Přidáte se k nám?
Auta poznají nebezpečí dříve než řidič
Jak funguje systém Car-to-X?
Kolik řidičů si už povzdechlo, jak báječné by bylo, kdyby viděli takzvaně za roh. Tedy do nepřehledné zatáčky, na druhou stranu křižovatky, za vrchol stoupání… Mnohdy tam na ně totiž číhá zrádné nebezpečí. A ne vždy zbývá dostatek času na to, adekvátně na něj zareagovat.
Jenže, jak to provést v praxi? Všechny základní stavební kameny pro realizaci autonomní jízdy jsou sice již součástí výbavy mnoha dnešních automobilů v podobě dílčích asistenčních systémů. Ovšem po technické stránce jen nutné patřičně propojit všechny potřebné systémy a v reálném čase dodávat „elektronickému mozku“ dostatečně přesný obraz prostředí, v němž se vozidlo pohybuje.
Mercedes připravil technologii Car-to-X, umožňující výměnu informací mezi vozidly navzájem stejně jako mezi vozidlem a infrastrukturou. Tím bude řidič včas informován o různých nebezpečných situacích, které na něj v provozu číhají.
Car-to-X podstatně rozšiřuje možnosti, které doposud skýtaly radarové a kamerové systémy. Umožňuje pohled skrz překážku a znamená tak novou úroveň soudobé senzoriky. Kromě bezpečnostního hlediska také přispívá k větší plynulosti dopravy prostřednictvím operativního řízení semaforů.
V první etapě se k ovládání technologie využívá Drive Kit Plus v kombinaci s chytrým telefonem a Mercedesem vyvinutou aplikací DriveStyle. Zařízení současně slouží jako přijímač a vysílač. V další etapě by měla vozidla už mezi sebou komunikovat přímo.
Jak to funguje? Pokud se v blízkosti vozu nachází například zásahový automobil se zapnutými výstražnými světly nebo porouchané auto, pošle zařízení řidiči varování a současně vyznačí kritické místo na mapě v navigaci. Stejně tak je upozorněn například na šoféra, který najel na dálnici do protisměru, nebo na náhlou změnu počasí.
Car-to-X ovšem současně aktivně vysílá zprávy dalším vozidlům, vybaveným stejnou technologií. Zčásti to již zvládne automaticky. Tam, kde to ještě nedokáže (například ležící osoba, spadlý náklad nebo zvířata na vozovce), učiní tak řidič manuálně zmáčknutím tlačítka. Informace putuje do cloudu Mercedesu, z něhož je distribuována dalším příjemcům.
Oboustranný tok dat lze využívat i opačně k efektivnějšímu řízení dopravy, například optimalizací fungování semaforů podle okamžité intenzity provozu nebo nalezením nejbližšího volného parkovacího místa. Nabízí se také možnost dálkové diagnostiky technického stavu vozidla a s tím spojeného včasného odhalení případných problémů.
Systém je samozřejmě nastaven tak, aby motoristu co nejméně odváděl od řízení. Budou mu proto sdělovány jen ty nejdůležitější informace.
Prvním sériově vyráběným vozem, který disponuje technikou podporující komunikaci C2X, se stala nová generace modelové řady Mercedes-Benz třídy E. Její systém je založen na výměně informací s ostatními vozidly v okolí prostřednictvím mobilní telefonní sítě a speciálního serveru.
Vozidlo je tak schopno informace nejen přijímat, ale i odesílat. K odeslání zprávy dochází automaticky nebo manuálně řidičem prostřednictvím systému COMAND Online. Účastníci silničního provozu tak mohou být s předstihem upozorňováni na nebezpečí, které číhá za zatáčkou nebo překážkou, na porouchané vozidlo, stojící dopravní kolonu, hustý déšť nebo námrazu.
Upozornění jsou automaticky odesílána například při aktivaci výstražných světel na konci kolony, při detekci nehody senzory nárazu, krátkém intervalu stírání v intenzivním dešti, zapnutí zadních mlhových světlometů v mlze nebo aktivaci systémů ABS a ESP na kluzkém povrchu.
Pokud se vozidlo přibližuje k nebezpečnému místu, řidič je na riziko upozorněn s dostatečným předstihem na mapě navigačního systému, hlasovou zprávou a v závislosti na situaci i vizuálním upozorněním na panelu přístrojů.
Data jsou odesílána na server, kde dochází k jejich zpracování, ověření a následnému předání všem kompatibilním vozidlům v dané oblasti.
Jak systém Car-to-X funguje v krajině
Jak systém Car-to-X funguje ve městě
V rámci zkušebního provozu jezdilo v roce 2012 ve frankfurtském regionu 120 vozidel, jež komunikovaly vzájemně mezi sebou i s dopravní infrastrukturou. Systém ve vozech Mercedes-Benz používá také informace třetích stran. Například Hesensko poskytuje od podzimu 2015 informace o opravovaných úsecích silnic.
V budoucnosti se počítá s plnou integrací systému do všech osobních vozidel. Zároveň automobilka jedná o jeho instalaci například do hasičských a policejních vozů nebo do mobilních návěstí dálniční správy.
Komentáře ke článku