Přidáte se k nám?
Bohdan Wojnar o elektromobilitě
Předseda AutoSAP hodnotí nové trendy z hlediska autoprůmyslu v ČR
Předseda AutoSAP Bohdan Wojnar vystoupil na konferenci E-mobilita v Telči s projevem na jedno z nejaktuálnějších témat dneška v automobilovém průmyslu. Přiblížil vliv nastupující elektromobility na automobilový průmysl v České republice. Z jeho vystoupení jsme vybrali nejdůležitější části.
„Automobilový průmysl v České republice zaznamenal v roce 2017 rekordní výsledky a i letos funguje řada firem na hranici svých kapacit. V řadě případů pak musí zakázky i odmítat. Přitom je třeba zabývat se nejen žhavou současností, ale intenzivněji než kdy jindy řešit přicházející výzvy.
Mezi trendy, které jsme identifikovali jako nezvratné, nesporně patří e-mobilita. Ještě na konci minulé dekády by mnoho z nás na elektromobilitu v osobní dopravě, u přepravy zboží nebo u autobusů v městském provozu příliš nevsadilo. Stejně tak na to, že její znovuobjevení a tvrdý tlak na prosazení, jakožto čisté mobility zejména pro velké aglomerace, přijde z Číny.
Historie elektromobilů sahá až do počátků automobilismu v 19. století. Nikdy v minulosti ale masový nástup elektromobility nebyl reálnější než dnes. Největší tlak na výrobce však v EU zatím nepochází od zákazníků. V současnosti a nejbližších letech bude určující zejména neustále se zpřísňující regulace emisí CO2,ale čím dál tím více budou do této oblasti promlouvat i městské aglomerace.
Cíl pro výrobce automobilů v EU pro rok 2021 ve výši 95 g CO2/km, přechod z testovací metodiky NEDC na WLTP, která tento cíl ještě zpřísní či další chystaná snížení emisí CO2 k rokům 2025 a 2030, všechny tyto okolnosti tlačí evropské výrobce k podstatné elektrifikaci nabízených vozidel.
Přitom se však nástup elektrifikovaných modelů má dít v podmínkách, kdy nebyly uspokojivě odstraněny všechny vstupní limitující faktory. Hovořím například o dostatečně husté infrastruktuře optimálně nastavené z hlediska požadavků zákazníků na rychlost dobíjení. Dále je zapotřebí zohlednit, že na elektromobilitu si výrobci mohou zatím vydělat jen prodejem vozů se spalovacími motory, a že tradičním motorům, i přes různé mediální vlny, zdaleka neodzvonilo. Nesmíme také zapomínat na skutečnost, že kromě elektromobilů tu jsou a budou k dispozici další alternativní řešení, jako zemní plyn, syntetická paliva či vodík.“
„Pět klíčových, společně působících faktorů naznačuje, že po roce 2020 dojde v ČR a EU k výraznějšímu nástupu elektromobility. Jedná se o:
1. požadavky legislativy EU a současně aktivity EU v oblasti produkce baterií;
2. rozšiřování modelové nabídky evropských výrobců v prostředí velké zahraniční konkurence;
3. postupné snižování cen elektromobilů, odvislé od úspor z rozsahu a postupně se snižující ceny baterií;
4. zvyšování dojezdu elektromobilů;
5. cíle ČR dle Národního akčního plánu čisté mobility ohledně počtu veřejně dostupných dobíjecích bodů – 1300 k roku 2020.“
„Připravit se je třeba již nyní. Není jedna správná cesta. Zdá se, že každá automobilka jde nyní svou cestou, svým tempem a mobilizuje k tomu všechny své komplexní odborné znalosti. Hledá k tomu ty nejlepší kontakty mezi zavedenými dodavateli nebo úspěšnými start-upy.
Nás dnes především zajímá to, jak se vliv nastupující elektromobility dotkne automobilového průmyslu nejen z pohledu finálních výrobců, ale zejména dodavatelů. Je zřejmé, že mix rozličných pohonů pro vozidla blízké budoucnosti, ať již půjde o pohony plug-in hybridní nebo čistě elektrické, bude klást na spolupráci dodavatelů a finalistů nové nároky.
Osobně jsem přesvědčen, že si v českém automobilovém průmyslu nemůžeme dovolit elektromobilitu přehlédnout. Chci vás ubezpečit, že AutoSAP je prakticky denně aktivním účastníkem mnoha jednání, pracovních skupin a konferencí, na nichž se e-mobilita v Česku řeší. Elektromobilita je také obsahem Memoranda o budoucnosti automobilového průmyslu v ČR, na jehož realizaci intenzivně pracujeme.
Hájíme zájmy českého autoprůmyslu tak, aby i nadále mohl být hnací silou tuzemské ekonomiky.“
Komentáře ke článku