Přidáte se k nám?
100 let od vzniku Československa
Škoda pilířem národního hospodářství
Škoda Auto si připomíná 100. výročí od založení Československa. Když byla 28. října 1918 založena Československá republika, automobily Laurin & Klement u nás byly již velmi oblíbené.
Bezprostředně po vzniku Československa v říjnu 1918 se automobilka musela vypořádat s rozpadem trhu Rakousko-Uherska. Kromě toho jí z důvodu trvalé stagnace odpadla i některá zahraniční odbytiště v poválečné Evropě. Řešení spočívalo ve fúzi s plzeňskou společností Škoda, k níž došlo v roce 1925.
Velkorysý investiční program umožnil vývoj nové generace automobilů. Škoda se kromě toho stala také jedním z průkopníků pásové výroby v Československu. Modely Škoda Popular, Rapid, Favorit a Superb byly v tuzemsku i v zahraniční velice žádané, takže automobilka vyšla z období světové hospodářské krize posílena. Po krátké odmlce se Škoda v roce 1936 vrátila zpět na vrchol českého automobilového trhu.
V posledním předválečném roce 1938 získala tržní podíl 39,2 %. Také za hranicemi země - v Evropě i v Asii a zámoří - dosáhla velmi dobré prodejní výsledky. V období první republiky i díky rozvoji automobilového průmyslu platilo Československo za jednu z nejvyspělejších zemí světa. Pozitivní rozvoj zbrzdil začátek druhé světové války. Během německé okupace se výroba vozidel omezila téměř jen na nákladní a speciální vozy a na osobní modely upravené pro vojenské účely.
Po skončení válečného konfliktu byla automobilka zestátněna a k hlavnímu výrobnímu závodu v Mladé Boleslavi přibyly bývalé karosárny v Kvasinách a ve Vrchlabí. Strukturu nabídky i objem produkce nově určovala socialistická plánovaná ekonomika. Přes omezení kontaktů s vyspělými západními trhy se díky entuziasmu a kompetenci osazenstva dařilo i nadále vyrábět kvalitní automobily. Mezi automobilkami tehdejšího východního bloku byla značka Škoda jasným lídrem.
Představením vozu Škoda 1000 MB v roce 1964 začala automobilka psát novou kapitolu své úspěšné historie. Jako první vůz značky měl tento model samonosnou karoserii a motor u zadních kol. Velice moderní motor měl blok vyrobený unikátní technologií tlakového lití hliníku. Škoda 1000 MB svého času patřila k nejlepším vozům litrové třídy v Evropě. Roční objem produkce záhy překročil hranici 100 000 automobilů a tím Škoda značnou měrou přispěla k masové motorizaci Československa.
Po modelu 1000 MB následovala modelová řada Š 100, resp. 110, která zahrnovala i sportovní kupé Škoda 110 R (1970 - 1980), základ sportovních derivátů značky v čele se Š 130 RS. Koncepce vozů s motorem vzadu dominovala sériové produkci: v roce 1976 vystřídala modelovou řadu Š 100/110 nová generace Š 105/120, později přibyla verze 130 a kupé Garde a Rapid.
V roce 1987 představila značka model Škoda Favorit, moderní kompaktní vůz s pohonem předních kol a designem od italského studia Bertone. Nadčasově koncipovaný vůz se stal výchozím bodem dalšího dynamického rozvoje značky po pádu železné opony.
Po „sametové revoluci“ v roce 1989 potřebovala Škoda silného strategického partnera. Spojení s koncernem Volkswagen v roce 1991 představovalo rozhodující krok k jednomu z největších úspěšných příběhů v moderní automobilové historii. Modernizovaly se modelová nabídka i výrobní závody. Symbolem nové éry se stal model Škoda Octavia, který automobilka veřejnosti představila v roce 1996. Po tomto bestselleru postupně následovaly další modelové řady v různých segmentech.
Od založení Československa před 100 lety se mladoboleslavská značka rozvinula v jednu z největších automobilek na světě. Vedle trojice domácích českých závodů Škoda vyrábí i v sedmi dalších zemích světa. Nejdůležitějším trhem je Čína. Srovnání ročního objemu produkce let 1918 a 2018 dokazuje úspěšný vývoj: dnešních více než 1,2 milionu osobních vozů překonává výsledky roku 1918 více než 4000násobně.
Komentáře ke článku