Přidáte se k nám?
Autobus v malém rozměru
Test vozu Volkswagen Crafter Bus
Tentokrát v rámci testu zabrousíme do trochu jiné oblasti, než vám běžně představujeme. Na test nás čekalo osobní dodávkové vozidlo, konkrétně Volkswagen Crafter Bus, určený pro přepravu až devíti osob včetně řidiče. Na takovýto druh dopravního prostředku stačí obyčejný řidičský průkaz na osobní vůz do 3,5 t.
Základem pro přestavbu je klasický skříňový Crafter, který je ale třeba dopředu vybavit některými prvky.
S vozem jsme se měli možnost důkladně seznámit během více než osmi set padesáti ujetých kilometrů, které byly rozloženy mezi dálnice (590 km), silnice mimo obec (190 km) a trasy ve městě (80 km).
Pokud někdo uvažuje o pořízení vozu pro přepravu většího počtu osob a mezi kandidáty je i Crafter, může si ho nechat oficiálně přestavět ze skříňové verze. Má to ale několik podmínek. První je absence dělící přepážky za řidičem. Ta by totiž znemožňovala přístup k ostatním cestujícím a v případě nehody by zablokovala možný únikový východ. Nemluvě o nemožnosti otevření okének a tím zamezení přirozené ventilace.
Druhou nutností je okenní paket. Tím vůz získá na útulnosti díky výhledu ven i pro cestující. A poslední podmínkou je obložení stropu kabiny a prostoru pro cestující s nebo bez výdechu klimatizace. Naše verze těmito výdechy disponovala.
Další alternativy jsou již dobrovolné a pouze zpříjemňují jízdu celé posádce. Jedná se například o Climatronic s druhým výměníkem topení nebo LED osvětlení pro cestující vzadu.
Interiér
Vnitřní část vozu musíme rozdělit na dvě části. První je prostor pro cestující a druhou pro řidiče. Tou také začneme. Původní zaměření vozu je viditelné na první pohled. Prostor pro řidiče je prošpikován úložnými prostory, kterých je všude přehršel. Sedadla byla pohodlná i na delší vzdálenosti a ani na nerovných vozovkách nevznikaly problémy s otlačeninami. Řidič může navíc využívat područky na obou stranách sedačky.
Pokud jedou pouze řidič se spolujezdcem, lze prostřední opěradlo jednoduše sklopit zatažením za pásek. To pak může být využito jako opěradlo a zároveň se sem dají pod gumičku odložit dokumenty nebo do držáků různé nápoje.
Protože původně jde o pracovní vůz, plasty přístrojové desky jsou pro jednodušší údržbu tvrdé. Nastupování může být pro nižší cestující náročnější, zvláště na místo řidiče a spolujezdce vpředu. Pro ulehčení je na obou stranách vozu madlo. Zásuvku 12 V nalezneme ve středu přístrojové desky ve spodní části. Trochu nás zarazilo vnitřní zpětné zrcátko, které směřovalo do zadní přepážky. Jediné využití pro něj je tedy sledování cestujících na zadních sedadlech.
Nyní se zaměříme na prostor pro posádku v zadní části vozu. Zatímco vepředu je množství odkládacích prostor, vzadu bychom je hledali velmi obtížně. Osobní věci a drobnosti jdou odkládat pouze na volná sedadla. Na druhou stranu ale jsou sedadla celkem pohodlná.
Každé sedadlo mělo dvě područky na opření, které bylo možné složit. Velkou předností je vysoká variabilita sedadel. Lze je posunovat v předem nastavených kolejnicích. Na jejich povolení jsme potřebovali obrovskou sílu. V univerzálním nastavení je v zadní části vozu všude značné množství prostoru. Nikdo se koleny nedotýkal sedaček před sebou.
V druhé řadě, hned za řidičem a spolujezdci, byl u země umístěn výdech klimatizace, který ale po většinu času foukal horký vzduch, ačkoliv teplota vpředu byla nastavena na 20 stupňů.
Osvětlení bylo dostatečné za využití svítidel s LED technologií. Na přístrojové desce lze osvětlení v zadní části vozu aktivovat a zároveň i vypínat. Příjemným překvapením bylo postupné stmívání.
Přepážka, která odděluje zavazadlový prostor od části pro posádku, byla z vnitřní strany pokryta čalouněním. Z druhé strany ale jakákoliv krytina chyběla a byla zde vidět překližka, která prostory dělila.
Praktičnost
Nyní si více přiblížíme odkládací prostory a jejich možnosti. Ve dveřích najdeme hned tři otevřené schránky, kam lze něco odložit. Do té úplně spodní se za jízdy těžko dostává, takže tam lze uložit nouzové vybavení nebo to, co se tak často nevyužívá. Druhá kapsa je největší a můžeme zde umístit prakticky cokoliv. Ta poslední, přímo pod klikou, je ideální třeba na další půllitrovou lahev nebo na odložení drobností.
Další místo na odložení věcí se nachází pod rádiem. Do prostoru se například vejde mobilní telefon. Ten lze umístit i před spolujezdce do přihrádky v přístrojové desce. Uzavíratelná schránka neoplývá přílišnou velikostí, ale něco tam lze dát také. Dvě velké kapsy se nacházejí ještě u stropu a mezi nimi nalezneme další malý prostor.
Nápoje se vejdou do speciálních stojánků na obou stranách přístrojové desky nebo do složeného opěradla druhé sedačky. Trochu nám chyběla schránka na brýle.
Jinak ale naše výbava poskytovala vše, co známe z běžného osobního vozu. Parkovací senzory s kamerou při couvání, automatickou duální klimatizaci Climatronic nebo vybavený infotainment s kvalitními reproduktory. Zmíněná parkovací kamera je umístěna na střeše, je tudíž menší šance jejího znečištění za jízdy.
Díky vyššímu umístění LED světlometů byl i dosvit poměrně velký. Zároveň jsme se nemuseli starat o spouštění světel, neboť vše zařídila automatika. Za mlhy nebo za deště je potřeba zkontrolovat aktivaci světel. Jak obecně platí, senzory nemusejí zaznamenat zhoršení viditelnosti.
Konektivita
Protože se původně jednalo o dodávkový vůz, očekávali jsme, že reprosoustava a rádio budou představovat základ. Byli jsme ale příjemně překvapeni. Infotainment Composition Media s osmipalcovým barevným dotykovým displejem a čtyřmi reproduktory ve výsledku hrál velmi dobře a kvalitně. Při srovnání s některými dříve testovanými vozy lze říci, že při správném nastavení byla kvalita hudební reprodukce v tomto případě lepší. Grafika byla poměrně slušná a odezva po dotyku bezvadná.
Spojení s telefonem se uskutečnilo bez sebemenšího zaváhání a následné přehrávání přes telefon také probíhalo bez záseků. Slot na přehrávání hudby přes USB port je rafinovaně ukryt v kapse na vrchu přístrojové desky na straně řidiče společně s AUX konektorem. Na první pohled tudíž nejsou vidět a museli jsme trochu hledat. Ve schránce nalezneme ukrytý CD měnič a slot na SD kartu.
V dlouhém autě, kterým Crafter je, bychom ocenili zesílení hlasu do zadní části vozu. K tomu by bylo potřeba vybavit zadní část reproduktory, které ale v nabídce nejsou. Museli jsme se tudíž spokojit se zvýšením hlasu, pokud jsme chtěli mluvit s cestujícími ve třetí řadě sedaček.
Pohonná jednotka
Pod kapotou pracuje dvoulitrový přeplňovaný vznětový agregát se vstřikováním Common Rail, naladěný na 130 kW (177 koní). Poháněl přes osmistupňovou automatickou převodovku přední nápravu. Točivý moment pak dosahuje slušné hodnoty 410 Nm. Fanoušci ručního řazení si samozřejmě objednají šestistupňový manuál. Stejně tak si lze vybrat i z pohonu všech kol 4Motion.
Oficiálně dosahuje Crafter spotřeby paliva na úrovni 7,7 l/100 km. Ve skutečnosti jsme se dostali na hodnotu 9,9 l/100 km. Po většinu trasy byl vůz osazen šesti pasažéry a drobným nákladem. Finální spotřeba je samozřejmě závislá na jízdním stylu každého řidiče a na profilu cesty.
Jízda
Rozjezd je plynulý, automatická převodovka mění rychlostní stupně jak na běžícím pásu pouze s minimálním cuknutím. První rychlostní stupeň je ale pouze na rozjezd, neboť již v deseti kilometrech za hodinu byly otáčky motoru hodně vysoko a automat přeřazoval výše.
Osmý stupeň je pak hlavně na udržování rychlosti. Jakmile přišel kopec, automat okamžitě podřazoval. Trochu nám při jízdě z kopce chybělo automatické vyřazování na neutrál. Díky tomu by se dala využít vyšší váha vozu a tím pádem dojet i dále v rovných úsecích nebo v dálničním provozu. Plusem je nádherný výhled z velkých bočních zrcátek. Spodní zrcátko směřuje na zadní kola, čímž lze sledovat případné vyhýbání obrubníku.
Díky výšce bezmála 2,6 metru se vůz při rychlejším projetí zatáček nakláněl. Bylo tudíž potřeba projíždět oblouky nižší rychlostí. Další vlastností typickou pro nákladní dodávky je tvrdší pérování. To se projevilo i zde.
Díky tvrdšímu pérování, které umožňuje převoz většího množství nákladu ve standardní verzi Crafteru, jsou ve voze cítit nerovnosti na vozovce. Cestující v zadních řadách zhodnotili, že při přejezdu nerovností jsou rázy od nápravy poměrně silné. Nicméně díky pohodlným sedačkám je tato nevýhoda alespoň trochu kompenzována.
Shrnutí
Jak pokaždé připomínáme, je třeba si vždy zvolit priority, co od vozidla očekávat. Pokud plánujeme vozit větší množství cestujících, ideálně na kratší vzdálenosti, a občas vyrazit i na nějakou tu delší trasu, je Crafter dobrou volbou.
Místa je všude dostatek, řidič i spolujezdec mají k dispozici nepřeberné množství odkládacích prostor. Velký plus spatřujeme i v automatické převodovce, která velmi usnadní práci a nevidí se tak často. Je třeba ale počítat s tvrdším pérováním, zvlášť na nekvalitním povrchu je tento nedostatek dost cítit.
Ceník vozu se skládá ze dvou částí. První je samostatný Crafter s požadovanou výbavou. Testovaná varianta se skládala z nejsilnější pohonné jednotky, automatické osmistupňové převodovky a bohaté příplatkové výbavy. Celková cena naší varianty přesáhla 1 400 000 Kč.
Druhou částí je samotná přestavba. Ta do vozu přidává mimo jiné šest sedaček, odnímatelnou přepážku s otvorem pro dlouhé předměty, obložení a zateplení prostoru pro cestující nebo podlahu s krytinou Altro. Na úpravu je třeba si připravit dalších 180 000 Kč. Celkově tak cena vozu přeskočila 1 500 000 Kč.
Základní údaje - Volkswagen Crafter Bus
Karoserie: | Dodávka |
Počet míst: | devět |
Předchůdce: | Volkswagen Crafter |
Příbuzné modely: | Volkswagen Crafter |
Hlavní konkurenti: | Renault Master Kombi, Mercedes-Benz Sprinter Tourer, Hyundai H1 Tour |
Platforma: | LT/T1N |
Pohon: | přední náprava |
Motor: | vznětový 2.0 TDI |
Výkon | 130 kW |
Točivý moment: | 410 Nm |
Umístění motoru: | vpředu |
Převodovka: | automatická osmistupňová |
Maximální rychlost: | 165 km/h |
Spotřeba paliva podle WLTP: | 7,7 – 7,6 l/100 km |
Délka: | 5986 mm |
Výška: | 2590 mm |
Rozvor náprav: | 3640 mm |
Průměr otáčení: | 13,6 m |
Provozní hmotnost: | 2097 kg |
Užitečné zatížení: | 1403 kg |
Zavazadlový prostor: | 4,6 m3 |
Místo výroby: | Polsko |
Záruka: | čtyři roky nebo 200 000 kilometrů a dva roky na přestavbu |
Cena testovaného modelu: | 1 581 379 Kč |
Foto: Jiří Hájek mladší a Petr Hájek
Komentáře ke článku