Přidáte se k nám?
Elektrické MINI pojede jako safety car
Uvidíme ho v šampionátu FIA Formula E
MINI Electric Pacesetter od JCW je novým safety carem pro mistrovství světa Formula E. Vůz je postaven na základě nového MINI Cooper SE jako součást neobyčejné spolupráce mezi divizemi MINI Design, BMW Motorsport, federací FIA a šampionátem Formula E.
„Už jsme viděli, jak dobře funguje spojení zábavy za volantem v podobě elektrického MINI,“ říká Bernd Körber, ředitel MINI. „Nicméně MINI Electric Pacesetter od JCW jde minimálně o krok dál a propojuje výkon značky John Cooper Works s elektrickou mobilitou. Tato extrémní verze elektrického MINI byla vyvinuta jako safety car pro šampionát Formula E, takže je zcela jasné, že není určena pro použití na běžných silnicích. Ale odhaluje jeden ze směrů, kterým bychom při elektrifikaci značky JCW mohli jít. Pro mě je zpráva jasná: elektrifikace a značka JCW jdou dobře dohromady.“
Exteriér MINI Electric Pacesetter od JCW byl účelně přizpůsoben pohybu na závodní dráze, takže představuje zatím nejdynamičtější představu MINI s elektrickým pohonem. „Design je vzrušující symbiózou technické preciznosti a emocí,“ vysvětluje Oliver Heilmer, šéf MINI Design. „Funkce zde určuje formu a designové prvky byly navrženy s ohledem na technickou stránku věci. Během vývoje tvaru blatníků a předního i zadního nárazníku jsme například úzce spolupracovali s našimi kolegy v BMW Motorsport a při optimalizaci jsme brali v úvahu opatření vedoucí ke snížení hmotnosti. Tento vizuálně nápadný, technicky dokonalý designový jazyk dává vozidlu pronikavý dojem emociálního náboje a vzrušení.“
Důvěrně známá, snadno rozeznatelná tvář MINI je při pohledu zepředu tvořena především ikonickými prvky MINI, jako jsou kruhové světlomety a šestiúhelníková maska chladiče. Zároveň s tím je sportovní vzhled přední části vozu dokreslen typickými prvky John Cooper Works, mezi něž patří rozšířené blatníky přizpůsobené širšímu rozchodu kol a masivní přední nárazník s přídavnými splittery vpravo a vlevo. Na elektrické srdce Safety Caru upozorňuje zaslepená maska chladiče a logo MINI Electric.
Jelikož prakticky není potřeba žádný chladicí systém pohonu, přední část vozu je pro zlepšení aerodynamiky z většiny zakrytá. Jedinými výjimkami jsou místa pod maskou chladiče a přitažlivé, téměř čtvercové nasávací otvory pro chlazení brzd. Bílá blikací světla Safety Caru jsou harmonicky zakomponovaná do kapoty. Charakteristické MINI pruhy na kapotě přesahují přes střechu až na zadní část karoserie.
Společně s většími koly, které vyplňují téměř celé podběhy, je posílen dojem typického rozkročeného postoje MINI. Okraje blatníků a spoilery byly vyrobeny, nebo přesněji řečeno vytištěny, v Oxfordu na 3D tiskárně z recyklovaného karbonu. Žluté linky a povrchy aerodynamických prvků (například blatníků kol, prahových lišt a zadního křídla) naznačují, že v těchto oblastech došlo k optimalizaci proudění vzduchu, toto barevné řešení vizuálně zdůrazňuje vzduchové deflektory a hrany aerodynamických částí. Výraznou vizuální show „předvádějí“ i odlehčená 18palcová kola ve dvoubarevném provedení černá-neonová oranžová se čtyřmi paprsky ve stylu MINI John Cooper Works GP.
Na nápadném průchozím střešním spoileru je umístěna jednotka signalizačních světel. Celek byl opět vytištěn 3D tiskárnou v oxfordském závodě MINI. Rozšířené zadní blatníky zdůrazňují široký rozchod vozu a nerušivě přecházejí do zadního nárazníku. Ten má výřezy v oblasti kol, takže odkrývá pohled na závodní pneumatiky s vysokou úrovní gripu. Uprostřed zádi je umístěn zvýrazněný difuzor.
Interiér byl zbaven všech nepotřebných věcí; zůstala pouze přední sedadla. Prostor pro řidiče vyplňuje certifikované sedadlo se šestibodovými pásy schválenými jak pro závodní, tak pro silniční použití, volant s minimalistickým karbonovým pohlcovačem nárazu a digitální přístrojový panel. Centrální přístroj byl pro další snížení hmotnosti nahrazen karbonovým krytem. Na středovém tunelu je volič převodovky, ruční brzda a ovládání signalizačních světel, to vše v karbonovém provedení. Podobně zjednodušené karbonové dveřní panely s klikami dveří a ovládáním oken jsou vybaveny látkovými popruhy pro snadnější zavírání. Dalším z výrazných prvků interiéru je navařený rám zvyšující úroveň bezpečnosti.
Zásluhou důsledného odlehčování váží karoserie Safety Caru jen přibližně 1230 kg, což znamená, že je asi o 130 kg lehčí než sériové MINI Cooper SE. Systém pohonu, který taktéž vychází z MINI Cooper SE, dosahuje výkonu 135 kW a točivého momentu 280 Nm, díky čemuž MINI Electric Pacesetter od JCW zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy (sériový model: 7,3 s) a z 0 na 60 km/h za pouhých 3,6 s (sériový model: 3,9 s).
Pro Safety Car jsou nicméně zásadní hodnoty pružného zrychlení. V tomto ohledu MINI předvádí všechny výhody elektrického systému pohonu s velkým točivým momentem a jednostupňovou převodovkou, protože zvládne zrychlit z 80 na 120 km/h za 4,3 s (sériový model: 4,6 s).
Podvozek je vybaven závodními tlumiči s pružinami (coilover) s třístupňově stavitelným odskokem, kompresí, výškou a odklonem, které poskytují dokonalý pocit z jízdy jako v motokáře.
Celek dokresluje závodní uložení ramen podvozku, o 10 mm rozšířený rozchod kol, čtyřpístkové brzdové třmeny a kola z MINI John Cooper Works GP s pneumatikami Michelin Pilot Sport (rozměr 245/40 R18). Jedná se o stejné pneumatiky, které jsou použity na předních kolech závodních monopostů Formula E.
MINI Electric Pacesetter od JCW bude poprvé v akci použito v Římě 10. dubna 2021 v rámci druhého podniku (Race 3) letošní sezony Formula E. Za volantem bude sedět oficiální řidič Safety Caru FIA Formula E Bruno Correia.
Komentáře ke článku