Přidáte se k nám?
Hlavní hrdina kultovního filmu slaví padesátiny
Výstava v Porsche Muzeu k jubileu prototypu 917
Přesně před padesáti lety, 12. března 1969, se na ženevském autosalonu představilo závodní Porsche 917. Auto, které se i díky kultovnímu filmu Le Mans stalo nesmrtelným.
První z exemplářů nesl označení 917-001 a na domácí půdě si premiéru odbyl o pár měsíců později ve Frankfurtu. Na rozdíl od některých z 24 sourozenců (kvůli homologaci bylo třeba vyrobit sérii 25 kusů) se mu ale nedostalo vítězných vavřínů. Sloužil jako předváděcí vůz.
Výroba homologační série Porsche 917 v dílnách Porsche
Z tohoto důvodu měnil i svoje zbarvení. Z původního zelenobílého přešel na bílooranžové a nakonec na modrooranžové s výrazným logem sponzora Gulf.
V říjnu 1970, už v přestavěné podobě, skončil u Porsche Salzburg. V dalších letech byl všelijak vylepšován, ne vždy ku prospěchu věci. „Náš přístup k zacházení s klasickými vozidly se za uplynulých deset let diametrálně proměnil,“ uvedl ředitel Porsche Muzea Achim Stejskal.
Právě tato instituce se ujala nelehké úlohy dát tomuto nesmírně cennému kousku historie původní podobu. Jen v omezené míře se daly použít ještě dochované náhradní díly. Většina komponent musela být zhotovena znovu, s využitím originálních výkresů a 3D technologie.
Kompletní série 25 Porsche 917
Výsledek několikaletého snažení bude možné shlédnout od 14. května do 15. září na výstavě Colours of Speed v Porsche Muzeu.
Porsche 917, které bylo dílem šéfkonstruktéra Hanse Mezgera, triumfovalo ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mansu v letech 1970 (posádka Hans Herrmann – Richard Atwood) a 1971 (Helmut Marko – Gijs van Lennep). S turbo verzemi 917/10 a 917/30 opanovali George Follmer (1972) a Mark Donohue (1973) zámořský seriál Can-Am.
Komentáře ke článku