Přidáte se k nám?
Přes tři čtvrtě milionu nových Škodovek
Značka loni vyrobila okolo 888 000 vozů
888 000. To je zaokrouhlený počet vozů, které v roce 2023 sjely z linek výrobních závodů společnosti Škoda Auto. Kromě toho dali zaměstnanci mladoboleslavské značky dohromady také 469 935 motorů, 1 736 355 náprav, 147 625 bateriových systémů pro vozy s plug-in hybridem, 165 606 bateriových systémů platformy MEB pro elektromobily a 1 035 087 převodovek.
„V uplynulém roce jsme celosvětově vyrobili více než 888 000 vozů značky Škoda, což dokazuje naši schopnost rychle a pružně se přizpůsobit dynamicky se měnícímu geopoliticky náročnému prostředí. Tento úspěch odráží náš závazek vůči zákazníkům, značce Škoda a koncernu,“ říká Andreas Dick, který zastupuje v představenstvu společnosti oblast výroby a logistiky.
Není překvapením, že zásadní podíl na počtu vyrobených vozů má největší z trojice tří českých závodů v Mladé Boleslavi. Zde došlo během loňského roku k vytvoření asi 556 000 vozů modelových řad Fabia, Scala, Octavia, Octavia iV, Kamiq, Enyaq a Enyaq Coupé.
V hlavním závodě vzniklo i velké množství dalších dílů. Mezi ně patří všechny nápravy, manuální převodovky a motory EA211, které se montují i do vozů dalších značek koncernu Volkswagen. V Mladé Boleslavi se vyrobily i všechny bateriové systémy – jak pro elektrické vozy založené na platformě MEB, tak pro vozidla s plug-in hybridním pohonem.
Letos má být výroba v Mladé Boleslavi ještě intenzivnější. V prosinci totiž byla spuštěna druhá montážní linka, díky které se kapacita výroby zvýší o 50 % na 1 500 kusů denně. Rovněž zde dostanou větší prostor elektromobily. Místo jim uvolní modely Octavia, jejichž výroba se od léta přesune do Kvasin. Výroba Superbu pak zase přejde z Kvasin do Bratislavy.
V Kvasinách se letos vyrobilo 225 000 vozů modelů Karoq, Kodiaq, Superb a Superb iV. Ve Vrchlabí se věnovali automatickým převodovkám s přímým řazením. Z dílen tohoto závodu jich letos vzešlo celkem 686 066. Ty se použily jak ve vozech Škoda, tak u ostatních značek z koncernu.
Kromě Česka se pracovalo i v zahraničí. V bratislavském závodě značky Volkswagen bylo vytvořeno přes 36 000 kusů SUV modelu Škoda Karoq a také prvních několik set vozů nového Superbu. V bratislavském závodě Škoda Auto rovněž zodpovídala za kompletní vývoj vozů Škoda Superb a Volkswagen Passat. Dělo se tak v rámci projektu Beta+, jehož hlavním smyslem je využití synergií ve výrobní síti a další zvýšení efektivity.
Ukrajinský závod Eurocar v obci Solomonovo vyrobil 2 580 vozů z částečně rozložených sad SKD dovážených z českých výrobních závodů. Na území Číny vzniklo přibližně 18 500 vozů ve výrobnách v Čchang-ša, Nankingu, Ning-po a I-čengu. Šlo o modely Kodiaq, Kodiaq GT, Kamiq, Kamiq GT, Superb, Octavia, Octavia Pro nebo Karoq. V Indii se vyrobilo více než 52 000 vozů. Zatímco ze závodu v Púně se vydalo na silnice 48 000 kusů lokálně vyvinutých modelů Kushaq a Slavia, v případě závodu v Aurangábádu jich bylo přibližně 4 400. Šlo buďto o Superb, Octavii nebo Kodiaq.
Pokračující internacionalizace
V loňském roce Škoda rovněž pokračovala ve své strategii internacionalizace. To zahrnovalo mimo jiné vstup na dva nové trhy. Zatímco v září expandovala do Vietnamu, v říjnu se vrátila do Kazachstánu.
Značka se rovněž soustředí rozvoji svých aktivit v Indii, kde chce v roce 2024 oslovit ještě více zákazníků. S cílem dalšího využití regionálních synergií otevřela loni v říjnu v Púně nové centrum pro expedici komponentů. To bude od letoška plnit úlohu logistického centra pro plně rozložené sady CKD modelů Kushaq a Slavia. Ty se budou vyvážet do Vietnamu. Tato země patří do Sdružení národů jihovýchodní Asie, kde Škoda vede skupinu značek Brand Group Core.
„Naše nedávné vstupy na nové trhy a přidání lokálních výrobních závodů představují klíčové kroky v rozšiřování našich globálních výrobních kapacit. Rád bych poděkoval všem svým kolegům za jejich obrovské nasazení a týmovou práci,“ vysvětluje Dick.
Logistické centrum se již dočkalo jednoho ocenění. V prosinci totiž jako první v Indii obdrželo certifikát Indian Green Building Council za zelenou budovu. Certifikace podtrhuje dodržování zásad ekologické výstavby, která se zaměřuje na úsporu vody, energetickou účinnost, ochranu přírodních zdrojů, snižování množství odpadu a poskytování zdravějších prostor pro zaměstnance.
Zdroj: Škoda Auto, úvodní foto: Škoda Auto
Komentáře ke článku