Přidáte se k nám?
Opel Corsa-e - první svezení
Elektrický pohon v balení vítěze AutoBest 2020 Best buy car Europe.
V důsledku nové metody hodnocení emisí CO2 u všech prodávaných osobních automobilů je pro automobilky rok 2020 ve znamení rozšiřování elektrifikace. Platí to i pro Opel. Opel už v minulosti vyvíjel elektricky poháněná vozidla - prototypy Stir-Lec I (1968), Elektro GT (1971), Impuls I (1990) a Impuls II (1991). V roce 1992 Opel představil zajímavou studii městského minivozítka Twin a poté přišly další dva koncepty Flextreme (2007) a Flextreme GT-E (2010), které roku 1995 doplnilo užitkové Combo+. V roce 2011 byl uveden do prodeje první elektricky poháněný Opel Ampera, který v roce 2016 následovala Ampera-e.
Aktuální nabídka Opelu již zahrnuje Grandland X PHEV s plug-in hybridní technologií a do konce roku 2021 to bude celkem osm modelů s elektrifikovaným pohonem. Kromě právě uváděných Corsy-e a Vivaro-e se přidají i Mokka, Combo, Combo Life, Zafira Life a nová Astra. Do roku 2024 bude celá modelová nabídka vozů Opel elektrifikována, a to buď jako čistě elektrická verze nebo jako plug-in hybridní.
Cestovali jsme do Berlína, abychom vyzkoušeli nový vůz s plně elektrickým pohonem Corsa-e. Stihli jsme to ještě nedlouho před tím, než se uzavřely hranice a s tím se i Corsa-e stala pro další novináře nedostupnou. Berlín nebyl zvolen náhodou, protože se jedná o město, které v Evropě nejvíc vychází vstříc elektromobilitě po stránce hustoty dobíjecích stanic.
Corsa-e sdílí multienergetickou platformu PSA CMP a techniku pohonu s Peugeotem e-208. V Rüsselsheimu nicméně udělali maximum pro to, aby se oba vozy odlišily nejen vnějším vzhledem, ale i celkovým charakterem. A je třeba dodat, že v této snaze byli úspěšní. Corsa-e se, na rozdíl od e-208, vznikajícího v Trnavě, vyrábí v Zaragoze na stejné lince jako standardní corsy, takže je možné operativně reagovat na požadavky zákazníků, týkající se volby pohonné jednotky.
Trakční synchronní elektromotor o maximálním výkonu 100 kW (136 k) v rozsahu otáček mezi 3673 a 10 000/min napájí lithio-ionový akumulátor s kapacitou 50 kWh, což vozu poskytuje dojezd až 337 kilometrů v cyklu WLTP. To je o tři kilometey méně, než uvádí Peugeot pro e-208 a o 49 kilometrů méně než u nové generace stejně velkého vozu Renault Zoe R135. Akumulátor v Corse-e je chlazený Glycolem a zvládne nabíjení s nabíjecím výkonem až 100 kW ze stejnosměrného stojanu.
Rozměry Corsy-e jsou v porovnání s Corsou poháněnou spalovacím motorem takřka shodné, i když vzhledem k úpravám podvozku se rozvor náprav protáhl o sedm a rozchod kol o 12 milimetrů. Základní objem zavazadlového prostoru 267 l, respektive 1042 l se prakticky nezměnil, ovšem prostor místo náhradního kola nelze využít, protože do něj zasahuje akumulátor. Vzhledem k vyšší hmotnosti (akumulátor váží 345 kilogramů) byly závěsy na obou nápravách zesíleny, podobně jako pomocný rám na přídi, a změnily se rozměr a poloha zkrutné příčky tvořící zadní nápravu. Jiná je i charakteristika řízení. Torzní tuhost nosné struktury se zvýšila o 30 % a o 10 % se snížila poloha těžiště.
Největší točivý moment 260 N.m v rozsahu otáček 300 až 3673/min je i při znatelně vyšší hmotnosti vozu zárukou skvělé dynamiky - zrychlení z klidu do 50 km/h Corsa-e zvládá za pouhých 2,8 s a do 100 km/h to stihne za 8,1 s. Největší rychlost je elektronicky omezena na hodnotu 150 km/h.
Uvedené parametry platí, pokud voličem jízdního programu Drive Mode zvolíme režim Sport. Pokud nastavíme režim Normal, pak máme k dispozici 80 kW a 220 N.m. V úsporném programu Eco to je 60 kW a 180 N.m.
Zvolit lze i intenzitu rekuperace při zpomalování. Kromě základního jízdního režimu D, kdy vůz při uvolnění pedálu akcelerátoru zpomaluje podobně jako auta s automatickou převodovkou, je zde ještě mód B, který zvyšuje intenzitu rekuperace na dvojnásobek. Ještě účinnější rekuperace lze dosáhnout ne zcela běžným způsobem, a to mírným sešlápnutím pedálu brzdy. Až při silnějším sešlápnutí se aktivují brzdy. Chce to trochu cviku a hlavně předvídavosti, aby se brzdy využívaly skutečně jen v případě nouze a naprostá většina zpomalení generovala novou energii do akumulátoru.
Výsledkem pak je, že při jízdě ve městě údaj na ukazateli dojezdu klesá pomaleji, než je skutečně ujetá vzdálenost. Dokonce i v hustém provozu na dálnici se dá pohybovat se spotřebou energie kolem 17 kWh/100 km, která jen mírně převyšuje hodnotu pro standardizovaný dojezd.
Opel pro Corsu-e standardně nabízí jednofázovou nabíječku o výkonu 7,4 kW s možností připojení do běžné zásuvky 220 V, což umožňuje plné nabití vozu za 30,5 hodiny. Při nabíjení přes noc se za 10 hodin do akumulátoru přidá energie pro ujetí 100 kilometrů. Další možností je standardní třífázová zásuvka s využitelným výkonem 11 kW, která za noc zvýší dojezd o 200 kilometrů. Za příplatek se nabízí univerzální kabel s výměnným nástavcem pro využití obou alternativ a navíc i veřejných dobíjecích stanic. Opel také nabízí i wallboxy, s nimiž lze vůz plně nabít za osm (jednofázový) nebo pět hodin (třífázový). Vrcholem nabídky je možnost připojení ke stejnosměrné dobíjecí stanici 100 kW/500 V, kde lze nabít až 80 % kapacity za 30 minut.
Corsa-e může být, jak je pro vozy Opel zvykem, vybavena i v tomto segmentu ojedinělými světlomety IntelliLux LED matrix, které umožňují jezdit neustále s maximálním osvětlením bez rizika oslnění ostatních účastníků silničního provozu..
Dotykový displej na přístrojové desce se nabízí v sedmi- nebo desetipalcové velikosti a multimediální systém si porozumí s Android Auto i Apple CarPlay. Poskytuje také služby OpelConnect a e-remote, jakož i aplikace myOpel a Free2Move, které umožňují zjistit prostřednictvím telefonu na dálku stav vozidla, naprogramovat nabíjení nebo klimatizaci, respektive během jízdy doporučovat vhodná místa pro doplnění energie včetně informace o ceně.
Prodej Corsy-e se u nás spustí na konci března s akční cenou začínající na 739 990 Kč. To je za malé městské auto poměrně hodně, ovšem méně než u e-208 (810 000 Kč) i u srovnatelné verze Zoe R135 (760 000 Kč). V jiných zemích, kde stát na koupi elektromobilu poskytuje dotace, je ovšem cena e-Corsy pro zákazníka poměrně blízká nejlépe vybaveným verzím se spalovacím motorem. Opel na Corsu-e poskytuje standardní pětiletou záruku, ale na akumulátor to je osm let/160 000 kilometrů.
Opel Corsa-e | |
délka | 4060 mm |
rozvor | 2538 mm |
průměr zatáčení | 10,74 m |
průměr zatáčení | 7,0 m |
zavazadlový prostor | 267/1042 l |
motor | elektrický |
výkon | 100 kW (136 k) |
točivý moment | 260 N.m |
akumulátor | lithio-ionový 50 kWh |
hmotnost | 1530 kg |
dojezd (WLTP) | 337 km |
největší rychlost | 150 km/h |
zrychlení 0 - 100 km | 8,1 s |
základní cena | 739 990 Kč |
Komentáře ke článku