Přidáte se k nám?
Bronz bude málo, říká Grönholm. Těší se na auta se spalovacím motorem
Exkluzivní rozhovor s účastníkem MS rallyekrosu
Těší se na návrat vozů se spalovacím motorem, třetí místo v konečném pořadí už mu letos stačit nebude a automobilovým závodníkem vlastně nikdy nechtěl být. To vše prozradil elitní účastník rallyekrosového mistrovství světa Niclas Grönholm v exkluzivním rozhovoru pro server AUTONOVINY.cz.
Niclasi, i v letošním ročníku rallyekrosového MS vás budeme vídat v barvách stáje CE Dealer. Jak se na novou sezonu těšíte?
Moc se těším. Myslím si, že jsem se přes zimu dobře připravil. Absolvoval jsem nějaké rallyeové soutěže, což je skvělá zábava a také dobrá příprava na rallyekros. S týmem CE Dealer mě čeká už třetí rok. Sice zde došlo k nějakým změnám, ale nejsou nijak velké. V zásadě budu pořád pracovat se stejnými lidmi a budeme závodit se stejnými auty. Nebude to nic výjimečného, jen drobné změny. Tak jako tak se na novou sezonu těším. Myslím si, že pořadatelé dali dohrmady dobrou kombinaci tratí a nemůžu se dočkat, až se na to vrhneme.
V uplynulých dvou letech se počet účastníků v rallyekrosovém MS výrazně snížil. Stalo se tak poté, co šampionát přešel na elektrické vozy. Od letoška budou moci kromě těchto aut v seriálu opět účinkovat i vozy se spalovacím motorem. Co si o tomto rozhodnutí myslíte?
Myslím si, že to je dobrý krok. Přibudou díky tomu další vozy do pole a také uvidíme, jak na tom elektrická auta ve skutečnosti jsou. Samozřejmě, vždy jsme to mohli tak trochu porovnávat, ale nyní se elektrická auta i vozy se spalovacím motorem postaví na jeden rošt. Budou tratě, na kterých to půjde lépe elektrickým autům, jiné ale zase budou svědčit více vozům se spalovacím motorem. Bude tedy vzrušující pozorovat ty rozdíly. Myslím si ale, že celkově je to dobrý krok. Přibude více aut a tím pádem vzroste konkurence. Hodnotím to tedy pozitivně.
Mění se také formát víkendu. Body se budou udělovat za každou rozjížďku, semifinále i finále. V posledních dvou sezonách jezdci do šampionátu skórovali pouze na základě celkových výsledků podniku. Vítáte tuto změnu?
Ano, i toto považuji za dobré rozhodnutí. Je správně, že se v tomto směru tak trochu vracíme ke kořenům. Loni to totiž podle mě občas bývalo kruté. Mohli jste mít velmi dobrý víkend, když se vám ale nepovedl jeho závěr, nezískali jste žádné body. Tím pádem to hodnotím pozitivně.
V každé rozjížďce se letos pojede o body, tudíž každý vyhraný souboj na dráze se může hodit. Očekáváte tedy, že soupeři budou letos agresivnější a bude tak docházet k většímu počtu kolizí a dalších incidentů?
Samozřejmě, možná to bude o trochu větší masakr, mohli jsme to vidět již v minulosti v jiných šampionátech. Jestliže musíte neustále bojovat o pozice, vede to ke trochu většímu počtu incidentů a kolizí. Musíte na to být tak trochu připraveni. Takový formát zkrátka bude nutit jezdce k tomu, aby se snažili stáhnout i malou ztrátu, takže to fanouškům obecně přinese více akce. Vidím to dobře. Na dráze se bude odehrávat více akce, ale samozřejmě také nejspíše čeká více práce na mechaniky. Uvidíme, jak se to vyvine.
Jste synem dvojnásobného mistra světa v rallye Marcuse Grönholma. I vy se sice občas účastníte rallyeových soutěží, přesto je ale vaší hlavní disciplínou rallyekros. Zajímalo by mě proto, čím to u vás rallyekros vyhrál před rallye?
V rallye si sice samozřejmě občas zazávodím, vždy mě to tak trochu lákalo, nicméně věnovat se naplno rallyekrosu a ne rallye pro mě bylo vždy tak trochu jasnou volbou. Já jsem totiž nechtěl být závodním jezdcem, ale účastnil jsem se takových obyčejných lidových závodů s levnými auty, které měly podobný formát jako rallyekros. V roce 2014 jsem se pak shodou náhod začal věnovat rallyekrosu a vydal se na tuto cestu. Závodění v rallye ale u mě vlastně nikdy nebylo ve hře.
Opravdu hodně jsem se začal o rallyekros zajímat, když jsem několik let sledoval svého otce v americkém šampionátu Global Rallycross Championship. Když se věnoval rallye, nikdy jsem s ním moc po závodech nejezdil, po skončení kariéry se ale přesunul do rallyekrosu, já s ním začal jezdit po závodech, až jsem se stal posedlý rallyekrosem. Jak říkám, rallye v mých plánech opravdu nikdy nefigurovalo.
V posledních letech ale každopádně považuji rallye za dobrý způsob, jak se udržet ve formě. Řekl bych, že je to jeden z nejlepších tréninků kontroly nad vozem. Vlastně vždy zde musíte být na svém maximu. Před soutěží navíc nemáte ani žádný trénink, takže se do toho musíte dostat hned od začátku. Cítím, že mi to i v rallyekrosu pomáhá dostat se do rytmu.
Můžeme obecně říci, že máte raději závodění s přímými souboji o pozice než boj proti časomíře?
Nedokážu říct, čemu dávám přednost. Jde o dvě kompletně odlišné disciplíny a já bych neřekl, že jednu z nich preferuji před druhou. Myslím si, že mé účinkování v rallye mi pomáhá v rallyekrosu a to samé platí i opačně. Pokud bych si ale měl vybrat, tak samozřejmě zvolím rallyekros, protože to je už od začátku tak trochu můj sport. Současně ale platí, že si rallye hodně užívám a doufám, že si v něm budu moci zazávodit i v budoucnu.
Jak váš otec reagoval, když jste se rozhodl, že z vás bude v první řadě rallyekrosový závodník a ne rallyeový? Byl například smutný?
(směje se - pozn. red.). Ne, ne. Nikdy mě netlačil do žádného druhu motorsportu. Nevím, jak to měl on, ale minimálně moje mamka chtěla, abych se držel od rallye dál tak dlouho, jak jen to půjde. Můj otec má ale hodně rád obě z těchto disciplín a dobře chápe, že mou silnou stránkou je rallyekros. Pochopitelně mi hodně pomohl v dosažení toho, čeho jsem dosáhl. To platí jak pro rallyekros, tak pro rallye. Oba tyto sporty si užívá, takže si jsem jistý, že určitě nebyl smutný, když jsem se pro rallyekros rozhodl.
I přes to, co v tomto rozhovoru dosud zaznělo, se zeptám - dovedete si představit, že by se rallye jednoho dne stalo vaší hlavní disciplínou a že byste kvůli němu upozadil i rallyekros? Už jste ukázal, že i v rallye dokážete být rychlý. Nedávno jste skončil druhý při podniku finského mistrovství...
Nemyslím si to. Čas ukáže. Myslím si, že na to, abych se stal profesionálním rallyeovým závodníkem, už je pozdě. Jak jsem už řekl, doufám, že se i v budoucnu občas zúčastním nějaké rallye, mimo jiné mi to pomáhá i v dosažení mých rallyekrosových cílů. Uvidíme, co se v budoucnu stane, nikdy neříkej nikdy. Momentálně jsem ale spokojen s tím, jak to mám mezi rallyekrosem a rallye nastaveno.
Ve všech z uplynulých třech sezon jste v rallyekrosovém MS vybojoval bronzový výsledek. Budete se stejným výsledkem spokojen i letos, nebo už by vám takové umístění nestačilo?
Když skončíte třetí, tak nikdy nemůžete být spokojeni. Mým dlouhodobým cílem je stát se mistrem světa. Myslím si, že jsem docela blízko úrovni, na které chci být. Jak říkám, mým cílem je titul mistra světa, takže se druhou nebo třetí pozicí nejsem spokojen. Současně si ale myslím, že jsem vždy dosáhl výsledku, který jsem si zasloužil.
Během roku musím být konzistentnější. Obvykle jsem míval složitý začátek sezony a až pak jsem se začínal zlepšovat. Výkonnost ale musíte mít už od prvního závodu a získávat během roku dobré body. V tom se musím zlepšit. Musím být během roku konzistentnější a doufat, že mi to pomůže v boji o titul. Takže odpověď zní, že se třetím nebo druhým místem nejsem spokojen a mým cílem je vyhrát šampionát. Z tohoto důvodu to všichni děláme.
V současnosti v rallyekrosovém MS dominuje Johan Kristoffersson. Švéd už má na kontě šest titulů mistra světa. Co podle vás dělá rozdíl mezi ním a zbytkem pole?
Je schopen vždy závodit na vysoké úrovni a dělá to lépe než my ostatní. Má kolem sebe také velmi dobrý tým se spoustou zkušeností, který je zvyklý vyhrávat. To vám také vždy trochu pomůže. Jako jezdec je ale schopen během celého roku držet takovou úroveň, jakou ostatní ne. Kvůli tomu je těžké ho porazit. Jak jsme ale viděli v minulosti, ani on není neporazitelný. Ve startovním poli je spousta jezdců, kteří mohou vyhrát, jen musejí být konzistentní. Kromě toho Johan dělá jen zřídkakdy chyby. To jsou tedy podle mě věci, které ho od ostatních oddělují. Všichni tedy musíme přemýšlet o tom, kde se můžeme zlepšit.
Zdroj: exkluzivní rozhovor redakce, úvodní foto: CE Dealer Team
Komentáře ke článku