Přidáte se k nám?
Na Czech New Energies Rallye byl nejúspornější Hyundai
Modely Ioniq a Kona ovládly stupně vítězů
Podrobněji se vracíme k jedné hodnocené kategorii na Czech New Energies Rallye 2019, která skončila o víkendu. Letos nově se samostatně hodnotila i spotřeba v rámci FIA e-Rally Energy Consumption Cupu. V ní skončila jinak vítězná Audi e-tron na posledních místech.
Tohoto hodnocení se ani zásah komisařů FIA, kteřá nařídili zkrácení trasy, příliš nedotkl. Vozy, které se umístily na prvních místech, rozhodně nepatřily k těm, které bojovaly s dojezdem. Z první pětky měl asi nejmenší rezervu v dojezdu vítězný Hyundai Ioniq Electric.
Spotřeba se nehodnotila během celé soutěže. Byla zkoumána ve druhé etapě a v první polovině třetí. Po nočním nabíjení mezi první a druhou etapou komisaři zaznamenali stav baterie v procentech. Následně měřili, kolik energie bylo do jednotlivých vozů reálně dobito během přestávky uprostřed etapy, při nočním dobíjení před třetí etapou a v pauze v její polovině. Poté zaznamenali, na kolika procentech je baterie a podle udávané kapacity dopočítali rozdíl.
Právě ve zmíněném dopočtu spočívá potenciální nepřesnost, zejména u vozidel s větší baterií. Například u automobilů Hyundai Kona a Kia e-Niro, které mají kapacitu baterie 64 kWh, činí 1 % 0,64 kWh. Pokud by se projevila na začátku i konci, tak může být celková chyba až téměř 1,3 kWh. Ale v rámci možností je to nejpřesnější systém. Přesnější by bylo jen nabití do plna na začátku i konci, na což není čas.
Hodnocení spotřeby ovládl jediný Hyundai Ioniq Electric ve startovním poli, ve kterém jela francouzská posádka Alexander Stricher a Jean-Charlese Huvelle. Ti dosáhli spotřeby 10,71 kWh/100 km. Není to překvapení, protože i podle našich zkušeností je aerodynamický a relativně lehký Ioniq Electric nejúspornější mezi elektromobily.
Překonat jej mohou jen minivozy, které ovšem mají menší dojezdy a náročnější trasu letošní New Energies Rallye by nezvládly. Podle soutěžících, kteří se s ní potkávali na trasách RS, navíc tato posádka neřešila pravidelnost, ale jela s jasným cílem být co nejúspornější. To je vidět i na výsledcích v pravidelnosti.
Na druhém a třetím místě se pak umístily posádky vozů Hyundai Kona Electric s českými posádkami. Ondřej Běhal a Jana Běhalová dosáhli spotřeby 12,58 kWh/100 km a následovala je posádka Jakub Špaček – Jiří Paroubek, kteří se stejným vozem dosáhli spotřeby 13,53 kWh/100 km.
Za zmínku ale stojí, že čtvrtá Kia e-Niro, se kterou jeli Radek a Daniel Pecákovi měla téměř stejnou spotřebu, před zaokrouhlením jen o setinu kWh/100 km vyšší (13,54 kWh/100 km), což je rozdíl mnohem nižší, než možná odchylka. Ale podle oficiálního výpočtu na tom byla posádka elektrické Kony lépe. A faktem je, že e-Niro je o třídu větší auto než Kona, takže lze předpokládat, že Kona o něco úspornější, i když má stejnou techniku.
U dalších vozů už spotřeba stoupá více, následovaly vozy Volkswagen e-Golf a Renault Zoe se spotřebou přes 15 kWh/100 km a dále spotřeba rostla ještě strměji. „Nejžíznivější“ Audi e-tron se dostalo na 30,85 kWh/100 km a to před započtením penalizace. Ale to bylo dopředu jasné, že velká luxusní SUV nebudou favority ve spotřebě.
Komentáře ke článku