Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

100 let od vzniku Československa

100 let od vzniku Československa

Škoda pilířem národního hospodářství

Škoda Auto si připomíná 100. výročí od založení Československa. Když byla 28. října 1918 založena Československá republika, automobily Laurin & Klement u nás byly již velmi oblíbené.

Škoda 100 let ČR

Bezprostředně po vzniku Československa v říjnu 1918 se automobilka musela vypořádat s rozpadem trhu Rakousko-Uherska. Kromě toho jí z důvodu trvalé stagnace odpadla i některá zahraniční odbytiště v poválečné Evropě. Řešení spočívalo ve fúzi s plzeňskou společností Škoda, k níž došlo v roce 1925.

Škoda 100 let ČR

Velkorysý investiční program umožnil vývoj nové generace automobilů. Škoda se kromě toho stala také jedním z průkopníků pásové výroby v Československu. Modely Škoda Popular, Rapid, Favorit a Superb byly v tuzemsku i v zahraniční velice žádané, takže automobilka vyšla z období světové hospodářské krize posílena. Po krátké odmlce se Škoda v roce 1936 vrátila zpět na vrchol českého automobilového trhu.

Škoda 100 let ČR

V posledním předválečném roce 1938 získala tržní podíl 39,2 %. Také za hranicemi země - v Evropě i v Asii a zámoří - dosáhla velmi dobré prodejní výsledky. V období první republiky i díky rozvoji automobilového průmyslu platilo Československo za jednu z nejvyspělejších zemí světa. Pozitivní rozvoj zbrzdil začátek druhé světové války. Během německé okupace se výroba vozidel omezila téměř jen na nákladní a speciální vozy a na osobní modely upravené pro vojenské účely.

Po skončení válečného konfliktu byla automobilka zestátněna a k hlavnímu výrobnímu závodu v Mladé Boleslavi přibyly bývalé karosárny v Kvasinách a ve Vrchlabí. Strukturu nabídky i objem produkce nově určovala socialistická plánovaná ekonomika. Přes omezení kontaktů s vyspělými západními trhy se díky entuziasmu a kompetenci osazenstva dařilo i nadále vyrábět kvalitní automobily. Mezi automobilkami tehdejšího východního bloku byla značka Škoda jasným lídrem.

Představením vozu Škoda 1000 MB v roce 1964 začala automobilka psát novou kapitolu své úspěšné historie. Jako první vůz značky měl tento model samonosnou karoserii a motor u zadních kol. Velice moderní motor měl blok vyrobený unikátní technologií tlakového lití hliníku. Škoda 1000 MB svého času patřila k nejlepším vozům litrové třídy v Evropě. Roční objem produkce záhy překročil hranici 100 000 automobilů a tím Škoda značnou měrou přispěla k masové motorizaci Československa.

Škoda 100 let ČR

Po modelu 1000 MB následovala modelová řada Š 100, resp. 110, která zahrnovala i sportovní kupé Škoda 110 R (1970 - 1980), základ sportovních derivátů značky v čele se Š 130 RS. Koncepce vozů s motorem vzadu dominovala sériové produkci: v roce 1976 vystřídala modelovou řadu Š 100/110 nová generace Š 105/120, později přibyla verze 130 a kupé Garde a Rapid.

Škoda 100 let ČR

V roce 1987 představila značka model Škoda Favorit, moderní kompaktní vůz s pohonem předních kol a designem od italského studia Bertone. Nadčasově koncipovaný vůz se stal výchozím bodem dalšího dynamického rozvoje značky po pádu železné opony.

Po „sametové revoluci“ v roce 1989 potřebovala Škoda silného strategického partnera. Spojení s koncernem Volkswagen v roce 1991 představovalo rozhodující krok k jednomu z největších úspěšných příběhů v moderní automobilové historii. Modernizovaly se modelová nabídka i výrobní závody. Symbolem nové éry se stal model Škoda Octavia, který automobilka veřejnosti představila v roce 1996. Po tomto bestselleru postupně následovaly další modelové řady v různých segmentech.

Od založení Československa před 100 lety se mladoboleslavská značka rozvinula v jednu z největších automobilek na světě. Vedle trojice domácích českých závodů Škoda vyrábí i v sedmi dalších zemích světa. Nejdůležitějším trhem je Čína. Srovnání ročního objemu produkce let 1918 a 2018 dokazuje úspěšný vývoj: dnešních více než 1,2 milionu osobních vozů překonává výsledky roku 1918 více než 4000násobně.

Komentáře ke článku