Další přírůstek muzea v Mladé Boleslavi
Výročí 100 let od založení Československa si Škoda Auto připomíná i dokončením renovace vozu Škoda 860 z fondů svého muzea. Exemplář z roku 1932 je jediným dochovaným kabrioletem této modelové řady.
Mladoboleslavští konstruktéři tímto automobilem navázali na Laurin & Klement FF z roku 1907, pravděpodobně první automobil s řadovým osmiválcem ve střední Evropě. Pro účinnou eliminaci vibrací motoru se rozhodli pro uložení klikového hřídele v devíti ložiskách a na Lanchesterův tlumič kmitů. Čtyřdobý zážehový agregát o objemu 3880 cm3 dodnes udivuje svou pružností: na nejvyšší (třetí) rychlostní stupeň dokáže takřka 5,5 metru dlouhé vozidlo plynule akcelerovat již z rychlosti chůze – maximálka přitom činí 110 km/h.
202167
Interiér skýtal na svoji dobu některé progresivní prvky výbavy, například sklonoměr na přístrojové desce. Ve stoupání či klesání radil k včasnému přechodu na nižší rychlostní stupeň, na rovině naopak k řazení „nahoru“.
202158
Dále tu bylo spouštěcí sklo, které na přání oddělovalo prostor pro řidiče od komfortní kabiny pro cestující a zajišťovalo tak diskrétnost. Na příjemně čalouněné zadní lavici mohly sedět až tři dospělé osoby, místo zbylo i pro dvě samostatně výklopná pomocná sedátka. Ta byla určená například dětem či doprovodnému personálu. Nechyběly ani sálavé topení zabudované v podlaze, opěrky pro lokty i pro nohy, stejně jako zapalovač cigaret nebo doutníků či roletky na okenních sklech.
202164
Škoda 860 debutovala 23. října 1929 na pražském autosalonu. Základní cena limuzíny činila 125 000 Kč, kabriolet začínal na 140 000 korunách. Kromě nich tehdy firma nabízela také takzvaný faux-kabriolet, tedy „falešný kabriolet“. Měl pevnou střechu, která ale zvenčí připomínala stahovací provedení.
202161
Movití zákazníci si nechávali auto individuálně karosovat ve specializovaných firmách, například v Praze u J. O. Jecha či ve vrchlabském podniku Theodora Petery.
Komentáře ke článku