Přidáte se k nám?
První vyrobený Seat slaví 65 let
Vůz, který začal psát historii španělského automobilismu
Zítra, 13. listopadu, oslaví padesáté šesté narozeniny první osobní automobil z dílny španělské automobilky Seat, model 1400.
Založení společnosti Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A., tedy Seat, proběhlo již v roce 1950. Původně vznikla pouze jako společný podnik pro licenční výrobu automobilů Fiat, konkrétně modelů 600, 800, a 850. Stavění aut Španěle očividně bavilo a tak první automobil s vlastní konstrukcí na sebe nenechal dlouho čekat. Byl jím model 1400, který světlo světa spatřil v roce 1953. Automobilka tehdy přišla s kůží na trh a začala psát své dějiny.
Design se nechal volně inspirovat americkými koráby z padesátých let. Jako jeden z prvních vozů v Evropě disponoval samonosnou karoserií. Seat 1400 měl vpředu podélně uložený zážehový motor, který poháněl kola tuhé zadní nápravy s rozvodovkou. Motor o objemu 1,4 litru dosahoval nejvyššího výkonu 44 koní, maximální rychlost činila 120 km/h. Zadní tuhá náprava byla opatřena podélnými čtvrteliptickými listovými pery, která současně plnila funkci podélných ramen a byla doplněna vinutými pružinami. Součástí systému zadní nápravy byla i panhardská tyč, která zajišťovala příčné ustavení nápravy vůči karoserii. Na svou dobu disponoval vůz i velmi slušnou spotřebou 10,5 litru na 100 km.
První Seat 1400 – s registrační značkou B-87.223 – sjel z montážní linky výrobního závodu Zona Franca v Barceloně 13. listopadu 1953. V prvním roce výroby vznikalo pouhých pět vozidel denně. Model 1400 se měl stát základním stavebním kamenem společnosti. Své uplatnění našel jak mezi vozy taxislužby, tak i ve službách státní moci. Během prvního roku výroby vzniklo 1345 vozů. Protože ale vývoj musel neustále pokračovat a automobilka odstraňovala některé mouchy, postupem času se představilo několik verzí. Modernizovaná verze 1400 A přišla v roce 1954, následovaly ji 1400 B v roce 1956 a 1400 C v roce 1960.
Model 1400 sjížděl z výrobních linek až do roku 1964, s celkovým počtem 98 978 vyrobených kusů. I nadále zde však pokračovala licenční výroba fiatů, a to až do počátku osmdesátých let. Od roku 1990 je 100% vlastníkem automobilky koncern Volkswagen.
Komentáře ke článku