Přidáte se k nám?
Ford Puma přijíždí na český trh
Malý crossover s největším zavazadlovým prostorem v segmentu
Malý crossover, rozšiřující nabídku Fordu na evropských trzích, dostal jméno Puma, které kdysi neslo kupé. Nová Puma se navzdory půdorysu srovnatelnému s Fiestou vyznačuje proporcemi SUV. Využívá optimalizovanou platformu Fordu pro vozy segmentu B jako Fiesta, patřičně upravenou pro větší a těžší automobil.
Puma je dlouhá 4186 mm při rozvoru náprav 2588 mm. Zavazadlový prostor má objem 456 l, respektive 406 l ve verzi mHEV. Pod podlahou zavazadlového prostoru je unikátní Ford MegaBox s rozměry 764 x 753 x 306 mm a objemem 81 l. Lze v něm převážet nestabilní předměty o výšce až 1150 mm, například pokojové rostliny, popřípadě ho zakrýt víkem. Díky syntetickému potahu a výpustní zátce je možné MegaBox vymývat vodou. Podlahu zavazadlového prostoru lze přestavět do tří poloh. V nižší je k dispozici maximální objem a Ford MegaBox je zakrytý, ve vyšší vznikne se sklopenými opěradly zadních sedadel podlaha v jedné rovině.
Zážehový tříválec 1,0 EcoBoost/92 kW (125 k) s největším točivým momentem 170 N.m je vybaven mild-hybridním pohonem s řemenem poháněným integrovaným startér/generátorem o výkonu 11,5 kW, který nahrazuje alternátor. Při brzdění a jízdě setrvačností rekuperuje energii a dobíjí lithio-ionový akumulátor pracující s napětím 48 V. Startér-generátor zároveň účinkuje jako elektromotor. V případě potřeby asistuje spalovacímu motoru při akceleraci a napájí elektrické příslušenství vozu.
Inteligentní mild-hybridní systém volí ze dvou strategií - nahrazení točivého momentu motoru, kdy startér-generátor pracuje jako elektromotor a poskytuje až 50 N.m, nebo jeho zvýšení o 20 N.m při plné zátěži. respektive až o 50 % při nízkých otáčkách. Integrovaný startér-generátor dokáže znovu spustit motor za 300 milisekund. Díky tomu lze častěji aktivovat funkci stop-start, jakmile rychlost klesne pod 15 km/h, i se zařazenou rychlostí. Stačí, aby řidič vyšlápl spojku. Spotřeba verze mHEV je 4,4 l/100 km.
Zájemci se mohou rozhodnout také pro konvenční zážehový motor 1,0 EcoBoost/92 kW (125 k) s kombinovanou spotřebou paliva od 4,6 l/100 km. Oba motory, 1,0 EcoBoost i EcoBoost mild-hybrid, disponují inovativní funkcí vypnutí jednoho válce při částečném zatížení. K deaktivaci i opětovné aktivaci válce postačuje 14 milisekund. Oba se dodávají se šestirychlostní převodovkou. Později v letošním roce bude možné volit i novou sedmistupňovou samočinnou dvouspojkovou převodovku.
Soustava asistenčních technologií Ford Co-Pilot360 využívá 12 ultrazvukových senzorů, tři radary a dvě kamery. Adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go s rozpoznáváním dopravních značek pomáhá zachovat bezpečnou vzdálenost od vozidel vpředu. Dokáže vůz zcela zastavit a opět rozjet, pokud doba zastavení není delší než tři sekundy. V případě, že je prodleva delší, může řidič systém opět aktivovat stiskem tlačítka na volantu nebo lehkým zatlačením na plynový pedál. Funkce Stop & Go jsou k dispozici pouze v kombinaci se sedmistupňovou samočinnou převodovkou.
Jako první Ford segmentu B nabízí nová Puma širokoúhlou zadní kameru s pozorovacím úhlem 180°. Při couvání pomůže řidičům také systém hlídání mrtvých úhlů s varováním před projíždějícími vozy. V případě, že řidič nereaguje na varování, samočinně zabrzdí.
Nový digitální přístrojový štít je tvořen plně konfigurovatelným 12,3“ HD displejem. Jako první model své třídy nabízí Ford Puma přední sedadla s masážní funkcí - standardně pro Titanium X. Zeštíhlená konstrukce předních opěradel ponechává více místa pro kolena cestujících vzadu.
Také pro Pumu je k dispozici zabudovaný modem FordPass Connect, díky němuž lze ve voze vytvořit WiFi hotspot pro až 10 zařízení. FordPass Connect umožňuje využívat v navigaci aktuální dopravní informace získávané v reálném čase, streamovat zvukový a video obsah i během jízdy a v kombinaci s mobilní aplikací FordPass Connect používat funkce vzdáleného přístupu. K nim patří poloha zaparkovaného vozidla, jeho stav vozidla - hladina paliva, stav alarmu, životnost oleje a podobně, odemykání, zamykání a spouštění motoru na dálku. Nová funkce upozornění na nebezpečí na trase dokáže varovat řidiče před potenciálně nebezpečnou situací ještě předtím, než ji zaznamenají senzory vozu.
Na výběr je sportovně stylizovaná Puma ST-Line nebo komfortně vybavená Puma Titanium. Puma ST-Line X Vignale vychází z modelu ST-Line, ale má rozměrný zadní spoiler. Do její standardní výbavy patří LED světlomety, sedadla potažená kůží Windsor, volant potažený kůží Manacor, prémiový audiosystém B&O nebo bezklíčové odemykání KeyFree.
Specifickým ztvárněním exteriérových detailů se vyznačuje luxusní Puma Titanium X. Puma ST-Line X je inspirovaná sportovními modely Ford Performance a její podvozek se liší specifickým naladěním pružin i tlumičů pérování. Na vrcholu nabídky bude od května nová varianta Puma ST-Line X Vignale.
V souvislosti s výrobou Pumy investoval Ford 200 milionů eur (v přepočtu asi pět miliard Kč) do závodu v rumunské Craiově a zamšstnal zde dalších 1700 lidí. Od roku 2008 společnost v Craiově investovala už téměř 1,5 miliardy eur (38 miliard Kč).
Základní cena pro Pumu 1,0 EcoBoost/92 kW (125 k) Titanium je 513 900 Kč s prodlouženou zárukou na pět let/120 000 km, v případě motoru 1,0 EcoBoost mHEV to je 552 900 Kč. Cenové zvýhodnění mohou nabídnout přímo prodejci Fordu.
Komentáře ke článku