Přidáte se k nám?
Lamborghini Espada a Islero
Dva legendární modely slaví 50 let
Společnosti Automobili Lamborghini si letos připomíná 50. let od zahájení výroby modelů Espada a Islero. Jejich premiéra se odehrála na jaře 1968 při autosalonu v Ženevě.
Espada byl první čtyřmístný modelový model v historii značky a ze všech historických vozů Lamborghini se také může pochlubit největších počtem vyrobených kusů - 1226 v průběhu deseti let. Tento počet překonal až v 80. letech model Countach.
Charakteristické linie Espady jsou dílem italského mistra designu Marcella Gandiniho, který je navrhl pro karosárnu Carrozzeria Bertone. Navzdory výšce menší než 1,20 m je dvoudveřová čtyřmístná karoserie velmi prostorná.
Vůz Espada se vyráběl ve třech sériích: Serie I běžela do ledna 1970 (176 vozů), Serie II do roku 1972 (578 vozů) a Serie III do roku 1978 (472 vozů).
Zadní kola poháněl vpředu podélně uložený motor V12 o objemu 3929 cm3 se dvěma vačkovými hřídeli v každé hlavě válců a šesti dvojitými karburátory Weber. Výkon se pohyboval od 325 do 350 k v závislosti na sérii a kompresním poměru motoru. Vůz dosahoval největší rychlost 245 km/h. Kromě pětirychlostní přímo řazené převodovky to byl v roce 1974 první vůz Lamborghini, který byl na přání dodáván i ve verzi s automatickou převodovkou.
Kupé Islero se vyrábělo od roku 1968 jen do roku 1970 ve dvou verzích: Islero a od roku 1969 Islero S. Islero vycházelo z modelu 400 GT, ale bylo pozměněno pro použití mnohem širších pneumatik. Tvary vozu navrhl Mario Marazzi z Carrozzeria Marazzi. Vpředu podélně uložený motor byl stejný V12 o objemu 3929 cm3 s výkonem 320 k, respektive 350 k ve verzi Islero S. Dosahoval maximální rychlosti 250 km/h, verze S 260 km/h. Je to velmi vzácný model, protože bylo vyrobeno pouze 225 kusů, z toho 70 v provedení Islero S.
Oslavy 50. výročí modelů Espada a Islero vyvrcholí velkou jízdou v Umbrii ve dnech 7. až 11. září, které pořádá divize Polo Storico Lamborghini. V plánu je trasa dlouhá více než 650 km po nejznámějších silnicích ve střední Itálii s centrem aktivit v Perugii. Jízda pak bude směřovat přes Assisi, Toskánsko a kraj Chianti do Apenin, přes okruh Mugello a slavné průsmyky Futa Pass a Raticosa Pass až do domova Automobili Lamborghini v Sant’Agata Bolognese.
Komentáře ke článku