Přidáte se k nám?
Ford Ranger Raptor je dovádivý dravec
Speciální verze velkého pick-upu pro nevšední zážitky
Auto, které u nás leckdo pokládá za symbol Ameriky, se ve Spojených státech vůbec neprodává. Speciální verze pick-upu Ford Ranger Raptor vyžaduje velký prostor - pro jízdu i parkování. Tento extrémní bojovník s nepohodou má problém vejít se na užší silnice, nemluvě o jízdě v městských ulicích. K tomu ale není určen. Doma je v terénu, nejlépe v poušti. Těch si u nás moc neužije, ale i bláto a nerovné plošiny jej, respektive jeho řidiče, uvádějí do extáze.
Jestliže běžný Ford Ranger je výtečné auto pro jízdy v terénu, pak verze Raptor jeho schopnosti umocňuje na úroveň, kterou asi jen málokdo, ale hlavně málokde dokáže plně využít. V době, kdy svět blázní v honičce za snižováním emisí a diskuzemi o efektivitě dopravy je toto auto opravdu reliktem doby dávno minulé (ale opravdu minulé?). Samozřejmě, že je praktické, díky majestátním rozměrům nákladové plochy a jedinečným schopnostem pro tažení přívěsů, a perfektní pro cesty za volnočasovými aktivitami. Jeho skutečný účel ale je jasný - pobavit se jízdou v podmínkách, kde ostatní zůstávají stát. Asi jen málokoho napadne si pro zábavu koupit malý náklaďák, ale obří extrémní pick-up? Proč ne.
Raptor je vyšší a širší než standardní Ranger. Nicméně aby nikdo nebyl na pochybách, že toto je opravdu něco jiného, na přídi není tradiční oválné logo, ale velký plastový nápis Ford.
Ranger je ortodoxní terénní vozidlo s karoserií na žebřinovém rámu, který je ale zesílený. U zadních kol tuhou nápravu s listovými pery nahradilo nezávislé zavěšení, vinuté pružiny a vedení Wattovým přímovodem. To je skvělé pro jízdní vlastnosti vozu v terénu, ale rozhodně ne pro přepravu těžkého nákladu. K tomu se přidávají speciální tlumiče Fox Racing s technologií Position Sensitive Damping, posílené brzdy (všechny jsou kotoučové) a vše korunují speciální terénní pneumatiky BF Goodrich K02 (tedy od Michelinu) - vynikající v jakémkoliv terénu, ale rozhodně nevhodné na mokrý asfalt.
Raptor má o 51 mm zvýšenou světlou výšku na 283 mm proti standardnímu Rangeru, protože zdvih předních tlumičů vzrostl o 32 % a zadních o 18 %. Podlahu vozu chrání ocelový plech o tloušťce 2,3 mm. Také nové nárazníky jsou menší, aby poskytovaly lepší nájezdový úhel. Ten vpředu činí 32,5°, přechodový úhel a zadní nájezdový úhel mají hodnotu shodných 24°. Brodivost je nevídaných 850 mm.
Pokud si velký pick-up představujeme s motorem V8 pod přední kapotou, pak nás mohutný Raptor zaskočí dvoulitrovým vznětovým čtyřválcem EcoBlue se dvěma malými turbodmychadly. Poskytuje největší výkon 157 kW (213 k) a točivý moment 500 N.m, což při hmotnosti vozu přes 2,5 tuny není moc. Vysvětlovat to nižší spotřebou se u takovéhoto auta zdá být komické. Každopádně v těžkém terénu není jízda ani v nejmenším omezena nedostatkem výkonu. Převodovka je desetistupňová automatická s možností ovládání páčkami pod volantem.
Přiřaditelný pohon všech kol AWD umožňuje volbu pohonu jen zadních kol 2H pro silnice a lehký terén, všech kol 4H pro náročnější podmínky a s přiřaditelnou redukcí 4L do nejtěžšího marastu.
Řidič má k dispozici systém Terrain Management se šesti režimy jízdy v terénu: normálním, sport pro temperamentní styl na silnicích, tráva/štěrk/sníh, bláto/písek, kameny a speciálním Baja, vypínajícím většinu asistenčních systémů. Tyto režimy mají specifické naprogramování činnosti pohonu všech kol AWD, protiprokluzového systému ESC, ovládání reakcí řízení, převodovky a motoru a podobně.
Ranger Raptor s lehkostí překonává i velké překážky, nečiní mu potíže vyjeté koleje a brody. Také asi jen těžko najdeme auto, které je tak suverénní i v hlubokém písku. Na rozbitých cestách je ve svém živlu - čím rychleji se jede, tím více se uplatňují vynikající tlumiče Fox Racing. Díky nim efektivněji překonává překážky, takže rychlá jízda po rozbitých cestách a výmolech je velmi pohodlná.
Ford Ranger Raptor je opravdu výtečné terénní auto, které skvěle pobaví - za 1 519 494 Kč s DPH!
Komentáře ke článku