Přidáte se k nám?
Elektromobil Kia e-Niro v Česku
Elektrická verze se ukázala na Amperu v Brně
Automobilka Kia vyvinula model Niro pouze pro alternativní pohony. Začala klasickým hybridem bez externího dobíjení, poté přišel na trh plug-in hybrid a jako poslední začala vyrábět elektromobil Kia e-Niro. Kromě luxusních vozů s cenovkou přes dva miliony na českém trhu není elektromobil, který by prostorností odpovídal požadavkům na rodinné auto a právě to by mělo elektrické Niro změnit.
Zatímco v mnoha evropských státech na západ od nás se Kia e-Niro prodává již od konce loňského roku, u nás si teprve odbyla výstavní premiéru na právě probíhajícím veletrhu Amper v Brně. Českou cenovku stále nemá.
Vozidlo vybavené lithium-iont polymerovým akumulátorem s kapacitou 64 kWh ujede na jedno nabití podle kombinovaného cyklu WLTP 455 kilometrů s nulovými přímými emisemi CO2. V městském cyklu WLTP pak e-Niro dokáže na jedno nabití urazit až 615 kilometrů.
Jelikož umožňuje rychlodobíjení výkonem až 70 kW, tak s využitím rychlodobíjecí stanice o výkonu 100 kW se baterie dobije z 20 na 80 % za pouhých 42 minut. Nutno ale dodat, že v Česku máme zatím jen dobíjecí stanice o maximálním výkonu 50 kW (kromě jedné neveřejné 100 kW), takže je potřeba počítat s dobou okolo hodiny.
Vedle již zmíněné verze s baterií o kapacitě 64 kWh, která má motor o výkonu 150 kW, se vyrábí ještě levnější varianta s motorem o 100 kW a kapacitou baterií 39,2 kWh. Ta má kombinovaný dojezd podle WLTP 289 kilometrů, což je stále mezi elektromobily nadprůměrná hodnota a většině řidičů to na běžné jízdy bude stačit.
Výkonnější varianta má maximální rychlost 167 km/h a z 0 na 100 km/h se rozjede za 7,8 sekundy, zatímco slabší verze to zvládne za 9,8 sekundy a zrychlování ukončí na 155 km/h. Zato je ale úspornější, má kombinovanou spotřebu 15,3 kWh/100 km, zatímco silnější verze 15,9 kWh/100 km.
Interiér nabídne dostatek místa pro čtyřčlennou posádku, což jsme si sami vyzkoušeli. Pokud jde o místo na nohy, i člověk s výškou přes 190 centimetrů se posadí „za sebe“ aniž by měl kolena natlačená na sedačce před sebou. Vzhledem k šířce 1 805 milimetrů lze předpokládat, že na šířku to nebude špatné ani při plném obsazení zadních sedaček.
Důvodem, proč se vůz zatím u nás neprodává, je, že v zemích, kde se Kia e-Niro začala nabízet dříve, zejména v Nizozemsku, se vyprodaly kvóty určené pro Evropu. Doufejme tedy, že Kia navýší výrobu tak, aby pokryla velký zájem, a že se dočkáme brzy elektrického Nira i v Česku.
Základní údaje - Kia e-Niro 150 kW
Karoserie: | pětidveřové SUV/crossover |
Počet míst: | 5 |
Předchůdce: | - |
Příbuzné modely: | Kia Niro HEV, Kia Niro PHEV, Hyundai Kona Electric |
Hlavní konkurenti: | Nissan Leaf, Mercedes B electric |
Platforma: | - |
Pohon: | 4x2, předních kol |
Motor: | - |
Umístění motoru: | elektromotor vpředu napříč |
Převodovka: | jeden stálý převod |
Maximální rychlost: | 167 km/h |
Zrychlení 0-100 km: | 7,8 s |
Spotřeba energie podle NEDC: | - |
Spotřeba energie podle VLTP: | 15,9 kWh/100 km |
Kapacita akumulátorů | 64 kWh |
Dojezd | 455 km |
Délka: | 4375 mm |
Výška: | 1570 mm |
Rozvor náprav: | 2700 mm |
Průměr otáčení: | - |
Provozní hmotnost: | 1866 kg |
Užitečné zatížení: | 418 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 451 l |
Místo výroby: | - |
Záruka: | - |
Cena základní verze: | zatím nezveřejněna |
Komentáře ke článku