Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

První vyrobený Seat slaví 65 let

První vyrobený Seat slaví 65 let

Vůz, který začal psát historii španělského automobilismu

Zítra, 13. listopadu, oslaví padesáté šesté narozeniny první osobní automobil z dílny španělské automobilky Seat, model 1400.

Založení společnosti Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A., tedy Seat, proběhlo již v roce 1950. Původně vznikla pouze jako společný podnik pro licenční výrobu automobilů Fiat, konkrétně modelů 600, 800, a 850. Stavění aut Španěle očividně bavilo a tak první automobil s vlastní konstrukcí na sebe nenechal dlouho čekat. Byl jím model 1400, který světlo světa spatřil v roce 1953. Automobilka tehdy přišla s kůží na trh a začala psát své dějiny. 

Design se nechal volně inspirovat americkými koráby z padesátých let. Jako jeden z prvních vozů v Evropě disponoval samonosnou karoserií. Seat 1400 měl vpředu podélně uložený zážehový motor, který poháněl kola tuhé zadní nápravy s rozvodovkou. Motor o objemu 1,4 litru dosahoval nejvyššího výkonu 44 koní, maximální rychlost činila 120 km/h. Zadní tuhá náprava byla opatřena podélnými čtvrteliptickými listovými pery, která současně plnila funkci podélných ramen a byla doplněna vinutými pružinami. Součástí systému zadní nápravy byla i panhardská tyč, která zajišťovala příčné ustavení nápravy vůči karoserii. Na svou dobu disponoval vůz i velmi slušnou spotřebou 10,5 litru na 100 km. 

První Seat 1400 – s registrační značkou B-87.223 – sjel z montážní linky výrobního závodu Zona Franca v Barceloně 13. listopadu 1953. V prvním roce výroby vznikalo pouhých pět vozidel denně. Model 1400 se měl stát základním stavebním kamenem společnosti. Své uplatnění našel jak mezi vozy taxislužby, tak i ve službách státní moci. Během prvního roku výroby vzniklo 1345 vozů. Protože ale vývoj musel neustále pokračovat a automobilka odstraňovala některé mouchy, postupem času se představilo několik verzí. Modernizovaná verze 1400 A přišla v roce 1954, následovaly ji 1400 B v roce 1956 a 1400 C v roce 1960.

Model 1400 sjížděl z výrobních linek až do roku 1964, s celkovým počtem 98 978 vyrobených kusů. I nadále zde však pokračovala licenční výroba fiatů, a to až do počátku osmdesátých let. Od roku 1990 je 100% vlastníkem automobilky koncern Volkswagen.

Komentáře ke článku