzadu. A to byl právě kámen úrazu, protože motor umístěný vzadu v terénu nedělá dobrotu. Výsledky testování mimo silnici byly velmi špatné a italská automobilka neuspěla. Vyhrála značka AM General se svým vozem zvaným HMMWV, neboli Humvee.

Po celou dobu vývoje v BMW čekali a začali ztrácet trpělivost. Italští inženýři byli zklamáni z výsledku konkurzu a vstávali každý den levou nohou. V důsledku toho docházelo mezi automobilkami k častým hádkám a dokonce se mluví i o údajné krádeži plánů z továrny Lamborghini. Nálada byla velmi špatná a ve vzduchu viselo zrušení celého projektu. Ale nakonec přišel zásadní krok a udělali ho Němci. 

Mnichovská automobilka se s Italy rozloučila a vzala vývoj zcela do vlastních rukou. V roce 1978 přišla s nevídaným supersportem s karoserií od slavného Giugiara, který si dodnes všichni rádi připomínáme. A Lamborghini? Z plánů na vojenské vozidlo vzniklo první luxusní SUV na světě, model LM002. Jedna hádka nám tak přinesla dva kultovní automobily. Někdy nám ta nejlepší auta v historii přináší konflikty dvou automobilek. Pokud pomineme tento příběh, vzpomeňte si na Le Mans v šedesátých letech a na souboj mezi Ferrari a Fordem.

Komentáře ke článku