Přidáte se k nám?
Latvala si znovu zazávodí ve WRC
Ve Finsku pojede se čtvrtým Yarisem
V rallyeovém mistrovství světa dojde už za měsíc k jednomu velkému návratu. Postará se o něj Jari-Matti Latvala. Fin, který v současnosti působí jako šéf stáje Toyota, se před domácími fanoušky vrátí jednorázově zpět mezi elitu. Ve světovém šampionátu si připíše první start po třech letech a půjde o jeho premiérové vystoupení s vozem nejnovější specifikace Rally1.
Plány na Latvalův návrat se začaly rodit už na konci loňského roku. Vše odstartoval rozhovor s předsedou představenstva značky Toyota Akiem Toyodou.
„Řekl jsem mu, že je mým snem vyzkoušet si jednou vůz Rally1. V posledních 20 letech jsem totiž nasbíral zkušenosti se všemi evolucemi vozů WRC. S Rally1 ale zatím žádné zkušenosti nemám a rád bych je získal ještě předtím, než mi bude 40. Takže by se to dalo udělat letos nebo v letech 2024 a 2025. Morizo (přezdívka Akia Toyody – pozn. red.) na to řekl „ano, tak to musíme udělat, pojďme do toho!“ Nedohodli jsme se ale na tom, kdy se to stane,“ vzpomíná 38letý rodák z města Töysä.
Vše bylo nakonec zpečetěno v úvodu letošního roku: „Pro letošek máme k dispozici čtvrté auto, které pronajímáme. A Akio už na začátku roku zničehonic řekl „uděláme to letos, pojďme do toho“. Pak mi také oznámil, že se chystá na Finskou rallye. Tím pádem jsme se shodli, že by to mohl dobrý nápad,“ dodává Latvala.
Bude to právě Akio Toyoda, kdo během Finské rallye převezme povinnosti týmového šéfa. Latvala se tak bude moci soustředit výhradně na závodění.
Latvalu jsme mohli v rallyeovém mistrovství světa vídat v období 2002-2020. V tomto časovém rozmezí absolvoval celkem 209 soutěží, což z něj dělá nejzkušenějšího jezdce v historii. Závodil například za tovární týmy Fordu, Volkswagenu a právě Toyoty. Celkem třikrát se stal vicemistrem. Zatímco v roce 2010 nestačil v barvách Fordu pouze na Sébastiena Loeba, v letech 2014 a 2015, kdy už závodil za Volkswagen, byl nad jeho síly jiný dominantní Francouz. Byl jím jeho tehdejší týmový kolega Sébastien Ogier. Během své kariéry dokázal Latvala vyhrát 18 podniků.
Latvala sice ve WRC závodil naposledy při Švédské rallye 2020, od té doby se ale zúčastňoval se staršími vozy Toyoty soutěží pro historická auta. Při nich ho navigoval zpravidla současný testovací jezdec japonské Juho Hänninen. Ten se v minulosti stal mimo jiné i šampionem IRC (2010), SWRC (2011) nebo mistrovství Evropy (2012). Latvalu bude navigovat i v srpnu ve Finsku.
Zábava i možnost se přiučit
Ve Finsku bude Latvalovým hlavním cílem především získat zkušenost s vozem nové generace. I tak by ale byl rád, kdyby se mu podařilo získat nějaké body.
„Vím, že bude těžké dosáhnout na nějaký dobrý výsledek, protože pojedu s vozem Rally1 poprvé. Cílem je užít si víkend a bavit se. Chceme se zkrátka smát po každé rychlostní zkoušce. Pokud jde o výsledek, byl bych vážně spokojen, kdybych skončil někde mezi první pětkou a desítkou,“ dodává.
Dosáhnout na dobrý výsledek nebude pro Latvalu lehké mimo jiné i proto, že ho před startem podniku čeká jen jeden testovací den. Ten by se měl uskutečnit na začátku soutěžního týdne v pondělí.
„Mohl bych si testovat, jak chci. Musím ale myslet na to, že s tím samým autem pojedu i soutěž,“ nechce riskovat.
Současně věří, že start s vozem Rally1 by mu mohl pomoci stát se lepším šéfem: „Kluci občas mluví o věcech, kterým nerozumím. I proto pro mě bude Finsko důležité. Pomůže mi lépe pochopit, jak vůz funguje. Je to vynikající příležitost, jak se naučit lépe komunikovat s jezdci. Díky něčemu takovému to pro mě bude snazší. V posledních 20 letech jsem řídil všechny vozy WRC a byl jsem tak schopen s jezdci mluvit. Teď je to jiné,“ vysvětluje.
Latvala se bude snažit vcítit do všech svých jezdců, tedy do úřadujícího šampiona Kalleho Rovanpery, Elfyna Evanse i Takamota Kacuty: „Budu měnit nastavení vozu. Pokud to půjde, začnu s nastavením Kalleho. Další den pojedu se stejným nastavením jako Elfyn a pak se podívám i na to, s čím jezdí Taka. Nejdůležitější pro mě bude, abych pochopil, jak kluci jezdí, jak pracují s hybridním výkonem a jak moc musí zatěžovat brzdy, aby rekuperovali,“ odhaluje svůj plán.
Latvalův návrat znamená, že finští fanoušci budou moci na své domácí půdě sledovat hned tři své jezdce v nejvyšší třídě. Kromě Rovanpery a Latvaly totiž pojede i Teemu Suninen. Ten se nedávno stal členem vývojového programu Hyundai. Svou premiéru ve třetím voze i20 N Rally1 si odbude už během tohoto měsíce v Estonsku.
Zdroj: Motorsport, DirtFish, WRC, Autonoviny, úvodní foto: Toyota Gazoo Racing WRC
Komentáře ke článku