Přidáte se k nám?
Volkswagen a inteligentní řízení dopravy
Zlepšení za pomoci nejmodernějších technologií
Abychom vám mohli sdělit novinku od Volkswagenu, je nejprve nutné osvětlit problematiku dnešních počítačů. Svět bitů se pomalu chýlí ke konci. Nejžhavější novinkou ve světě výpočetní techniky jsou tzv. quibity. Ty se sice zkoumají již od osmdesátých let, ale teprve nyní v nich velké firmy začínají vidět potenciál.
Quibity pracují na principu kvantové mechaniky a jsou mnohonásobně výkonnější než obyčejné tranzistory. Dokáží téměř okamžitě rozpoznávat obličeje, předměty nebo hlas. Průkopníkem je v tomto odvětví firma D-Wawe Systems, která nyní prodává první quibitový počítač za deset milionů dolarů. Ten, kdo si ho koupí, může s ním experimentovat. Jsme na konci jedné výpočetní éry a přizpůsobit se musejí všichni, včetně automobilek. A tady se konečně dostáváme ke značce Volkswagen, která společně s firmou D-Wawe Systems zkoumá možnosti inteligentního řízení dopravy právě za pomoci těchto počítačů.
Německá automobilka vidí v kvantových počítačích potenciál. Díky jejich okamžitým reakcím mohou výrazně pomoci při vyvíjení bezpečnostních asistentů nebo právě při inteligentním řízení dopravy. To je nyní také velmi populární téma. Ve světě inteligentní dopravy spolu auta komunikují, navzájem se varují nebo se dovedou na přidělené parkovací místo. Prvky tohoto řešení můžete vidět už dnes, patří k nim například digitální odpočítávání na přechodech pro chodce.
„Získáváme nyní odborné znalosti v tomto prakticky orientovaném výzkumu,“ říká Florian Neukart, vedoucí výzkumu v San Francisku. „Chceme porozumět aplikacím těchto technologií, které mohou být přínosem pro společnost, a to včetně optimalizace provozu. Ve velkých městech projevují zájem i integrované dopravní systémy a taxislužby, kterým by toto řešení pomohlo efektivně řídit své flotily.“
Jeden příklad z inteligentní dopravy: Systém sbírá anonymní data z mobilních telefonů, sleduje akumulaci lidí a jejich pohyb. Po vyhodnocení nastává optimalizace, kdy se upraví například jízdy autobusů, aby se zamezilo jejich přeplnění, nebo se naopak eliminují přesuny prázdných linek.
Na tomto řešení právě pracují ti největší IT experti z Volkswagenu, ale i z D-Wave systems nebo Googlu. Chytrá města jsou za dveřmi, stejně jako quibitové procesory. Dnes stojí kvantový počítač přes dvě stě milionů korun, ale odhaduje se, že zhruba do dvaceti let se tato technologie dostane i do mobilních telefonů. Ale opravdu umožní naše telefony zlepšení dopravy? Je zde spousta prostoru pro konspirační teorie.
Komentáře ke článku