Přidáte se k nám?
Jak se rodily SUV značky Seat
Kudy vedla cesta k Atece, Aroně a Tarracu
Ateca, Arona a Tarraco. To jsou tři modely v segmentu SUV, které od roku 2016 rozšířily produktovou řadu značky Seat. Jejich počátky však sahají do mnohem vzdálenější minulosti. Cesta k současným modelům SUV vedla přes několik koncepčních vozů, představených v průběhu více než tří desetiletí.
„Mezi společné rysy, s nimiž se lze setkat i v aktuální produktové řadě, se řadí robustní a současně sportovní proporce, přední partie s odvážným výrazem a pozornost věnovaná detailům v kombinaci s nejmodernější technikou,“ vysvětluje Xavier Villanueva, designér exteriérů ve společnosti Seat.
V roce 1991 vydala Nirvana svůj hit Smells like teen spirit a Seat představil na autosalonu ve Frankfurtu studii Marbella Playa Concept. Bylo to odvážné stylistické cvičení v podobě pick-upu, který je ideální pro příjemné trávení volného času v přírodě. Vůz, poháněný motorem o výkonu 40 koní, byl v porovnání s modelem Marbella vyšší a lišil se od něj také maskou chladiče ve spojení se stylistickými prvky terénních automobilů s pohonem 4x4.
„Svými zářivými, mladistvými barvami a kruhovými mlhovými světlomety na přídi vyčníval z davu,“ podotýká Xavier.
Na počátku cesty byl koncept Marbella Playa
V roce 2000 získal australský plavec Ian Thorpe pět medailí na olympijských hrách v Sydney, zatímco Seat připravil koncepční vůz Salsa Emoción na oslavu 25. výročí svého technického centra. Atraktivní studie měla vyšší světlou výšku, 310 milimetrů v terénním režimu. Tento dominantní znak ukazoval směr dalšího vývoje k platformě SUV budoucnosti.
„Tato studie měla na bocích poprvé výrazné linie, které dodávaly vozu vizuální napětí. Tento stylistický prvek se dále rozvíjel a na studii IBX se již podobal řešení, použitému u modelu Seat Arona,“ říká designér. Studie, představená na pařížském autosalonu, měla pod kapotou motor o výkonu 250 koní, s nímž se mohla vydat do jakéhokoli terénu. Koncepční vůz Salsa Emoción, který byl vybaven voličem jízdních režimů s označením Multi Driving Concept a třemi jízdními režimy (Off Road, Sport a Street), již oplýval všestranností současných crossoverů.
Ve stejném roce, v němž Steve Jobs představil první iPhone (2007), ukázal Seat na ženevském autosalonu studii Tribu, která poprvé kombinovala všechny charakteristické atributy SUV: design terénního vozu, vysokou světlou výšku a kompaktní siluetu. Po vzoru koncepčního vozu Salsa Emoción byl i Tribu vybaven třemi jízdními režimy (Urban, Sport a Freerun) a propojil městský charakter se schopnostmi terénního automobilu vybaveného pohonem všech kol.
„Na modelu Ateca můžeme nyní spatřit hranatější tvary podběhů kol, zatímco trojúhelníkové grafické prvky zadních svítilen definovaly styl, jímž je inspirován Seat Tarraco,“ dodává Villanueva.
Na začátku roku 2011 byla spuštěna tehdy nepříliš známá aplikace pro sdílení fotografií. Portál s označením Instagram má v současnosti více než jednu miliardu uživatelů. Seat ve stejném roce představil v Ženevě studii IBX – automobil, který rozvíjel uspořádání SUV Tribu, ale s výraznějšími tvary.
„Vysoká příď, kompaktní prostor pro cestující, napnuté plochy a světlomety s asertivním pohledem patří u této studie mezi znaky, s nimiž se můžeme nyní setkávat i u modelů Ateca a Arona,“ ujišťuje Xavier. Studie IBX byla kromě toho vybavena také nejmodernější technikou, včetně kompletního osvětlení s diodami LED a hybridního pohonu.
Studie IBX byla představena na jaře 2011
V době, kdy v kinech na celém světě debutoval film Star Wars: Síla se probouzí, představil Seat nejnovější podobu svého koncepčního SUV – ještě před uvedením prvního sériově vyráběného modelu Ateca na trh. Studie 20v20, vystavená poprvé v Ženevě, zaujala sportovním designem ve stylu kupé s osobitým charakterem SUV, ale jejím hlavním přínosem byla konektivita, jež je zásadní součástí současných automobilů. Mezi nejdůležitější prvky patřilo dotykové zařízení Personal Drive ve tvaru mince, které plnilo funkci přenosného navigačního systému a dálkového ovládání pro aktivaci automatické klimatizace vozidla. „Uživatel tak mohl doslova nosit srdce svého vozu ve své kapse,“ říká Xavier.
Altea Freetrack a Leon Cross Sport jsou další dva koncepty, které pomáhaly připravovat cestu do segmentu SUV. Model Altea Freetrack, představený poprvé na ženevském autosalonu 2007, byl vyvrcholením vývoje všestranného automobilu pro rozmanité účely.
Na druhé straně Leon Cross Sport, vystavený poprvé na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2015, kombinoval výkony kompaktního sportovního vozu a všestrannost automobilu s pohonem všech kol.
Všechny výše uvedené studie utvářely DNA modelů Seat Ateca, Arona a Tarraco. Přestože má každý z těchto modelů svůj vlastní charakter, všechny tři sdílejí design „made in Barcelona“. Výsledkem jsou mimořádné úspěchy ve velmi rychle rostoucím segmentu evropského trhu, který se na prodejích značky podílí již více než 40 %.
Komentáře ke článku